EDUCATIONAL POLICY AND NATIONAL SECURITY OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.43.13983Keywords:
education, educational policy, quality of education, national security, human capitalAbstract
The following is considered – world tendencies of development in education and educational policy of the states in conditions of globalization, peculiarities and place of Ukraine’s education in international market of educational services. Taking into account the fact that national security problems are in the focus of the most civilized countries, interstate institutions and public associations today, the content of concepts «the educational policy» and «national security» is analyzed.
The following is investigated – education’s role in ensuring defense capacity and security of the state, interrelation of education, educational policy and national security, and also influence of the human capital and its components on national security of Ukraine in context of domestic and international experience. It is shown that one of major factors of the human capital and, as a result, the national security development is not only education quality improvement as such, but first of all, improvement of teaching quality of mathematical and natural-scientific disciplines in general secondary education and higher education systems. In connection with introduction in domestic education the so called «competence based» approach, the essence of such concepts as «knowledge», «ability» and «skills» (which are the basic components of concept «competence») is analyzed.
It has been shown, that Ukrainian education is in a crisis condition, particularly with regard to teaching mathematical and natural-scientific disciplines. Some reasons of such a threatening to the national security of the state phenomenon as tangible outflow of Ukrainian citizens to other countries for business or studying have been also analyzed in the context of Ukrainian education policy. Judging by the impressive scale of labor and academic migration of Ukrainians, there is rendering lifeless of not only labor and mobilization resources but also the national gene pool of Ukraine. Some possible ways of addressing these negative phenomena have been considered.
References
Зарубінська І. Б., Полухін А. В. Лідерський потенціал системи вищої освіти України в умовах інтернаціоналізації. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України». До-даток 1 до № 2. Тематичний випуск «Університет і лідерство». Київ: 2017. 168 с.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. №2145-VIII (офіц. текст). Київ: Вид. ПАЛИВОДА, 2017. 128 с.
Про основи національної безпеки України: Закон України (із змінами) від 19.06.2003 р. №964-IV. Верховна Рада України: офіц. веб-сайт. URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/964-15 (Дата звернення: 17.01.2019).
Безпекові виміри освітньої політики: світо-вий досвід і українські реалії. Аналітична допо-відь. Авт. колектив: Іщенко А. Ю., Зубченко С. О., Карпенко М. М., Лозовий В. С., Черненко Т. В. Київ: Національний інститут стратегічних дос-ліджень. 2017. 67 с. URL: http://old2.niss.gov.ua/articles/2639/ (Дата звернен-ня: 11.01.2019).
Державин В. А. Война, которую выиграл прусский учитель. Военное обозрение. 27.12.2013. URL: https://topwar.ru/37776-voyna-kotoruyu-vyigral-prusskiy-uchitel.html (Дата звернення: 05.07.2019).
Богданов А. И. Эволюция идеи университе-та: прошлое, настоящее и будущее. Современные проблемы науки и образования. № 1. Москва: 2015. URL: https://www.scienceeducation.ru/ru/article/
view?id=19138 (Дата звернення: 17.01.2019).
Железняков А. Б. Речь президента Кеннеди в Конгрессе США «О неотложных мерах по обес-печению национальной безопасности». Вашинг-тон: 25.05.1961. URL: https://document.wikireading.ru/23948 (Дата звернення: 17.01.2019).
A Nation at Risk: The Imperative for Educational Reform. A Report to the Nation and the Secretary of Education United States Department of Education by The National Commission on Excellence in Education. Washington, D.C. 26.04.1983. 48 pp. URL: https://www.edreform.com/wp-content/uploads/
/02/A_Nation_At_Risk_1983.pdf (Last accessed: 13.05.2019).
Робинсон К., Ароника Л. Школа будущего. Как вырастить талантливого ребенка. Пер. с англ. О. Медведь. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2016. 390 с. URL: https://www.eseur.ru/Files/file8702.pdf (Дата звер-нення: 17.01.2019).
