Нечітка ентропія розрізнення студентами авіаційними диспетчерами рівня ризику під час порушення норм горизонтального ешелонування

Автор(и)

  • С. П. Борсук Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2073-4751.3.10303

Анотація

Враховуючи важливість професійної підготовки авіаційного диспетчера для безпеки польотів, постійно актуальним є питання ефективності професійної їх підготовки. Оцінка рівня підготовки авіаційного диспетчера визначається низкою контрольних заходів, серед яких присутні такі, що перевіряють дотримання ним норм льотного ешелонування у горизонтальній площині. Відношення диспетчера до цих норм здебільшого не перевіряється, що створює потенційно небезпечну точку біфуркації у разі виникнення непередбаченої ситуації під час польотів. Таке відношення визначається за допомогою нечітких моделей, представлених сімейством функцій належності відповідної лінгвістичної змінної із 7-ми ранговою розмірністю. Для оцінки адекватності використання такої шкали було використано нечітку ентропію. Встановлено, що найбільш помітними є найкраща і найгірша оцінка, що розглядається як мотивація на їх досягнення/запобігання

Біографія автора

С. П. Борсук, Національний авіаційний університет

к.т.н., доц.

Посилання

Рева А.Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: (Проактивное исследование влияния): монография / А.Н.Рева, К.М.Тумышев, А.А.Бекмухамбетов; науч. ред. А.Н.Рева, К.М.Тумышев. – Алматы, 2006. – 242 с.

ИКАО: Контроль факторов угрозы и ошибок (КУО) при управлении воздушным движением: Cir. ICAO 314 – AN / 178. – Монреаль, Канада, 2008.

Руководство по управлению безопасностью полетов (РУБП): Doc. ICAO 9859 – AN / 474. – Монреаль, Канада, 2009.

Reason J. Human Error / J.Reason // Cambridge University Press. – Cambridge, 1990. – 41 p.

Reason J.Managing the Risks of Organizational Accidents / J.Reason; Ashgate Aldershot, 1998. – 266 p.

Рева О.М. Нечітка модель ставлення авіадиспетчера до ризику настання потенційно-конфліктної ситуації / О. М.Рева, С. П.Борсук // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. ж. / Мін-во освіти і науки України, Національний аерокосмічний ун-т ім. М.Є.Жуковського «ХАІ». – Х., 2013. – № 10 (107). – С. 214-221.

Единые принципы моделирования риска столкновения в обоснование Руководства по методике планирования воздушного пространства для определения минимума эшелонирования: Cir. ICAO 319 – AN / 181 (Doc. 9689). – Монреаль, Канада, 2009.

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений: пер. с польск. Г.Е.Минца, В.Н.Поруса / Ю.Козелецкий; под ред. Б.В.Бирюкова. – М.: Прогресс, 1979. – 504 с.

Miller G. The magical number seven, plus or minus two: some limits on or capacity for processing information / G.Miller // Psychological Review, 1956. – N 63. – P. 81-97

Герасимов Б. М. Організаційна ергономіка: Методи та алгоритми досліджень і проектування: монографія / Б.М.Герасимов, В.В.Камишин. – К.: Інформаційні системи, 2009. – 212 с.

Рева О.М. Нечіткі моделі ергономічної кваліметрії точності пілотування : Монографія / О.М.Рева, В.В.Камишин, В.А.Шульгін, С.В.Недбай; за ред. О.М.Реви. – Рівне: Овід, 2010. – 106 с.

Кофман А. Введение в теорию нечетких множеств: пер. с франц. В. Б. Кузьмина / А.Кофман ; под ред. С.И.Травкина. – М.: Радио и связь, 1982. – 432 с.

Нечеткие множества в задачах управления и искусственного интеллекта / А.Н.Аверкин, И.З.Батыршин, А.Ф.Блишун, В.Б.Силов, В.Б.Тарасов; под ред. Д.А.Поспелова. – М.: Наука, 1986. – 312 с.

Шеридан Т. Б. Системы человек-машина: Модели обработки информации, управления и принятия решений человеком-оператором: пер. с англ. / Т.Б.Шеридан, У.Р.Феррел; под ред. К.В.Фролова. – М.: Машиностроение, 1980. – 400 с.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті