The model of PR-impact detection by means of Internet mass-media
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.21.8731Keywords:
the directed influence, criteria of estimation of influence, Internet mass-media, algorithm of documents collection classification, plot of news, pick of day, objects-event pattern, model of searching PR-impactAbstract
The properties of information threat consists in abilities to start the mechanism of self-destruction of the complicated informative system (personality, public associations and society in general). Threat of such type realized by means of act of information influence through the informative sources of mass-media, that we name «PR-impact». An effective model of identification information influences is underlying of the mechanism of detection and counteraction of information threat. In the paper is defined consciously directed influence as means of change of quality estimation or attitude toward certain facts or objects of target audience. Conducted analysis of tasks, of methods and mechanisms of work of PR-services allowed to set forth a corresponding concept «PR-impact» as means of realization of certain intensions through publications in the Internet of mass-media, and in addition to define his features, criteria and evaluation of descriptions. Is set forth a hypothesis about the difference of process of «PR-impact» from the «non preconceived» supply of information. Is offered the formal model of finding «PR-impact» from the collection of information messages obtained from the Internet of mass-media.References
Расторгуев С.П. Математические модели в информационном противоборстве. Экзистенциальная математика. / С.П. Расторгуев; Центр стратег. оценок и прогнозов. – М.: АНО ЦСОиП, 2014. – 260 с.
Расторгуев С.П. Информационная война. / С.П. Расторгуев – М.: Радио и связь, 1999. – 221 с.
Залкин С.В. Влияние информационно-психологических воздействий на боевую готовность подразделений // С.В. Залкин / Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. – 2012, № 3(9). – С. 155-158.
Хатян О.А. Технологічні засади побудови моделі аналізу потоків інформаційних повідомлень. / О.А. Хатян // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2009. – № 2(5). – С.43–49.
Хатян О.А. Інформаційно-комунікативна модель суспільної комунікації як основа дослідження соціально-економічних явищ. / О.А. Хатян // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2011. – № 3(12). – С.66–71.
Bateson G. Style, Grace and Information in Primitive Art // A Study on Primitive Art / Ed. by A.Forge. Oxford, 1971.
Хатян О.А. Історичний розвиток поняття «загроза» у сфері забезпечення державою інформаційної безпеки. / О.А. Хатян // Інформаційна безпека людини, суспільства, держави. Науково-практичний журнал. – 2009. – № 2(2). – С. 38-42.
Почепцов Г.Г. Паблик рилейшнз для профессионалов. / Г.Г. Почепцов. – Издание 2-е, исправленное. – М.: «Рефл-бук»; К.: «Ваклер», 2000. – 624 с.
Кравченко Н.П. Использование PR-технологий в информационной работе пресс-служб. / Н.П. Кравченко / Методическое пособие для работников пресс-служб, руководителей средств массовой информации, органов государственной власти и местного самоуправления. Выпуск №21 – Краснодар, 2011 г. – 153 с. – С. 17., Иванченко Г.В. Реальность Паблик Рилейшнз. / Г.В. Иванченко — М: Смысл, 1999.
White J., Blamphin J. What we need to know // Journal. The Institute of Public Relations. - 1995. - Vol. 13. - N 8.
Панченко В.М. Методика визначення часових меж спеціальної інформаційної операції шляхом моніторингу потоків новин / В.М. Панченко, О.А. Хатян // Науковий вісник НА СБ України. – №33. – 2010. – С. 107–118.
Хатян О.А. Методологічні засади дослідження інформаційно-суспільних явищ. / О.А. Хатян // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2010. – № 3(7) – С. 90-95.
Хатян О.А. Потужність множини ключових слів як критерій інформативності новинного повідомлення. / О.А. Хатян, М.О. Рябий // Актуальні питання забезпечення кібернетичної безпеки та захисту інформації: Зб. наук. праць науково-практичної конференції; м. Київ, 25-28 лютого 2015 р., Європейський університет / Редкол.: О.І. Тимошенко (голова) та ін. – К.: Вид-во Європейського університету, 2015. – С. 117-119.
Інформаційний шум українських ЗМІ. Замовні статті і гонитва за сенсаціями. [Електронний ресурс] / режим доступу: http://job-sbu.org/ informatsionnyiy-shum-ukrainskih-smi-zakaznyie-stati-i-pogonya-za-sensatsiyami.html?height=400& width=600.