Рекурентні нейронні мережі для прогнозування часових рядів. Вибір оптимальної архітектури для прогнозування пасажиропотоку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/1990-5548.72.16941

Ключові слова:

нейронні мережі, рекурентні нейронні мережі, архітектура LSTM, архітектура GRU, часові ряди, пасажиропотік

Анотація

Точне прогнозування пасажиропотоку міського транспорту має велике значення для планування транспортних ресурсів, громадської безпеки та оцінки ризиків. Традиційні статистичні підходи до прогнозування часових рядів не ефективні на практиці. Вони часто вимагають або суворої, або слабкої стаціонарності даних, яку майже неможливо отримати за реальними даними. Альтернативним методом є прогнозування часових рядів за допомогою нейронних мереж. За своєю природою нейронні мережі є нелінійними і навчаються на основі вхідних і вихідних даних. При такому підході підвищення ефективності мережі зводиться до збільшення обсягу даних вихідної вибірки. Сьогодні для прогнозування часових рядів в основному використовується клас рекурентних нейронних мереж. Ще одним важливим етапом є вибір архітектури нейронної мережі. У даній статті розглядається використання архітектури нейронних мереж LSTM і GRU, а також порівнюється  ефективність їх використання для прогнозування пасажиропотоку.

Біографії авторів

Леонід Вікторович Сібрук , Національний авіаційний університет, Київ

Доктор технічних наук. Професор

Кафедра електроніки, робототехніки і технологій моніторингу та Інтернету речей

Факультет аеронавігації, електроніки та телекомунікацій

Ігор Володимирович Закутинський , Національний авіаційний університет, Київ

Аспірант

Кафедра електроніки, робототехніки і технологій моніторингу та Інтернету речей

Факультет аеронавігації, електроніки та телекомунікацій

Посилання

Chirag Kothari, US Airline passengers from 1949 to 1960. Kaggle. 2018, April. [Online]. Available: https://www.kaggle.com/datasets/chirag19/air-passengers.

Jayesh Bapu Ahire, The Artificial Neural Networks. Part 1, 2018, August. [Online]. Available: https://www.datasciencecentral.com/the-artificial-neural-networks-handbook-part-1.

Savvas Varsamopoulos, and Koen Almudever, “Designing neural network based decoders for surface codes,” pp. 1–12, Nov. 2018.

Christopher Olah, Understanding LSTM Networks. 2015, August. [Online]. Available: http://colah.github.io/posts/2015-08-Understanding-LSTMs.

Michael Phi, “Illustrated Guide to LSTM and GRU,” Medium Blog. 2018, September. [Online]. Available: https://towardsdatascience.com/illustrated-guide-to-lstms-and-gru-s-a-step-by-step-explanation-44e9eb85bf21.

Fulvia Ceccarelli, and Marco Sciandrone, “Prediction of chronic damage in systemic lupus erythematosus by using machine-learning models,” Plos One. 12(3), 2017, March. Available: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0174200. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174200

Kyungdoo Nam and Thomas Schaefer, Forecasting international airline passenger traffic using neural networks, pp. 239–252. 1995, September. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/233684273_Neural_network_forecasting_for_airlines_A_comparative_analysis.

Diederik P. Kingma, and Jimmy Lei Ba, “Adam: A method for Stochastic Optimization,” 3rd International Conference for Learning Representations, San Diego. 2015, June. [Online]. Available: https://arxiv.org/abs/1412.6980

Bowen Du, and Hao Peng, “Deep Irregular Convolutional Residual LSTM for Urban Traffic Passenger Flows Prediction,” IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 2020, March, pp. 972–985. https://doi.org/10.1109/TITS.2019.2900481

W. Min, and L. Wynter, “Real-time road traffic prediction with spatiotemporal correlations,” Transportation Research Part C: Emerging Technologies, vol. 19, no. 4, pp. 606–616, August 2011. https://doi.org/10.1016/j.trc.2010.10.002

A. Abadi, T. Rajabioun, and P. A. Ioannou, “Traffic flow prediction for road transportation networks with limited traffic data,” IEEE Trans. Intell. Transp. Syst., vol. 16, no. 2, Apr. 2015, pp. 653–662.

Quang Hung Do, “Forecasting Air Passenger Demand: A Comparisonof LSTM and SARIMA,” Journal of Computer Science, 16(7): 1063, Jul, 2020. https://doi.org/10.3844/jcssp.2020.1063.1084

S. Haykin, Neural networks. A comprehensive Foundation. Second edition, in Prentice Hall, 2020, pp. 919–925.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-23

Номер

Розділ

АВТОМАТИЗАЦІЯ ТА КОМП’ЮТЕРНО-ІНТЕГРОВАНІ ТЕХНОЛОГІЇ