Organizational-legal maintenance of advertising information security state regulation

Authors

  • Вікторія Олександрівна Шведун Національний університет цивільного захисту України

DOI:

https://doi.org/10.18372/2225-5036.21.8736

Keywords:

organizational-legal maintenance, state regulation, advertising information safety, public authorities, consumers, competitors, regulatory legal acts, advertising principles

Abstract

The analysis of organizational-legal maintenance of advertizing information security state regulation is carried out in the article. The public authorities carrying out advertising information security regulation are defined, that allowed to reveal a number of disadvantages in their modern system. The essence of state’s advertising information safety standard-legal regulation is investigated, that gave an opportunity to allocate the key directions of domestic legislation orientation concerning impossibility of causing moral harm to consumers and their misleading, and also concerning protection of copyright and related rights of competitors. The key principles of organizational-legal maintenance of advertising information safety state regulation, which can form a basis for future improvement of advertizing activity state regulation, are characterized in article. In general, the given research is a basis for creation of the complex mechanism of advertizing information security state regulation, which will allow reducing risks of doing moral, material or physical harm by advertizing producers and distributors to consumers and competitors.

Author Biography

Вікторія Олександрівна Шведун, Національний університет цивільного захисту України

Рік та місце народження: 1980 рік, м. Харків, Україна.

Освіта: Харківський державний технічний університет будівництва та архітектури, 2002 рік.

Посада: старший науковий співробітник науково-дослідної лабораторії з управління у сфері цивільного захисту Науково-дослідного центру з 2014 року.

Наукові інтереси: Механізми державного управління рекламною діяльністю.

Публікації: Понад 70 публікацій, серед яких наукові статті у фахових виданнях, тези доповідей на міжнародних та всеукраїнських конференціях та симпозіумах, монографії, навчально-методичні праці.

References

Закон України «Про захист економічної конкуренції» № 2210-ІІІ від 11.01.2001 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/show/2210-14/page2.

Закон України «Про рекламу» № 271/96-ВР від 03.07.96 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/Z960270.html.

Крапивенский А.С. Информационная безопасность рекламной коммуникации:региональный аспект / А.С. Крапивенский [Електроный ресурс]. – Режим доступа: http://shabunin.info/members/2010/KrapivenskyA.S..pdf/445/284.

Международный кодекс рекламной практики № 988_010 от 02.12.1986 [Електроный ресурс]. – Режим доступа: http://zakon4.rada.gov.ua/ laws/show/988_010.

Рюмшина Л.И. Манипулятивные приемы в рекламе / Л.И. Рюмшина. — М. : Март, 2004. – 240 с.

Ученова В.В. История рекламы / В.В. Ученова, Н.В. Старых. – СПб. : Питер, 2002. – 304 с.

Published

2015-07-14

Issue

Section

Organizational & Law Information Security