INFLUENCE OF GROUND PUBLIC TRANSPORT FLOW SATURATION AND DISPERSED OF QUEUEN ON THE ROAD NETWORK OF CITY

Authors

  • Світлана Юріївна Тімкіна Старший викладач кафедри реконструкції аеропортів та автошляхів Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.31.10796

Keywords:

road network of the city, land public transport stops, intersections, queue, delay

Abstract

Analysis of the impact of public transport on the flow of saturation and a dispersal stage the road network of the city was conducted. Revealed that while in public transport stops excluded other transport movement on the first lane roadway - leads to a decrease in the capacity section. Moving vehicles on the second line happen occurs with the presence of time intervals. The average interval cars passing through the "Stop-line" is increased in the presence of queue of ground public transport. The intersection at the same level is a source of additional delays to public transport, especially in the necessity to place stopping point before crossing. Lines of cars in the queue at traffic lights, prevent the entry and exit of ground public transport "to" or "from" stopping point. Turn, leads to an increase in the delay of ground public transport directly at the traffic lights. The spatial distribution of automobile and ground public transport helps to reduce the effect of stops on the driving mode automobile transport in the crossing zone and minimizes the additional delay of ground public transport.

References

Державні будівельні норми України: Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. ДБН 360-92**. – К.: Держбуд України, 2002. – 140 с.

Державні будівельні норми України: Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів. ДБН В.2.3.5-2001. – К.: Держбуд України, 2001. – 51 с.

Рейцен Є. О. Організація і безпека міського руху: навчальний посібник / Є. О. Рейцен. – К.:ТОВ «СІК ГРУП УКРАЇНА», 2014. – 454 с.

Дуброва С. В. Метод расчета маршрутной сети городского пассажирского транспорта с учетом автоматизированного управления движением: Автореф. дис. канд. техн. наук: 18.00.04 / Киевский инж.-строит. институт. – К.: 1989. – 22 с.

Кучеренко Н. М. Застосування непараметричних статистичних методів до оцінки ефективності транспортних послуг // Коммунальное хозяйство городов: Науч.-техн. сб. Вып. 36. – К.: Техника, 2002. – С. 438-441.

Danas, A.: Passaner car equivalents of Buses with different number of seat. Traffic Engineering and Control, 1981, 22, № 10, 514-521, b.:Экспресс-информация "Городской транспорт", 1982, № 12, реф. 77, 4-10.

Рушевский В. П. Организация и регулирование уличного движения с применением автоматических средств управления. – М.: "Высшая школа", 1974. – 239 с.

Schnabel, W., Lohse, D.: Grundlager der Straβenverkehrstechnik und der Straβenverkehrslanung. Transpress, VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin, 1980.

Issue

Section

Information and Communication Systems and Networks