Теоретичне обгрунтування методу кількісного оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку

Автор(и)

  • Сергій Олександрович Гнатюк Національний авіаційний університет, Україна
  • Нургуль Абадуллаєвна Сейлова Казахський національний технічний університет ім. К.І. Сатпаєва, Республіка Казахстан
  • Юлія Ярославівна Поліщук Національний авіаційний університет, Україна
  • Олег Володимирович Заріцький Національний авіаційний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2225-5036.24.12953

Ключові слова:

інформаційно-психологічна безпека, маніпулятивний вплив, мас медіа, маніпулятивний вплив мас медіа, метод оцінювання маніпулятивного впливу

Анотація

Тема маніпулятивного впливу не є новою, проти, лише з появою мас медіа вона здобула масштабного розголосу, яка потребує втручання не лише науковців, а й міжнародної спільноти. Вивчення феномена мас медіа озброює людство більш широким і глибоким розумінням суспільства і культури в зв'язку з тим, що тексти, які продукують мас медіа, являють собою соціально значущі повідомлення, що превалюють в суспільстві над усіма іншими видами текстів. Особливу важливість в останні роки набула маніпуляція масовою свідомістю і масовою поведінкою. Суб’єктом або інструментом такої маніпуляції найчастіше виступають мас медіа. Процес маніпулювання (як впливу на модель світу людини або соціальної групи) тим більше ефективний (по потужності впливу), ніж більш глибокий рівень свідомості задіє маніпулятор. Чим глибше рівень маніпулювання, тим повільніше здійснюється «обробка» свідомості, але тим сильніше трансформація за всіма іншими рівнями і триваліші  результати впливу. На сьогодні проблема маніпулятивного впливу мас медіа вирішуються на найвищому рівні: впроваджуються спеціалізовані регуляції (EU GDPR) та закони. З моменту появи факту маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку окремих людей, науковцями було досліджено поняття маніпулятивного впливу мас медіа та вивчено методи, за допомогою яких може здійснюватися такого роду вплив. Проте, недостатньо-досліджуваним залишається процес оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку. Оскільки процес маніпулювання є достатньо трудомістким процесом з багатьма факторами, які часто залежать один від одного, процес оцінювання маніпулятивного впливу стає ще важчим. В статті розроблено метод оцінювання маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку, який за рахунок оцінювання фінансових витрат, визначення цілей, завдань і стратегій маніпулювання, вибору мас медіа та класифікованих методів маніпулювання, на основі сформованих баз даних причин, цілей критеріїв, фокус-груп та мас медіа, дозволяє обчислювати кількісні параметри, що характеризують величину маніпулятивного впливу мас медіа на суспільну думку.

Біографії авторів

Сергій Олександрович Гнатюк, Національний авіаційний університет, Україна

Рік і місце народження: 1985 рік, м. Нетішин, Хмельницька обл., Україна.

Освіта: Національний авіаційний університет, 2007 рік.

Посада: доцент кафедри безпеки інформаційних технологій з 2012 року.

Наукові інтереси: інформаційна безпека, квантова криптографія, управління інцидентами інформаційної безпеки, захист критичної інформаційної інфраструктури держави.

Публікації: більше 200 наукових публікацій, серед яких монографії, статті у провідних вітчизняних та закордонних наукових виданнях, патенти та авторські свідоцтва.

Нургуль Абадуллаєвна Сейлова, Казахський національний технічний університет ім. К.І. Сатпаєва, Республіка Казахстан

Рік і місце народження: 1979 рік, Кзил-Ординська область, Республіка Казахстан.

Освіта: КазНТУ ім. К.І. Сатпаєва, 2001 рік.

Посада: завідувач кафедри «Інформаційна безпека» з 2014 року.

Наукові інтереси: мережеві технології, захист інформації, розвиток операційних систем та систем управління базами даних.

Публікації: більше 25 навчально-методичних робіт і більш ніж 30 наукових статей.

