ОЦІНКА ЗМІНИ ФІЗИКО-МЕХАНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК КОНСТРУКЦІЙНИХ ВУГЛЕПЛАСТИКІВ В ПРОЦЕСІ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НЕРУЙНІВНИМИ МЕТОДАМИ КОНТРОЛЮ

Authors

  • Григорій Михайлович Борозенець Національний авіаційний університет
  • Інна Вікторівна Семак Національний авіаційний університет
  • Валерій Григорович Демидко Національний авіаційний університет,

DOI:

https://doi.org/10.18372/0370-2197.3(84).13858

Keywords:

авіаційні вуглепластики, експлуатаційні пошкодження, вихреструмовий та ультразвуковий контроль, діелектрична проникність, теплова активність, питома електропровідність, методика контролю

Abstract

Виконано дослідження конструкційних елементів авіаційних вуглепластиків типу КМУ-3Л із широким спектром армування. При цьому вивчалась зміна фізико-механічних характеристик вуглепластиків руйнівними та неруйнівними  методами контролю із врахуванням особливостей  структури, органічного походженням армуючих волокон. Дослідження взаємозв’язків між показниками фізико-механічних характеристик композитів є однією із важливих задач при  вирішенні проблеми розробки і застосування їх діагностики методами неруйнівного контролю серійними засобами в процесі експлуатації. На основі досвіду експлуатації конструкцій із вуглепластиків вітчизняних літаків (носки і закінцівки крила, обшивка пілонів, конструкції повітрязабирачів, створки шасі, інтерцептори, кермо напряму) виконано аналіз накопичення пошкоджень в конструкціях. Найбільш розповсюдженими є: тріщини, пробоїни, вм’ятини, розшарування. Близько 80% відсотків всіх пошкоджень виникають у процесі технічного обслуговування. Результати руйнівних випробувань стандартних зразків на розтягання, стиск, зсув та застосування неруйнівних методів контролю серійними засобами дозволило запропонувати методику визначення несучої спроможності конструкції із вуглепластиків. Такими  характеристиками є показники вихреструмового дефектоскопа про наявність тріщин, питомої електропровідності та ємності в залежності від кількості циклів навантажень; тепловий метод, що показує ступінь пористості та розрихлення матриці, імппедансно-акустичний та ультразвуковий методи про наявність концентрації напружень.

Author Biographies

Григорій Михайлович Борозенець, Національний авіаційний університет

к.т.н., с.н.с., доцент кафедри машинознавства аерокосмічний факультет, Національний авіаційний університет

Інна Вікторівна Семак, Національний авіаційний університет

старший  викладач кафедри машинознавства аерокосмічний факультет, Національний авіаційний університет

Валерій Григорович Демидко, Національний авіаційний університет,

к.т.н., доцент кафедри вищої математики факультету транспорту, менеджменту і логістики, Національний авіаційний університет

Issue

Section

Проблеми тертя та зношування