Оцінка якості техніки пілотування екіпажу в авіакомпанії

Автор(и)

  • Юрій Віталійович Грищенко Національний авіаційний університет, м.Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.46.14812

Ключові слова:

автокореляційна функція, глісада, закон розподілу, спектральний аналіз

Анотація

Безпека польотів займає важливе місце при авіаційних перевезеннях. Сучасні повітряні судна мають високу надійність авіоніки і інших систем. Авіаційні події носять малоймовірносний характер, і близько 80% їх доводиться на людський фактор. Автоматизація управління повітряним судном розвантажує екіпаж від рутинних дій і звільняє час для прийняття рішень. В той же час у екіпажа відбувається підвищена психофізіологічна напруженість при переході на управління при заході на посадку в директорному або штурвальному режимах управління. Оцінка якості техніки пілотування методами теорії ймовірності при заході на посадку в директорному режимі спрямована на прогнозування дій екіпажа в особливих випадках польоту. Тільки у 2% польотів є зауваження, відхилення, порушення, інциденти, серйозні інциденти, авіаційні події без людських жертв, катастрофи. Перехід в директорний режим не означає, що повністю припиняють роботу всі автоматизовані системи управління. У пілота з'являються розширені функції в контурі ергатичної системи управління. На комплексних тренажерах літака відпрацьовуються дії в особливих випадках польоту. Це дозволяє прищепити навичку таких дій і діяти упевнено при виникненні такої ситуації в польоті. Проте одночасне поєднання відмов, яке призводить до підвищеної психофізіологічної напруженості людини-оператора, передбачити практично неможливо. Таким чином, екіпажу необхідно не лише прищеплювати навички дій при відмовах техніки, але і навчати контрольованим діям при підвищеній психофізіологічній напруженості. У наших попередніх роботах були розглянуті траєкторії заходу на посадку в простих і складних умовах. В результаті аналізу кореляційних функцій були отримані прогнозовані межі входу в глісаду залежно від впливу негативних чинників на людину-оператора. Відмічений негативний вплив на пілота - запізнювання входу в глісаду. У цій роботі експериментально підтверджені теоретичні висновки, які зроблені в попередніх дослідженнях. Оскільки випадкова функція кута крену носить ергодичний і стаціонарний характер, то для аналізу якості техніки пілотування в одному польоті достатньо автокореляційної функції. При заході на посадку по укороченій глісаді спостерігається велика різниця між першими максимальними значеннями перших негативних значень автокореляційних функцій кута крену від посадки з нормальною глісадою. Перетворення Фур'є амплітуд наших автокореляційних функцій підтвердив вищезгадані висновки. Слід зазначити, що у пілотів амплітуди кута крену літаків укладаються у вимоги керівництва по льотній експлуатації при заході на посадку. Мова йде про пропозиції для оцінки характеристик ергатичної системи на випадок складних умов польоту і необхідності точності входу в точку глісади. Нормальний закон розподілу кута крену підтвердив хорошу якість техніки пілотування екіпажу в горизонтальній площині. Оцінюється екіпаж, оскільки другий пілот при польоті в директорному режимі управління літаком без зауважень виконує операційні дії з системами авіоніки.

Біографія автора

Юрій Віталійович Грищенко, Національний авіаційний університет, м.Київ, Україна

кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Казак В. М., Будзинська Т. В., Міщеряко¬ва В. Ю. Оцінка впливу зміни параметрів помилок еліпсоїда на підтримку посадкової траєкторії літального апарату. Наукоємні технології. Київ, 2009. Вип. 2. С. 43–45.

Randy Gibb, Roger W Schvaneveldt, Rob Gray. Visual Misperception in Aviation: Glide Path Performance in a Black Hole Environment. Human Factors The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 2008. Vol. 50(4). pp. 699–711.

Кашматов В. І. Застосування квазіоб’єктних систем управління по кутовому положенню літака для перекладу літака з горизонтального польоту в схил схилу. Електроніка та системи управління. Київ, 2008. Вип. (18). C. 79–87.

Грищенко Ю. В. Подготовка пилотов к по¬лётам в особых ситуациях с учётом явления усиления динамического стереотипа. Кибернетика и вычисли-тельная техника. Київ, 2003. Вып. 139. С. 81–85.

Грищенко Ю. В. Анализ изменения динамического стереотипа пилотов в процессе лётной подготовки на комплексном тренажёре самолёта. // Кибернетика и вычислительная техника. Київ, 2004. Вып. 142. С. 35–40.

Yurii Hryshchenko, Victor Romanenko, Daria Pipa. Methods for Assessing of the Glissade Entrance Quality by the Crew. Handbook of Research on Artificial Intelligence Applications in the Aviation and Aerospace Industries. IGI Global science reference. USA, 2019. pp. 372–403.

Solomentsev O., Zaliskyi M., Nemyrovets Yu., Asanov M. Signal processing in case of radio equipment technical state deterioration. Signal Processing Symposium 2015 (SPS 2015), 10–12 June 2015: Proceedings. Debe (Poland), 2015. pp. 1–5.

Hryshchenko Y.V., Romanenko V.G., Pipa D.M., Amelina A. I. Piloting quality assessment systems. Electronics and Control Systems. Kyiv, 2019. Вип. 3(61). pp. 55–60.

Solomentsev O., Zaliskyi M. Correlated Failures Analysis in Navigation System. Methods and Systems of Navigation and Motion Control: IEEE 5th International Conference, 16-18 October 2018: Proceedings. Kyiv, 2018. pp. 41–44.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології