Evaluation of conflict detection and resolution modeling methods based on fuzzy logic
DOI:
https://doi.org/10.18372/2073-4751.1.7690Keywords:
зона наблюдения, уровень обнаружения конфликтов, метод принятия решений во время конфликта, возможности маневрирования, управление множеством объектов, метод прогнозированияAbstract
The basic methods of conflict detection and decision-making used in automated air traffic control. The analysis of the main characteristics of these methods. The advantages of the obtained values with respect to each other, using the theory of fuzzy logic and using the Matlab system found highs eigenvalue and eigenvector of each matrix and eventually creating a variety of criteria , a function of conformity and selected the best of the 16 studies examined methods
References
“EUROCONTROL Guidance Material for Short Term Conflict Alert. Appendix A: Reference STCA System” Edition number:2.0, Document identifier: EUROCONTROL-GUID-123, 2009.
“Safety Nets ensuring effectiveness guide” The European Organization for the Safety of Air Navigation (EUROCONTROL), 2009.
James K. Kuchar and Lee C. Yang “A Review of Conflict Detection and Resolution Modeling Methods” IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 1, No. 4, December 2000, p. 179-189.
Radio Technical Committee on Aeronautics (RTCA), “Minimum Performance Specifications for TCAS Airborne Equipment”, Document No. RTCA/DO-185, Washington, D.C., September, 1983.
P. Ryan and W. Brodegard, “New Collision Avoidance Device is Based on Simple and Passive Design to Keep the Cost Low”, ICAO Journal, vol. 52 no. 4, May, 1997.
I. Burdun and O. Parfentyev, “AI Knowledge Model for Self-Organizing Conflict Prevention / Resolution in Close Free-Flight Air Space”, in Proc. 1999 IEEE Aerospace Conf., Snowmass, CO, March 6-13, 1999, pp. 409-428.
K. Bilimoria, B. Sridhar, and G. Chatterji, “Effects of Conflict Resolution Maneuvers and Traffic Density of Free Flight”, in Proc. 1996 AIAA Guidance, Navigation, and Control Conf., San Diego, CA, 1996.
D. Bateman, “The Introduction of Enhanced Ground-Proximity Warning Sys tems (EGPWS) into Civil Aviation Operations Around the World”, in Proc. 11th Annual
European Aviation Safety Seminar (EASS '99), Amsterdam, Netherlands, March 8-10, 1999.
Radio Technical Committee on Aeronautics (RTCA), “Minimum Performance Standards -Airborne Ground Proximity Warning Equipment”, Document No. RTCA/DO-161A, Washington, D.C., May 27, 1976.
K. Zeghal, “Towards the Logic of an Airborne Collision Avoidance System which Ensures Coordination with Multiple Cooperative Intruders”, ICAS-94-8.6.4, ICAS Proceedings, vol.3, pp. 2208-2218, 1994
D. H. Taylor, “Uncertainty in Collision Avoidance Maneuvering”, Journal of Navigation, vol. 43 no. 2, 1990.
H. Rome and R. Kalafus, “Impact of Automatic Dependent Surveillance and Navigation System Accuracy on Collision Risk on Intersecting Tracks”, in Proc. National Technical Meeting of the Institute of Navigation, 1988.
J. Krozel, M. Peters, and G. Hunter, “Conflict Detection and Resolution for Future Air Transportation Management”, NASA CR-97-205944, April 1, 1997.
D. Brudnicki, K. Lindsay, and A. McFarland, “Assessment of Field Trials, Algorithmic Performance, and Benefits of the User Request Evaluation Tool (URET) Conflict Probe”, in Proc. 16th Digital Avionics Systems Conf., Irvine, CA, October 26-30, 1997, pp. 9.3-35 - 9.3-44.
L. Yang and J. Kuchar, “Prototype Conflict Alerting Logic for Free Flight”, AIAA Journal of Guidance, Control, and Dynamics, vol. 20 no. 4, pp. 768-773, July-August, 1997.
C. Tomlin, G. Pappas, and S. Sastry, “Conflict Resolution for Air Traffic Management: A Study in Multi-Agent Hybrid Systems”, IEEE Transactions on Automatic Control, vol. 43, no. 4, pp. 509-521, April, 1998.
R. L. Ford and D. L. Powell, “A New Threat Detection Criterion for Airborne Collision Avoidance Systems”, Journal of Navigation, vol. 43, no. 3, 1990.
M. Waller and C. Scanlon, eds., “Proceedings of the NASA Workshop on Flight Deck Centered Parallel Runway Approaches in Instrument Meteorological Conditions”,
NASA Conf. Publication 10191, Hampton, VA, December, 1996.
A. Vink, S. Kauppinen, J. Beers, and K. de Jong, “Medium Term Conflict Detection in EATCHIP Phase III”, in Proc. 16th Digital Avionics Systems Conf., Irvine, CA, October 26-30, 1997, pp. 9.3-45 - 9.3-52.
Thomas L. Saaty. “ Decision making with the analytic hierarchy process”. Int. J. Services Sciences, Vol. 1, No. 1, 2008.
А. Н. Борисов, О. А. Крумберг, И.П. Федоров, «Принятие рещений на основе нечетких моделей, примеры использования», Рига «Зинатне» 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).