The theoretical justification of quantitative evaluation method of mass media manipulative influence on public opin-ion
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.24.12953Keywords:
information-psychological security, manipulative influence, mass media, quantitative evaluation method of manipulative influenceAbstract
The manipulative influence issue it is not a new topic for discussion but, only with the advent of the mass media concept it became popular and requires the intervention not only of scientists but also of the international community. The study mass media phenomena are equipping a mankind with a broader and deeper understanding of society and culture due to the fact that the texts produced by the mass media are the most socially significant messages and have a priority in the society over all other types of texts. Moreover, in in recent years, the concepts of mass consciousness influence and mass behavior influence had become increasingly popular. Frequently, mass media is the subject or instrument of such manipulation. The manipulation process (as the influencing process on a person or a social group) is the more effective (by the power of impact), when the deeper level of consciousness the manipulator employs. Additionally, the deeper the level of manipulation when the slower the «processing» of consciousness, but the stronger the transformation in all other levels, and the result of exposure is more prolonged. Currently, the mass media manipulative influence problem is being solved at the highest level: specialized regulation (EU GDPR) and laws are being developed and implemented. Since the advent the fact of the mass media manipulative influence on public opinion of individuals, scientists have thoroughly studied the notion of the mass media manipulative influence and the methods by which such influence can be effected. However, the process of quantitative evaluation of mass media manipulative influence remains insufficiently researched. It is known that the manipulation process with many factors that often depend on each other is laborious enough, the process of quantitative evaluation of mass media manipulative influence becomes even harder. In the article was developed the quantitative evaluation method of mass media manipulative influence on public opinion .The method by means of evaluating financial expenditures, defining goals, objectives and strategies for manipulating, selecting mass media and classified methods of manipulation, based on the generated databases of causes, goals of the criteria, focus groups and mass media, allows to calculate the quantitative parameters that characterize the magnitude of manipulative mass media influences on public opinion.References
А.Пелещишин, Ю.Сєров, О.Березко, О.Пелещишин, О.Тимовчак-Максимець, О.Марковець. «Процеси управління інтерактивними соціальними комунікаціями в умовах розвитку інформаційного суспільства». Монографія. Львів, 2012. 368 с.
А. Пелещишин, Р. Гумінський, О. Тимовчак-Максимець. «Пошук сторінок дискусій в соціальних мережах глобальними пошуковими системами», Безпека інформації. Т. 19. № 3. 2013. С. 181-187.
А. Пелещишин, Р. Корж, Р. Гумінський. «Визначення рекомендацій щодо інформаційного впливу на структуру віртуальної спільноти». Безпека інформації. Т. 20. № 3. 2014. С. 264-273.
А. Шиян, Ю. Яремчук. «Модель та методи захисту структурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу». Захист інформації. Т.16. №4. 2014. С.311-317.
А. Шиян. «Метод захисту людини від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типології діяльності». Інформаційна безпека. №3(15). 2014. С.92-99.
А. Шиян. «Метод захисту неструктурованої соціальної групи від негативного інформаційно-психологічного впливу на основі типів діяльності людини». Інформаційна безпека. №4(16). 2014. С.169-175.
Д. Губанов, Д. Новиков, А. Чхартишвили. «Модели влияния в социальных сетях». Управление большими системами. Вып. 27. М.,2009. С. 205-281.
Д.Губанов, Д.Новиков, А.Чхартишвили. «Социальные сети:модели информационного влияния, управления и противоборства». М., 2010.
M. Ryabyy, O. Hatyan, S. Bagatskуy. «The model of PR-impact detection by means of Internet mass-media». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 2. 2015. P. 131-139.
Yu. Polishchuk, S. Gnatyuk, N. Seilova. «Mass media as a channel of manipulative influence on society». Ukrainian Scientific Journal of Information Security. Vol. 21. Issue 3. 2015. P. 301-308.
Д. Олтаржевський. «Основи та методи діяльності сучасних корпоративних медіа». К.: Центр вільної преси, 2013. 312 с.
Методика оценки эффективности применения различных СМИ для популяризации культуры безопасности жизнедеятельности. URL: http://89.mch s.gov.ru/upload/site61/docment_file/HjSxq5ASwk .pdf.
Ю. Поліщук, С. Гнатюк. «Метод кількісного оцінювання негативного інформаційно-психологічного впливу мас медіа на суспільну думку». Інформація, комунікація, суспільство 2018: Матеріали 8-ї Міжнародної наукової конференції ICS-2018. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. C. 96-97.
В.Шершаков, Э.Трахтенгерц, Д.Камаев. «Сетецентрические методы компьютерной поддержки управления ликвидацией последствий чрезвычайных ситуаций». 1-ое издание. М.: ЛЕНАНД, 2015. 160 с.
Yu. Polishchuk, T. Zhmurko. «Information-psychological security of society in the context of information warfare»: monograph. Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała, 2016. P. 321