Освітня політика і національна безпека України

Автор(и)

  • Анатолій Васильович Полухін Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.43.13983

Ключові слова:

освіта, освітня політика, якість освіти, національна безпека, людський капітал

Анотація

Розглянуто світові тенденції розвитку освіти та освітньої політики держав в умовах глобалізації, особливості та місце освіти України на міжнародному ринку освітніх послуг. Беручи до уваги, що проблеми національної безпеки стоять сьогодні в центрі уваги більшості цивілізованих країн, міждержавних інституцій та громадських об’єднань, проаналізовано зміст понять «освітня політика» і «національна безпека».

Досліджено роль освіти в забезпеченні обороноздатності та безпеки держави, взаємозв’язок освіти, освітньої політики і національної безпеки, а також вплив людського капіталу та його складових на національну безпеку України в контексті вітчизняного та міжнародного досвіду. Показано, що одним із основних чинників розвитку людського капіталу, а, відтак, і національної безпеки, є не просто підвищення якості освіти як такої, а, в першу чергу, підвищення якості викладання математичних та природничо-наукових дисциплін у системах як середньої, так і вищої освіти. У зв’язку з впровадженням у вітчизняній освіті компетентнісного підходу проаналізовано суть понять «знання», «уміння» та «навички», які є основними складовими поняття «компетентність».

Показано, що українська освіта перебуває в кризовому стані, особливо в питанні викладання математичних та природничо-наукових дисциплін. У контексті освітньої політики України проаналізовано також причини такого загрозливого для національної безпеки держави явища як відчутний відтік українських громадян до інших країн на роботу або навчання. З погляду на вражаючі масштаби трудової та академічної міграції українців, відбувається знекровлення не лише трудових та мобілізаційних ресурсів, але й національного генофонду України. Розглянуто можливі шляхи  усунення зазначених негативних явищ.

Біографія автора

Анатолій Васильович Полухін, Національний авіаційний університет

кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Зарубінська І. Б., Полухін А. В. Лідерський потенціал системи вищої освіти України в умовах інтернаціоналізації. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України». До-даток 1 до № 2. Тематичний випуск «Університет і лідерство». Київ: 2017. 168 с.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. №2145-VIII (офіц. текст). Київ: Вид. ПАЛИВОДА, 2017. 128 с.

Про основи національної безпеки України: Закон України (із змінами) від 19.06.2003 р. №964-IV. Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/964-15 (Дата звернення: 17.01.2019).

Безпекові виміри освітньої політики: світо-вий досвід і українські реалії. Аналітична допо-відь. Авт. колектив: Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В. Київ: Національний інститут стратегічних дос-ліджень. 2017. 67 с. URL: http://old2.niss.gov.ua/articles/2639/ (Дата звернен-ня: 11.01.2019).

Державин В. А. Война, которую выиграл прусский учитель. Военное обозрение. 27.12.2013. URL: https://topwar.ru/37776-voyna-kotoruyu-vyigral-prusskiy-uchitel.html (Дата звернення: 05.07.2019).

Богданов А. И. Эволюция идеи университе-та: прошлое, настоящее и будущее. Современные проблемы науки и образования. № 1. Москва: 2015. URL: https://www.scienceeducation.ru/ru/article/

view?id=19138 (Дата звернення: 17.01.2019).

Железняков А. Б. Речь президента Кеннеди в Конгрессе США «О неотложных мерах по обес-печению национальной безопасности». Вашинг-тон: 25.05.1961. URL: https://document.wikireading.ru/23948 (Дата звернення: 17.01.2019).

A Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform. A Report to the Nation and the Secretary of Education United States Department of Education by The National Commission on Excellence in Education. Washington, D.C. 26.04.1983. 48 pp. URL: https://www.edreform.com/wp-content/uploads/

/02/A_Nation_At_Risk_1983.pdf (Last accessed: 13.05.2019).

