ANALYSIS OF QUALITY IMPROVEMENT PROCESS OF ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES
Keywords:
Process, management, electronic educational resourcesAbstract
The analysis of the basic and additional life cycle processes of e-learning resources of e-learning systems to determine the input and output parameters in aspect of the problem of automation of the process of improving the quality e-learning resources is performed. The structural scheme of the automated process control of improving the quality of e-learning resources and functional schemes of corresponding life cycle processes of e-learning resources are proposed.References
ДСТУ ISO 9004-2001. Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності (Вимоги ISO 9000:2007, IDT) [Текст]. – На заміну ДСТУ ISO 9004-1-95; введ. 2001-27-06. – К: Держспоживстандарт України, 2001. – 60 с.
ISO/IEC 2382-36. Information technology – Vocabulary – Part 36: Learning, education and training [Electronic resource]/ ISO/IEC 2008. – 2008. – p. 14. – [Access mode]: http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards index.html.
Ehlers U. Handbook on Quality and Standartization in E-Learning [Text]/ U. D. Ehlers, J. M. Pawlowski. – Heidelberg: Springer Berlin. – 2006. – 580 p. – ISBN – 10 3-540-32787-8, ISBN – 978-3-540-32787-5.
Donabedian, A. Explorations in Quality Assessment and Monitoring. Vol. 1. The Definition of Quality and Approaches to Its Assessment [Text]. Ann Arbor, MI: Health Administration Press. – 1980. – 203 p.– ISBN 10-0914904477.
Білик О. О. Інформаційна технологія моніторингу якості загальноосвітніх навчальних закладів [Текст]: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Черкаський держ. технологічний ун-т. — Черкаси, 2009. — 19с.
Лужецький В.А. Підходи щодо проектування автоматизованих систем моніторингу загальноосвітніх навчальних закладів / Лужецький В.А., Білик О.О. //Вісник ЧДТУ. – 2007. – №3 – 4. – С. 107 – 114.
Позднеев Б. М. Стандарт 19796 придет в Россию./ Б.М.Позднеев, Ю.А.Косульников, М.В.Сутягин, Б.Б.Позднеев. // Качество образования. – 2009. – №5. – С. 44 – 47.
Pawlowski J. M. The Quality Adaptation Model: Adaptation and Adoption of the Quality Standard ISO/IEC 19796-1 for Learning, Education, and Training [Electronic resource]/ J. M. Pawlowski // Educational Technology & Society. – 2010. №10 (2). p. 3-16. – [Access mode]: http://www.ifets.info/journals/10_2/2.pdf.
Plaza I. Quality and innovation in Higher Education: Code of Good Practices [Electronic resource]/ I. Plaza, F. Arcega, F Ibáñez.// Frontier in Education. – IEEE. – Wachington. – 2010. – [Access Mode]: http://fieconference.org/fie2010/
Stracke C. M. Quality Development and Standards in e-Learning: Benefits and Guidelines for Implementations [Electronic resource]/ C. M. Stracke // Proceedings of the ASEM Lifelong Learning Conference: e-Learning and Workplace Learning. – Thailand. – 2009. – [Access mode]: http://www.qed-info.de/downloads.
Advanced Distributed Learning (ADL), Sharable Content Object Reference Model (SCORM®) 2004 4th Edition Content Aggregation Model (CAM) Version 1.1, 2009.
Richards T. Core SCORM Study Group Final Recommendation [Electronic resource]: ISO/IEC JTC1 SC36. – 2008. – [Access Mode]: http://www.adlnet.gov/Technologies/Evaluation/Library/Additional%20Resources/LETSI%20White%20Papers/Richards%20%282008%29.pdf.
Беспалько В. П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия) Серия: Библиотека педагога-практика [Текст]/В.П. Беспалько. – Издательства: МПСИ, МОДЭК. – 2002. – 352 с.
Соловов А.В. Проектирование компьютерных систем учебного назначения: Учебное пособие. – Самара: СГАУ. – 1995. – 138с.
Селезнева Н.А. Качество высшего образования как объект системного исследования. Лекция-доклад. Изд. 4-е, стереотипное. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. – 2004. – 95 с.
Субетто А.И. Сочинения. Ноосферизм : В 13 томах. Том восьмой : Квалитативизм: философия и теория качества, квалитология, качество жизни, качество человека и качество образования. Книга 2 / Под ред. Л.А. Зеленова — С.-Петербург — Кострома: КГУ им. Н.А.Некрасова. – 2009. — 334 с.
Данченко А.Л. Автоматический поиск траектории обучения на семантических графах учебных материалов [Text] / А.Л. Данченко, О. І. Бибко // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2010. – №4/7 (46). – С. 37 – 43.
Теоретический анализ проблемы количественной оценки качества обучения [Электронный ресурс] / – Режим доступа: http://www.gmcit.murmansk.ru/text/information_science/ workshop /seminars/science_method/theoretical_analysis.htm.
Норенков В. П. Система критериев качества учебного процесса для дистанционного образования [Электронный ресурс]/ Отчет о научносследовательской работе выполненной по научно-технической программе «Создание системы открытого образования». Код: 02.01.002. – Москва. – 2002. – [Режим доступа]: http://www.engineer.bmstu.ru/resources/science/02_01_002.html.
Боцула М. П. О проблеме экспертизы качества материалов дистанционных курсов. / М. П. Боцула, к. т. н., доц.; И. А. Моргун [Электронный ресурс]// Наукові праці ВНТУ. – 2008. – № 4.- c. 1-6. – [Режим доступа]: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/VNTU/2008-4/2008-4_ru.files/ru/08mpbcme_ru.pdf.
Келеберда И.Н. Перспектива реализации индивидуальной траектории обучения для хранилищ с SCORM-курсами/ И.Н.Келеберда, Д.С. Негурица, В.В.Сокол [Электронный ресурс]// Educational Technology & Society. – 2008. – №11(3). – ISSN 1436-4522. – [Режим доступа]: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v11_i3/html/10.htm.