Юлія Ярославівна Поліщук, Національний авіаційний університет, Україна

Рік і місто народження: 1995 рік, м. Нетішин, Хмельницька область, Україна.

Освіта: Національний авіаційний університет, 2018 рік.

Посада: інженер кафедри безпеки інформаційних технологій.

Наукові інтереси: інформаційно-психологічна безпека, інформаційна безпека держави, управління інформаційною безпекою, аудит інформаційної безпеки.

Публікації: 1 наукова стаття, 2 колективні монографії, матеріали і тези доповідей на наукових конференціях.

Олег Володимирович Заріцький, Національний авіаційний університет, Україна

 

Рік і місце народження: 1974 рік, м. Ананьїв, Одеська обл. Україна.

Освіта: Київський інститут військово-повітряних сил, 1996 рік.

Посада: професор кафедри безпеки інформаційних технологій.

Наукові інтереси: інформаційні системи, безпека інформаційних технологій.

Публікації: більше 40 наукових публікацій, серед яких монографії, статті у провідних

вітчизняних та закордонних наукових виданнях.

Посилання

А.Пелещишин, Ю.Сєров, О.Березко, О.Пелещишин, О.Тимовчак-Максимець, О.Марковець. «Процеси управління інтерактивними соціальними комунікаціями в умовах розвитку інформаційного суспільства». Монографія. Львів, 2012. 368 с.

А. Пелещишин, Р. Гумінський, О. Тимовчак-Максимець. «Пошук сторінок дискусій в соціальних мережах глобальними пошуковими системами», Безпека інформації. Т. 19. № 3. 2013. С. 181-187.

А. Пелещишин, Р. Корж, Р. Гумінський. «Визначення рекомендацій щодо інформаційного впливу на структуру віртуальної спільноти». Безпека інформації. Т. 20. № 3. 2014. С. 264-273.

А. Шиян, Ю. Яремчук. «Модель та методи захисту структурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу». Захист інформації. Т.16. №4. 2014. С.311-317.

А. Шиян. «Метод захисту людини від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типології діяльності». Інформаційна безпека. №3(15). 2014. С.92-99.

А. Шиян. «Метод захисту неструктурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типів діяльності людини». Інформаційна безпека. №4(16). 2014. С.169-175.

Д. Губанов, Д. Новиков, А. Чхартишвили. «Модели влияния в социальных сетях». Управление большими системами. Вып. 27. М.,2009. С. 205-281.

Д.Губанов, Д.Новиков, А.Чхартишвили. «Социальные сети:модели информационного влияния, управления и противоборства». М., 2010.

M. Ryabyy, O. Hatyan, S. Bagatskуy. «The model of PR-impact detection by means of Internet mass-media». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 2. 2015. P. 131-139.

Yu. Polishchuk, S. Gnatyuk, N. Seilova. «Mass media as a channel of manipulative influence on society». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 3. 2015. P. 301-308.

Д. Олтаржевський. «Основи та методи діяльності сучасних корпоративних медіа». К.: Центр вільної преси, 2013. 312 с.

Методика оценки эффективности применения различных СМИ для популяризации культуры безопасности жизнедеятельности. URL: http://89.mch s.gov.ru/upload/site61/docment_file/HjSxq5ASwk .pdf.

Ю. Поліщук, С. Гнатюк. «Метод кількісного оцінювання негативного інформаційно-психологічного впливу мас медіа на суспільну думку». Інформація, комунікація, суспільство 2018: Матеріали 8-ї Міжнародної наукової конференції ICS-2018. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. C. 96-97.

В.Шершаков, Э.Трахтенгерц, Д.Камаев. «Сетецентрические методы компьютерной поддержки управления ликвидацией последствий чрезвычайных ситуаций». 1-ое издание. М.: ЛЕНАНД, 2015. 160 с.

Yu. Polishchuk, T. Zhmurko. «Information-psychological security of society in the context of information warfare»: monograph. Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, 2016. P. 321

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Управління інформаційною безпекою