Fuzzy entropy of distinguishing air traffic control students risk level during horizontal flight norms violation

Authors

  • С. П. Борсук Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2073-4751.3.10303

Abstract

The question of air traffic controller efficient training is always urgent taking into account importanceof their professional education for the flight safety. Traffic controller level estimation is defined withhelp of set of control means that contain group destined for checking his compliance of horizontalplane flight norms. Traffic controller’s attitude about these norms usually is nor checked that leads toorigin of potentially dangerous bifurcation point in case of unpredicted event during the flight. Suchattitude is found with help of fuzzy models, presented as family of membership functions ofcorrespondent linguistic variable with 7-ranks. Fuzzy entropy was used to measure adequacy of suchscale usage. It was found that most notable are best and worst grades that is considered to bemotivation for their reach/avoidance

Author Biography

С. П. Борсук, Національний авіаційний університет

к.т.н., доц.

References

Рева А.Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: (Проактивное исследование влияния): монография / А.Н.Рева, К.М.Тумышев, А.А.Бекмухамбетов; науч. ред. А.Н.Рева, К.М.Тумышев. – Алматы, 2006. – 242 с.

ИКАО: Контроль факторов угрозы и ошибок (КУО) при управлении воздушным движением: Cir. ICAO 314 – AN / 178. – Монреаль, Канада, 2008.

Руководство по управлению безопасностью полетов (РУБП): Doc. ICAO 9859 – AN / 474. – Монреаль, Канада, 2009.

Reason J. Human Error / J.Reason // Cambridge University Press. – Cambridge, 1990. – 41 p.

Reason J.Managing the Risks of Organizational Accidents / J.Reason; Ashgate Aldershot, 1998. – 266 p.

Рева О.М. Нечітка модель ставлення авіадиспетчера до ризику настання потенційно-конфліктної ситуації / О. М.Рева, С. П.Борсук // Авіаційно-космічна техніка і технологія: наук.-техн. ж. / Мін-во освіти і науки України, Національний аерокосмічний ун-т ім. М.Є.Жуковського «ХАІ». – Х., 2013. – № 10 (107). – С. 214-221.

Единые принципы моделирования риска столкновения в обоснование Руководства по методике планирования воздушного пространства для определения минимума эшелонирования: Cir. ICAO 319 – AN / 181 (Doc. 9689). – Монреаль, Канада, 2009.

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений: пер. с польск. Г.Е.Минца, В.Н.Поруса / Ю.Козелецкий; под ред. Б.В.Бирюкова. – М.: Прогресс, 1979. – 504 с.

Miller G. The magical number seven, plus or minus two: some limits on or capacity for processing information / G.Miller // Psychological Review, 1956. – N 63. – P. 81-97

Герасимов Б. М. Організаційна ергономіка: Методи та алгоритми досліджень і проектування: монографія / Б.М.Герасимов, В.В.Камишин. – К.: Інформаційні системи, 2009. – 212 с.

Рева О.М. Нечіткі моделі ергономічної кваліметрії точності пілотування : Монографія / О.М.Рева, В.В.Камишин, В.А.Шульгін, С.В.Недбай; за ред. О.М.Реви. – Рівне: Овід, 2010. – 106 с.

Кофман А. Введение в теорию нечетких множеств: пер. с франц. В. Б. Кузьмина / А.Кофман ; под ред. С.И.Травкина. – М.: Радио и связь, 1982. – 432 с.

Нечеткие множества в задачах управления и искусственного интеллекта / А.Н.Аверкин, И.З.Батыршин, А.Ф.Блишун, В.Б.Силов, В.Б.Тарасов; под ред. Д.А.Поспелова. – М.: Наука, 1986. – 312 с.

Шеридан Т. Б. Системы человек-машина: Модели обработки информации, управления и принятия решений человеком-оператором: пер. с англ. / Т.Б.Шеридан, У.Р.Феррел; под ред. К.В.Фролова. – М.: Машиностроение, 1980. – 400 с.

Issue

Section

Статті