Modeling of movement of a system of two linearly connected objects in stochastic stations in the software of an automated air traffic control system
DOI:
https://doi.org/10.18372/2073-4751.68.16520Keywords:
software, automated flight data processing system, wavelet filtering, mathematical pendulum, analytical communicationAbstract
Mathematical and software have been developed to increase the efficiency of the automated air traffic control system and to solve the problem of flight safety. This allows from a single system position to synthesize conflict-free trajectory control of aircraft by means of an automated information processing system.
The problem of estimating the parameters of aircraft movement in stochastic formulation is formulated.
To solve the problem in the new production, wavelet filtering of data is used for the first time, taking into account the analytical relationships between the determined bases of object motion, which allows to increase the accuracy of estimating the motion characteristics of objects in airspace. This makes it possible to reduce the minimum allowable interval between aircraft and to optimize the structure of the airspace in order to improve capacity and ensure flight safety.
The accuracy and reliability of systems increases.
References
Хакен Г. Информация и самоорганизация. Макроскопический подход к сложным явлениям. – М.: Мир, 1991. – 240 с.
M. Eby, W. Kelly. Free Flight Separation Assurance Using Distributed Algorithms. – IEEE Aerospace Conference, Snowmass, CO, March 1999. – Vol. 2. – P. 429-441.
FAA Announces Automatic De-pendent Surveillance-Broadcast Architecture" (Press release). // FAA Office of Public Affairs. July 1, 2002. APA 27-02.
Чепиженко В.И., Павлова С.В., Писарчук А.А., Захарин Ф.М., Пономаренко С.А. Навигация и синергетическое управление сложными динамическими системами – К.: Национальный авиационный университет, 2018. – 167 с.
Закора С.Л. Аналіз методів розв’язання конфліктних ситуацій в умовах вільного польоту // Вісн. НАУ, 2005. – №1. – С. 42-47.
Харченко В.П. Інтеграція засобів діагностики, прогнозування і управління рівнем безпеки польотів / В.П. Харченко, А.Е. Луппо, О.Н. Алексеев // Вісн. НАУ, 2007. – №2 (32). – С. 43-49.
Харченко В.П. Функціональна «віртуальність» – концепція майбутніх CNS/ATM систем / В.П. Харченко, В.В. Павлов, С.В. Павлова // Вісник КМУЦА, 2004. – №2. – С. 19-23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).