ОЦІНКА ЗМІНИ ФІЗИКО-МЕХАНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК КОНСТРУКЦІЙНИХ ВУГЛЕПЛАСТИКІВ В ПРОЦЕСІ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НЕРУЙНІВНИМИ МЕТОДАМИ КОНТРОЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.18372/0370-2197.3(84).13858Keywords:
авіаційні вуглепластики, експлуатаційні пошкодження, вихреструмовий та ультразвуковий контроль, діелектрична проникність, теплова активність, питома електропровідність, методика контролюAbstract
Виконано дослідження конструкційних елементів авіаційних вуглепластиків типу КМУ-3Л із широким спектром армування. При цьому вивчалась зміна фізико-механічних характеристик вуглепластиків руйнівними та неруйнівними методами контролю із врахуванням особливостей структури, органічного походженням армуючих волокон. Дослідження взаємозв’язків між показниками фізико-механічних характеристик композитів є однією із важливих задач при вирішенні проблеми розробки і застосування їх діагностики методами неруйнівного контролю серійними засобами в процесі експлуатації. На основі досвіду експлуатації конструкцій із вуглепластиків вітчизняних літаків (носки і закінцівки крила, обшивка пілонів, конструкції повітрязабирачів, створки шасі, інтерцептори, кермо напряму) виконано аналіз накопичення пошкоджень в конструкціях. Найбільш розповсюдженими є: тріщини, пробоїни, вм’ятини, розшарування. Близько 80% відсотків всіх пошкоджень виникають у процесі технічного обслуговування. Результати руйнівних випробувань стандартних зразків на розтягання, стиск, зсув та застосування неруйнівних методів контролю серійними засобами дозволило запропонувати методику визначення несучої спроможності конструкції із вуглепластиків. Такими характеристиками є показники вихреструмового дефектоскопа про наявність тріщин, питомої електропровідності та ємності в залежності від кількості циклів навантажень; тепловий метод, що показує ступінь пористості та розрихлення матриці, імппедансно-акустичний та ультразвуковий методи про наявність концентрації напружень.