ІНТЕГРАТИВНА ОЦІНКА СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-АВІАДИСПЕТЧЕРІВ ДО НЕБЕЗПЕКИ ПОРУШЕННЯ НОРМ ЕШЕЛОНУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.29.10101Ключові слова:
людський чинник, безпека польотів, авіадиспетчери, прийняття рішень, ставлення до порушень норм ешелонування повітряних суден, основна домінанта прийняття рішень, рівень домагань, нечітка оцінка рівнів небезпек, інтегративний показник ризику, мультиплікатАнотація
Враховуючи вплив людського чинника на безпеку польотів, уперше в практиці досліджень надійності професійної діяльності авіадиспетчерів як операторів «переднього краю» реалізований мультиплікативний підхід до встановлення інтегративної оцінки їх ставлення до небезпеки порушень норм ешелонування повітряних суден. Адаптована для потреб досліджень функція бажаності Харінгтона узагальнює показники основних домінант прийняття рішень, рівнів домагань і нечіткі оцінки ризику порушень норм ешелонування відповідно до шкали ІСАО. Обґрунтовано недоцільність застосування коефіцієнтів бажаності при оцінці ставлення авіадиспетчерів до порушень окремої норми. Відповідний показник коливається у межах j(S)=0,69–0,74, причому більші порушення випробувані студенти-авіадиспетчери припускають для більш протяжних норм. За допомогою методу розстановки пріоритетів встановлені коефіцієнти вагомості (небезпек) цих норм, що дало змогу визначити, що цілісний інтегративний показник ставлення до порушень усієї сукупності норм ешелонування складає величину j(S)=0,94.
Посилання
Фундаментальные концепции человеческого фактора // Человеческий фактор: сб. м-лов № 1. — Циркуляр ИКАО 216 АN / 131. — Монреаль, Канада, 1989. — 34 с.
Основные принципы учёта человеческого фактора в руководстве по проведению проверок безопасности полётов: Doc. ICAO 9806 — AN/763/ — изд-е 1-е. — Монреаль, Канада, 2002.
Рева А. Н. Человеческий фактор и безопасность полётов: (проактивное исследование влияния): монография / А. Н. Рева, К. М. Тумышев, А. А. Бекмухамбетов; науч. ред. А. Н. Рева, К. М. Тумышев. — Алматы, 2006. — 242 с.
Руководство по управлению безопасностью полётов (РУБП): Doc. ICAO 9859 — AN / 474. — изд-е 3-е. — Монреаль, Канада, 2013.
Нечітка міра розпізнавання авіадиспетчерами небезпеки порушень норм ешелонування повітряних суден / О. М. Рева, В. А. Шульгін, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мірзоєв // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. жур. — Х. : Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2015. — № 7 (124). — С. 141–147.
Мухтаров П. Ш. Основные доминанты в принятии решений авиадиспетчером при оценке полезности-безопасности нормы эшелонирования воздушного пространства / П. Ш. Мухтаров // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. жур. — Х. : Нац. аерокосм. ун-т ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2014. — № 9. — С. 143–150.
Мухтаров П. Ш. Людський чинник в аеронавігації: рівні домагань авіадиспетчерів при оцінці бажаності відстані між повітряними судами / П. Ш. Мухтаров // Науковий Вісник Херсонської державної морської академії. — Херсон : ХДМА, 2014. — № 1. — С. 238–288.
Рева О. М. Визначення рівнів домагань студентів-диспетчерів на континуумі норми ешелонування 10 кілометрів / О. М. Рева, С. П. Борсук // Сучасні інформаційні та інноваційні технології на транспорті (MINNT — 2015): матеріали VІI Міжнар. наук.-практ. конф., Херсон, 26–28 травня 2015 р. — Херсон : ХДМА, 2015. — С. 23–27.
Рева А. Н. Нечёткая оценка риска нестыковки блоков «человек — процедуры» модели SHELL ИКАО / А. Н. Рева, С. П. Борсук //Інтелектуальні системи прийняття рішень і проблеми обчислювального інтелекту: матеріали Міжнар. наук. конф., присвяченої пам’яті професора Ф. Б. Рогальського. — С. Залізний Порт Херсонської обл., 28–31 травня 2014 р., Херсон: ХНТУ, 2014. — С. 153–155.
Надежность и эффективность в технике: справ. в 10 т. — Т. 3. Эффективность технических систем / под общ. ред. В. Ф. Уткина, Ю. В. Крюч-кова. — М. : Машиностроение, 1988. — 328 с.
Адлер Ю. П. Планирование эксперимента при поиске оптимальных условий / Ю. П. Адлер, Е. В. Маркова, Ю. В. Грановский. — М. : Наука, 1976. — 278 с.
Мультипликативный подход к интегральной оценке уровня профессиональной подготовки авиационных операторов / А. Н. Рева, В. А. Шульгин, С. П. Борсук [и др.] // Elmi məcmuələr: Jurnal Milli Aviasiya Akademi-yasinin. — Baki, Iyal-Sentyabr 2014, Baki. — Cild 16. —№ 3. —C. 42–51.
Розробка метода агрегованої оцінки ставлення диспетчерів обслуговування повітряного руху до ризику / О. М. Рева, С. П. Борсук, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мирзоєв // Сучасні інформаційні та інноваційні технології на транспорті (MINTT-2015): матеріали VII: Міжнар. наук.-практ. конф., Херсон, 26–28 травня 2015 р. — Херсон: ХДМА, 2015. — С. 72–75.
Модель інтегративної оцінки ставлення авіадиспетчерів до порушення норми ешелонування повітряного простору / О. М. Рева, П. Ш. Мухтаров, Б. М. Мірзоєв, В. З. Султанов // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. жур. — Х. : Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2015. — № 8 (125). — С. 123–130.
Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений / Л. Заде; под ред. Н. Н. Моисеева, С. А. Орловского; пер. с англ. Н. И. Ринго. — М. : Мир, 1976. —165 с.
Губинский А. И. Надежность и качество функционирования эргатических систем / А. И. Губинский. – Л. : Наука, 1982. — 270 с.
Кини Р. Л. Принятие решений при многих критериях: предпочтения и замещения / Р. Л. Кини, Х. Райфа; пер. с англ.; под ред. И. Ф. Шахнова. — М. : Радио и связь, 1981. – 560 с.
Рева, А. Н. Теоретическая модель выявления основной доминанты деятельности авиационного оператора в условиях риска / А. Н. Рева, П. Ш. Мухтаров, С. В. Недбай // Elmi məcmuələr: Jurnal Milli Aviasiya Akademiyasinin. — Baki, Ok-tyabr – Dekabr 2012. — Child № 4. — C. 64–73.
Козелецкий Ю. Психологическая теория решений / Ю. Козелецкий; под ред. Б. В. Бирюкова; пер. с польск.: Г. Е. Минца, В. Н. Поруса. — М. : Прогресс, 1979. — 504 с.
Берж К. Теория графов и ее применение / К. Берж ; пер. с. франц. — М. : ИЛ, 1962. — 320 с.
Блюмберг В. А. Какое решение лучше? Метод расстановки приоритетов / В. А. Блюмберг, В. Ф. Глущенко. — Л. : Лениздат, 1982. — 160 с.