ОСОБЛИВОСТІ ЕВОЛЮЦІЇ ДЕФОРМАЦІЙНОГО РЕЛЬЄФУ НА ПОВЕРХНІ СПЛАВУ Д16АТ ПРИ ВИПАДКОВОМУ НАВАНТАЖУВАННІ

Автор(и)

  • S. Yutskevych National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.18.4925

Ключові слова:

втома, деформаційний рельєф, випадкове навантажування, граничний стан

Анотація

Отримання інформації про поточний стан конструкції літака є ключовим завданням при визначенні його залишкового ресурсу. Розвиток нових технологій в галузі неруйнівного контролю дозволив розробити і почати реалізовувати загальні підходи методу контролю технічного стану конструкції ( Structural Health Monitoring ) . У НАУ був розроблений датчик втоми, що представляє собою компактний зразок з плакованого конструкційного сплаву Д16АТ, який кріпиться до контрольованого об'єкту. При циклічному навантаженні в результаті інтенсивної пластичної деформації на поверхні датчика відбувається формування деформаційного рельєфу (ДР) , який служить індикатором накопиченої контрольованим об'єктом пошкодженості. У свою чергу, у статті запропоновано метод контролю ДР на поверхні обшивки літака, виготовленої зі сплаву Д16АТ. Зміна ДР на поверхні сплаву контролювалася за допомогою інтерференційного нанопрофілометра Micron Alpha при випадковому циклічному навантаженні. Еволюція ДР визначалася кількісно за допомогою параметрів насиченості ДР, шорсткості і пластичної деформації поверхні. Отримані результати описують особливості зміни параметрів ДР при навантаженні за стандартизованою програмою MiniTWIST.

Посилання

Bartelds G. Aircraft structural health monitor-ing, prospects for smart solutions from a european viewpoint / G. Bartelds // NLR TP 97489. — Amster-dam, 1997. — 13 p.

Structural health monitoring (SHM) — over-view on technologies under development. — Available from Internet: http://www.ndt.net/article/wcndt2004/pdf/aerospace/563_henrich.pdf.

Zasimchuk E. E. Single-crystals as an indicator of fatigue damage / E. E. Zasimchuk, A. I. Radchenko, M. V. Karuskevich // Fatigue Fract. Engng. Mater. Struct. — 1992. — V. 15, N 12. — Р. 1281–1283.

Ignatovich S. R. Methodical aspects of alloy D16AT deformation relief registration under cyclic loads / S. R. Ignatovich, S .S.Yutskevych, E. Ju. Do-roshenko, S. V. Priluckiy // Safety in Aviation and Space Technology: Proceeding of the Fourth World Congress “Aviation in the XXI-st Century”(21-23 Sep-tember, 2010). — V.1, Kyiv, 2010. — P. 13.17–13.20.

Lоwаk H. MiniTWIST. A shortened version of TWIST / H. Lоwак, J. В. De Jonqe, D. Sсhutz // LBF Bericht FB-106 (NLR 79018U). — Darmstadt-Amsterdam, 1979. — 38 p.

Surface quality control with an interference profilometer.

Available from Internet: http://old.nau. edu.ua/en/Science/GotoviRozrobky/MicronAlpha/

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2013

Номер

Розділ

Експлуатація повітряного транспорту