Information technology of 3D object’s rendering

Authors

  • К.О. Моргун

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.35.11837

Keywords:

The paper considers the information technology of creating three-dimensional objects using computer graphics. Information technology is considered as a coherent process of creating a 3D model, determining the geometry of a 3D model, lighting and preservin

Abstract

The paper considers the information technology of creating three-dimensional objects using computer graphics. Information technology is considered as a coherent process of creating a 3D model, determining the geometry of a 3D model, lighting and preserving an output image. In the paper methods of calculating the point of intersection of the camera ray of the element of the surface of the object when traversing the beam, determining the point of illumination, approaches to optimization of calculations based on the division of the scene, during visualisation, into sections that corresponds of independent flows of calculations. Modelling results presented using known software.

References

Стиренко С.Г. Форма представления функциональных программ для автоматического параллельного выполнения / С.Г. Стиренко, Д.В. Грибенко, А.И. Зиненко // Вісник НТУУ «КПІ», Інформатика, управління та обчислювальна техніка. – № 50. – 2009. – С. 190 – 194.

Воеводин В.В. Параллельные вычисления / В.В. Воеводин, Вл. В. Воеводин. – СПб.: БХВ-Петербург, 2002. – 608 с. Каазик Ю.А. Математический словарь / Ю.А. Каазик – Таллин: Валгус, 1985. – 296 с.

Моргун К.О. Алгоритми трасіровки променів в завданнях компютерної графіки / К.О. Моргун, Д.П. Кучеров, Р.Г. Кацалап // Вісник інженерної академії. - Вип. 4. – 2015. С.97-102.

Möller T. Fast, Minimum Storage Ray/Triangle Intersection / T. Möller, B. Trumbore // Journal of Graphics Tools. –Vol. 2. – №1. – 1997. – P.21-28, doi: 10.1145/1198555.1198746 (eng)

Моргун К.О. 3D моделювання анімованих персонажей / К.О. Моргун, Д.П. Кучеров // Наукоємні технології.  №2 (26). – 2015. – С.133 – 140, doi:10.18372/2310-5461.26.8713 (eng)

Моргун К.О. Вычисление интегралов методом Монте-Карло при решении задач освещённости синтезированных объектов / К.О. Моргун, Д.П. Кучеров, Т.И. Голенковская // Вісник інженерної академії. – Вип. 3. – 2016. – С. 82 - 87.

Kucherov D.P. Calculation of integrals by Monte Carlo in the illumination problem of synthesized objects / D. P. Kucherov, I. V. Ogirko, K. O. Morgun, // Science and education a new dimension. Natural and Technical Sciences. – Vol. 96.  № IV (11). – 2016. – Р. 42-47.

Saxena S. Image processing tasks using parallel computing in Multi core architecture and its applications in medical imaging / S. Saxena, N. Sharma, S. Sharma // International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering. – Vol. 2. – Iss. 4. – 2013. – P. 1896-1900, doi: 10.1109/iccct.2014.7001475 (eng)

Каазик Ю.А. Математический словарь / Ю.А. Каазик. – Таллин: Валгус, 1985. – 296 с.

Текстура (изображение). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki

Kajiya J. T. The rendering equation / J. T. Kajiya // Proceedings SIGGRAPH '86. Computer Graphics, 1986. – Vol. 20. – P. 143-150, doi: 10.1145/15886.15902 (eng)

Васильева Ю.О. Вычисление глобальной освещённости методом Монте-Карло / Ю.О. Васильева, Е.Н. Ляшенко // Світлотехніка і електроенергетіка.  №3. – 2010. – С. 16-20.

sRGB. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/SRGB.

XYZ (цветовая модель) – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://traditio.wiki/XYZ_.

Issue

Section

Information and Communication Systems and Networks