Побудова інтелектуального інтерфейсу
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.75.17544Ключові слова:
інтелектуальний інтерфейс, транспортні засоби, сенсор, процесор, програмне забезпечення, безпека пасажирів, оптимізація маршрутуАнотація
Ця робота присвячена принципам побудови інтелектуальних інтерфейсів, що являють собою сукупність технологій та інструментів, які дозволяють забезпечити автоматизоване керування транспортним засобом моніторингом стану водія та пасажирів, а також оптимізацію маршруту та планування подорожі. Визначено потребу у розробці інтерфейсів, які можуть обмінюватися інформацією з іншими транспортними засобами та «розумною» інфраструктурою. У роботі проведено класифікацію різних видів інтерфейсів, а також проаналізовано їх склад. Визначено структуру інтелектуального інтерфейсу, що включає: сенсори, процесор, програмне забезпечення, інтерфейс користувача, актуатори. Здійснено аналіз існуючих інтелектуальних інтерфейсів. Наведено перелік етапів створення інтелектуальних інтерфейсів. Показано, що в бідному інтелектуальні інтерфейси будуть більш персоналізованими, інтерактивними та адаптивними, а також забезпечать безпеку та зменшення відволікання водіїв.
Посилання
R. Arora, S. Ghai, S. Singh, and S. Juneja, "Intelligent transportation systems: A review of recent advancements and challenges," Computer Communications, 23(7), 3752; 2020. https://doi.org/10.3390/s23073752
K. Lai, S. Y. Lam, & K. H. Yuen. "An overview of intelligent transport systems (ITS) and their applications," IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 19(3), 2018, pp. 969–981.
B. A. Stankovic, N. H. Mahmoodi, & C. V. Verikoukis, "The future of connected autonomous vehicles: A survey," IEEE Internet of Things Journal, 5(6), 4655–4670, 2018.
S. S. Rathore, M. A. Iqbal, & A. James, "A review of smart homes – Past, present, and future," IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics: Systems, 46(2), pp. 161-186, 2016.
H. Chen, & J. Chen, "The development of intelligent vehicle interface: From conceptual design to real-world application," International Journal of Human-Computer Studies, 138, 102397, 2020. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2020.102397
J. Zhang, H. Yu & Y .Shu, "Human-Machine Interaction for Autonomous Vehicles: A Review" International Conference on Human-Computer Interaction, 17(5), 2021, https://www.researchgate.net/publication/352939854_Human-Machine_Interaction_for_Autonomous_
Vehicles_A_Review
Y. Wang, & D. Wang, "An Edge Traffic Flow Detection Scheme Based on Deep Learning in an Intelligent Transportation System." IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 20(3), 1840-1852, 2019. https://ieeexplore.ieee.org/document/9210731/
T. Ba, S. Li, Y. Gao & S. Wang "Design of a Human–Computer Interaction Method for Intelligent Electric Vehicles" IEEE Access, 6, 2022. https://doi.org/10.3390/wevj13100179
V. Nagy, G. Kovács, P. Földesi, D. Kurhan, M. Sysyn, S. Szalai & S. Fischer, "Testing Road Vehicle User Interfaces Concerning the Driver’s Cognitive Load" Topological manifold embedding and learning for structural health monitoring, 2023, 8(3), 49. https://doi.org/10.3390/infrastructures8030049
X. Qiao, N. Zhang, J. Feng, & X. Wang, "Review of intelligent fault diagnosis for permanent magnet synchronous motors in electric vehicles," Advances in Mechanical Engineering, 13(1), 1687814020944323. 2014 https://doi.org/10.1177/1687814020944323
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).