Робинсон К., Ароника Л. Школа будущего. Как вырастить талантливого ребенка. Пер. с англ. О. Медведь. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2016. 390 с. URL: https://www.eseur.ru/Files/file8702.pdf (Дата звер-нення: 17.01.2019).

Доннелли К., Ризви С., Барбер М. Накану-не схода лавины. Высшее образование и грядущая революция; пер. с англ. Н. Микшиной. Вопросы образования, №3. Москва: 2013. С. 152–229. URL: https://vo.hse.ru/data/2014/08/04/1314334660/2013-3_ Barber%20et%20al.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).

Іванюк І. В. Освітня політика. Київ: Ун-т економіки та права «Крок». 2006. 172 c. URL: lib.iitta.gov.ua/1391/1/education_policy.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).

Політична енциклопедія. Редколегія: Ю. Левенець (голова), Ю. Шаповал (заст. голови) та інші. К.: Парламентське видавництво, 2011. 808 с. URL: shron1.chtyvo.org.ua/Levenets_Yurii/Politychna_entsyklopediia.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).

Лаптев Л. Г., Бельков О. А. Образование и национальная безопасность. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. №4. Москва: МГУ. 2011. с. 17-23. URL: http://msupsyj.ru/pdf/vestnik_2011_4/vestnik_2011-4_17-23.pdf (Дата зве-рнення 15.01.2019).

U.S. Education Reform and National Security (Independent Task Force. Report No. 68). Joel I. Klein, Condoleezza Rice, Julia C. Levy. New York: Council on Foreign Relations Press. March 2012. 120 pp. URL: https://www.cfr.org/report/us-education-reform-and-national-security (Last accessed: 27.03.2019).

Корчагин Ю. А. Человеческий капитал и процессы развития на макро- и микроуровнях. Воронеж: ЦИРЭ, 2010, 140 с. URL: http://www.lerc.ru/?part=books&art=5&bin=1 (Дата звернення: 17.01.2019).

The Readiness for the Future of Production. Report 2018 is published by the World Economic Forum’s. Geneva, Switzerland: 2018. 266 рp. URL: www3.weforum.org/docs/FOP_Readiness_Report_2018.pdf (Last accessed: 21.01.2019).

Before it’s too late. A Report to the Nation from the National Commission on Mathematics and Science Teaching for the 21st Century. New York: U.S. Department of Education. Washington, DC. September 2000. 50 pp. URL: http://modeling.asu.edu/GlennReport 2000.pdf (Last accessed: 21.01.2019).

Павло Клімкін. Facebook. 18.08.2018. URL: https://www. facebook.com/ pavloklimkin. ua/posts/713158969031462 (Дата звернення: 05.07.2019).

Статистичні дані основної сесії ЗНО. Укра-їнський центр оцінювання якості освіти. URL: https://zno.testportal.com.ua/stat (Дата звернення: 21.01.2019).

Бахрушин В. Є. Про показові приклади те-стів ЗНО. Освіта.UA. URL: http://osvita.ua/blogs/61662/ (Дата звернення: 11.01.2019).

Національний освітній глосарій: вища освіта / 2-е вид., перероб. і доп. / Авт.-уклад.: В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Тала-нова / За ред. В. Г. Кременя. Київ: ТОВ «Видав-ничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.

Філософський словник. За редакцією Ши-нкарука В. І.. 2 вид. і доп. Київ: Головна редакція УРЕ. 1986. 800 с.

Чапутович Я. У Польщі працює 2 млн і вчиться 40 тисяч українців. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2018/12/1/7199931/ (Дата звернення: 21.01.2019).

Кубів С. І. Державне замовлення на профе-сії: гуманітарії чи програмісти? Економічна прав-да. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/

/08/13/639582/ (Дата звернення: 07.07.2019).

Забужко Оксана. Якби ми вчилися, як тре-ба. Сердиті нотатки — вступ. Deutsche Welle. Ав-торська колонка. 15.05.2017. URL: https://p.dw.com/p/2cwUJ (Дата звернення: 03.07.2019).

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Інформаційні технології, кібербезпека