Теоретичне обгрунтування методу кількісного оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.24.12953Ключові слова:
інформаційно-психологічна безпека, маніпулятивний вплив, мас медіа, маніпулятивний вплив мас медіа, метод оцінювання маніпулятивного впливуАнотація
Тема маніпулятивного впливу не є новою, проти, лише з появою мас медіа вона здобула масштабного розголосу, яка потребує втручання не лише науковців, а й міжнародної спільноти. Вивчення феномена мас медіа озброює людство більш широким і глибоким розумінням суспільства і культури в зв'язку з тим, що тексти, які продукують мас медіа, являють собою соціально значущі повідомлення, що превалюють в суспільстві над усіма іншими видами текстів. Особливу важливість в останні роки набула маніпуляція масовою свідомістю і масовою поведінкою. Суб’єктом або інструментом такої маніпуляції найчастіше виступають мас медіа. Процес маніпулювання (як впливу на модель світу людини або соціальної групи) тим більше ефективний (по потужності впливу), ніж більш глибокий рівень свідомості задіє маніпулятор. Чим глибше рівень маніпулювання, тим повільніше здійснюється «обробка» свідомості, але тим сильніше трансформація за всіма іншими рівнями і триваліші результати впливу. На сьогодні проблема маніпулятивного впливу мас медіа вирішуються на найвищому рівні: впроваджуються спеціалізовані регуляції (EU GDPR) та закони. З моменту появи факту маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку окремих людей, науковцями було досліджено поняття маніпулятивного впливу мас медіа та вивчено методи, за допомогою яких може здійснюватися такого роду вплив. Проте, недостатньо-досліджуваним залишається процес оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку. Оскільки процес маніпулювання є достатньо трудомістким процесом з багатьма факторами, які часто залежать один від одного, процес оцінювання маніпулятивного впливу стає ще важчим. В статті розроблено метод оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку, який за рахунок оцінювання фінансових витрат, визначення цілей, завдань і стратегій маніпулювання, вибору мас медіа та класифікованих методів маніпулювання, на основі сформованих баз даних причин, цілей критеріїв, фокус-груп та мас медіа, дозволяє обчислювати кількісні параметри, що характеризують величину маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку.Посилання
А.Пелещишин, Ю.Сєров, О.Березко, О.Пелещишин, О.Тимовчак-Максимець, О.Марковець. «Процеси управління інтерактивними соціальними комунікаціями в умовах розвитку інформаційного суспільства». Монографія. Львів, 2012. 368 с.
А. Пелещишин, Р. Гумінський, О. Тимовчак-Максимець. «Пошук сторінок дискусій в соціальних мережах глобальними пошуковими системами», Безпека інформації. Т. 19. № 3. 2013. С. 181-187.
А. Пелещишин, Р. Корж, Р. Гумінський. «Визначення рекомендацій щодо інформаційного впливу на структуру віртуальної спільноти». Безпека інформації. Т. 20. № 3. 2014. С. 264-273.
А. Шиян, Ю. Яремчук. «Модель та методи захисту структурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу». Захист інформації. Т.16. №4. 2014. С.311-317.
А. Шиян. «Метод захисту людини від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типології діяльності». Інформаційна безпека. №3(15). 2014. С.92-99.
А. Шиян. «Метод захисту неструктурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типів діяльності людини». Інформаційна безпека. №4(16). 2014. С.169-175.
Д. Губанов, Д. Новиков, А. Чхартишвили. «Модели влияния в социальных сетях». Управление большими системами. Вып. 27. М.,2009. С. 205-281.
Д.Губанов, Д.Новиков, А.Чхартишвили. «Социальные сети:модели информационного влияния, управления и противоборства». М., 2010.
M. Ryabyy, O. Hatyan, S. Bagatskуy. «The model of PR-impact detection by means of Internet mass-media». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 2. 2015. P. 131-139.
Yu. Polishchuk, S. Gnatyuk, N. Seilova. «Mass media as a channel of manipulative influence on society». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 3. 2015. P. 301-308.
Д. Олтаржевський. «Основи та методи діяльності сучасних корпоративних медіа». К.: Центр вільної преси, 2013. 312 с.
Методика оценки эффективности применения различных СМИ для популяризации культуры безопасности жизнедеятельности. URL: http://89.mch s.gov.ru/upload/site61/docment_file/HjSxq5ASwk .pdf.
Ю. Поліщук, С. Гнатюк. «Метод кількісного оцінювання негативного інформаційно-психологічного впливу мас медіа на суспільну думку». Інформація, комунікація, суспільство 2018: Матеріали 8-ї Міжнародної наукової конференції ICS-2018. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. C. 96-97.
В.Шершаков, Э.Трахтенгерц, Д.Камаев. «Сетецентрические методы компьютерной поддержки управления ликвидацией последствий чрезвычайных ситуаций». 1-ое издание. М.: ЛЕНАНД, 2015. 160 с.
Yu. Polishchuk, T. Zhmurko. «Information-psychological security of society in the context of information warfare»: monograph. Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, 2016. P. 321