Доннелли К., Ризви С., Барбер М. Накану-не схода лавины. Высшее образование и грядущая революция; пер. с англ. Н. Микшиной. Вопросы образования, №3. Москва: 2013. С. 152–229. URL: https://vo.hse.ru/data/2014/08/04/1314334660/2013-3_ Barber%20et%20al.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).
Іванюк І. В. Освітня політика. Київ: Ун-т економіки та права «Крок». 2006. 172 c. URL: lib.iitta.gov.ua/1391/1/education_policy.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).
Політична енциклопедія. Редколегія: Ю. Левенець (голова), Ю. Шаповал (заст. голови) та інші. К.: Парламентське видавництво, 2011. 808 с. URL: shron1.chtyvo.org.ua/Levenets_Yurii/Politychna_entsyklopediia.pdf (Дата звернення: 17.01.2019).
Лаптев Л. Г., Бельков О. А. Образование и национальная безопасность. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. №4. Москва: МГУ. 2011. с. 17-23. URL: http://msupsyj.ru/pdf/vestnik_2011_4/vestnik_2011-4_17-23.pdf (Дата зве-рнення 15.01.2019).
U.S. Education Reform and National Security (Independent Task Force. Report No. 68). Joel I. Klein, Condoleezza Rice, Julia C. Levy. New York: Council on Foreign Relations Press. March 2012. 120 pp. URL: https://www.cfr.org/report/us-education-reform-and-national-security (Last accessed: 27.03.2019).
Корчагин Ю. А. Человеческий капитал и процессы развития на макро- и микроуровнях. Воронеж: ЦИРЭ, 2010, 140 с. URL: http://www.lerc.ru/?part=books&art=5&bin=1 (Дата звернення: 17.01.2019).
The Readiness for the Future of Production. Report 2018 is published by the World Economic Forum’s. Geneva, Switzerland: 2018. 266 рp. URL: www3.weforum.org/docs/FOP_Readiness_Report_2018.pdf (Last accessed: 21.01.2019).
Before it’s too late. A Report to the Nation from the National Commission on Mathematics and Science Teaching for the 21st Century. New York: U.S. Department of Education. Washington, DC. September 2000. 50 pp. URL: http://modeling.asu.edu/GlennReport 2000.pdf (Last accessed: 21.01.2019).
Павло Клімкін. Facebook. 18.08.2018. URL: https://www. facebook.com/ pavloklimkin. ua/posts/713158969031462 (Дата звернення: 05.07.2019).
Статистичні дані основної сесії ЗНО. Укра-їнський центр оцінювання якості освіти. URL: https://zno.testportal.com.ua/stat (Дата звернення: 21.01.2019).
Бахрушин В. Є. Про показові приклади те-стів ЗНО. Освіта.UA. URL: http://osvita.ua/blogs/61662/ (Дата звернення: 11.01.2019).
Національний освітній глосарій: вища освіта / 2-е вид., перероб. і доп. / Авт.-уклад.: В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Тала-нова / За ред. В. Г. Кременя. Київ: ТОВ «Видав-ничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.
Філософський словник. За редакцією Ши-нкарука В. І.. 2 вид. і доп. Київ: Головна редакція УРЕ. 1986. 800 с.
Чапутович Я. У Польщі працює 2 млн і вчиться 40 тисяч українців. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2018/12/1/7199931/ (Дата звернення: 21.01.2019).
Кубів С. І. Державне замовлення на профе-сії: гуманітарії чи програмісти? Економічна прав-да. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/
/08/13/639582/ (Дата звернення: 07.07.2019).
Забужко Оксана. Якби ми вчилися, як тре-ба. Сердиті нотатки — вступ. Deutsche Welle. Ав-торська колонка. 15.05.2017. URL: https://p.dw.com/p/2cwUJ (Дата звернення: 03.07.2019).