СУЧАСНІ МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ БЛОКЧЕЙН У СИСТЕМІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Опірський Іван Романович Кафедра захисту інформації, Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-8461-8996
  • Балацька Валерія Сергіївна Кафедра захисту інформації, Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-6262-6792
  • Побережник Василь Олегович Кафедра захисту інформації, Національний університет «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-7523-2557

DOI:

https://doi.org/10.18372/2225-5036.29.18073

Ключові слова:

блокчейн, смарт-контракт, освіта, децентралізована система, захист персональних даних

Анотація

Технологія блокчейн традиційно привертає увагу за рахунок потенціалу революціонізувати різні галузі — передусім фінанси та управління ланцюжками постачання. Про освіту в даному контексті говорять рідко, однак і в ньому є, що трансформувати, наприклад, сертифікацію, видачу дипломів, атестатів. При цьому блокчейн у сертифікації — це не просто підтвердження знань та академічної чистоти, а про новий підхід через створення системи зберігання та розподілу інформації про результати навчання. У цій статті досліджується потенційне застосування технології блокчейн в освітньому секторі, з акцентом на унікальні випадки використання, пов'язані з курсами, платіжками, іспитами та кваліфікаціями. Смарт-контракти - це самодостатні контракти із заздалегідь визначеними умовами. Ці контракти працюють у мережі блокчейн, усуваючи потребу в посередниках і забезпечуючи довіру, прозорість та автоматизацію. В освітньому секторі смарт-контракти можуть впорядкувати адміністративні процеси, підвищити безпеку та забезпечити послідовний облік досягнень. Вони розширюють можливості як учнів, так і навчальних закладів, надаючи децентралізовану платформу для навчання, оцінювання та сертифікації. Метою статті є дослідження можливостей та перспективи використання технології блокчейн та смарт-контрактів у науці та освіті.

Посилання

Gilder, G.F. (2018) Life after Google: The fall of big data and the rise of the blockchain economy. Wash-ington, D.C., Regnery Gateway, pp. 6-12.

Park, J. (2021) Promises and challenges of Blockchain in education. In: Smart Learn Environ, 8(1), p. 33.

Grech, A., & Camilleri, A. F. (2017). Blockchain in Education. Inamorato dos Santos, A. (ed.). URL: http: // publications.jrc.ec.europa.eu / repository /bitstream/ JRC108255/jrc108255_blockchain_in_education (1).pdf.

Sharples, M., & Domingue, J. (2016). A Distrib-uted System for Educational Record, Reputation and Reward. Adaptive and Adaptable Learning., pp. 490-496. Cham: Springer. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007% 2F978-3-319-45153-4_48.

Skiba, D. J. (2017). The potential of Blockchain in education and health care. Nursing education per-spectives, Vol. 38, No 4, pp. 220–221.

Clark, D. (2016). 10 ways blockchain could be used in education. OEB Insights. URL: https://oeb-insights. com / 10-ways-blockchain-could-be-used-in-education/.

Russell, J. (2017). Sony wants to digitize educa-tion records using the blockchain. URL: https:// tech-crunch. com/ 2017 / 08 / 09/ sony-education-blockchain.

Shu, Y. L., Pascal, T. F., Abdullah, A., Omar, M, Laiha, M. K., Tan, F. A., & Reza, I. (2018). Block-chain Technology the Identity Management and Au-thentication Service Disruptor: A Survey. International Journal on Advanced Science, Engineering and Infor-mation Technology, Vol. 4-2, pp. 1735-1745. URL: http://ijaseit.insightsociety. org / index. php ? option = com_content & view=article&id=9&Itemid=1&article_id=6838.

Lewis, A. (2017). A Gentle introduction to self-sovereign identity. URL: https://bitsonblocks.net/2017/ 05/17/agentle-introduction-to-self-sovereign-identity.

Universal. Medium. Blockchain in Education. (2018) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https: // medium.com / universablockchain / blockchain-in-education-49ad413b9e12.

Febin John James. Hackernoon. What happens when you combine blockchain and education? (2018) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https: // hackernoon.com / what - happens - when-you-combine-blockchain-and-education-d533ef6d4862 12.

Revolutionizing Education with Smart Con-tracts (2023) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://medium.com/@solidity101/revolutio-nizing-education-with-smart-contracts-742e570a414f.

The Future Of Blockchain Technology In Edu-cation (2023) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https: // elearningindustry.com/ the-future-of-blockchain-technology-in-education.

Fekete, D.L.; Kiss, A. (2023) Toward Building Smart Contract-Based Higher Education Systems Using Zero-Knowledge Ethereum Virtual Machine. Electronics 2023, 664 p.

A Survey on Blockchain for Information Sys-tems Management and Security / D. Berdik та ін. Info-rmation Processing & Management. 2021. Т. 58, № 1. с. 102397. URL: https://doi.org/10.1016/j.ipm.2020.102¬397.

URL: https: //doi.org/10.1007/s42979-021-00661-1 (дата звернення: 28.08.2023).

Gilbert J. The Seed Phrase Debate: Do Crypto Wallets Actually Need Them? Blockworks. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https:// blockworks.co/news/what-are-seed-phrases.

What we learned from designing an academic certificates system on the Blockchain. (2020) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https:// me-dium.com/mit-media-lab/what-we-learned-from-designing-an-academic-certificates-system-on-the-Blockchain 34ba5874f196.

Security Tokens Vs. Utility Tokens : A Concise Guide [UPDATED] (2023) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https: // www.blockchain-council. org / blockchain / security-tokens-vs-utility-to-kens-a-concise-guide/.

Blockchain in Education – Top use cases and potential pitfalls that businesses must know (2023) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https: // appinventiv.com / blog / blockchain-in-educa-tion/.

Poberezhnyk, V., Opirskyy, I. Developing of Blockchain Method in Message Interchange Systems (2023) CEUR Workshop Proceedings, 3421, pp. 148-157.

S. Vasylyshyn, I. Opirskyy, V. Susukailo, Analysis of the use of software baits as a means of en-suring information security, in: 2020 IEEE 15th Interna-tional Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), IEEE, 2020. doi:10.1109/ csit49958. 2020. 9321925.

Vasylyshyn, S., Susukailo, V., Opirskyy, I., Kurii, Y., & Tyshyk, I. (2023). A model of decoy system based on dynamic attributes for cybercrime investiga-tion. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(9 (121), pp. 6-20. https: // doi.org / 10.15587 / 1729-4061. 2023. 273363

Blockchain in Education (2023) [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://builtin. com/blockchain/blockchain-education.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Номер

Розділ

Приватність та захист персональних даних