Організація розподілених інформаційних систем авіаційного газотурбінного двигуна
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.61.14210Ключові слова:
автоматична система керування, авіаційний газотурбінний двигун, розподілена система, мережеві моделі, пропускна здатністьАнотація
Розглянуто спосіб організації розподілених інформаційних систем авіаційного двигуна, який визначається як взаємодія компонентів системи автоматичного керування в її технологічній діяльності. Завдяки використанню інтерфейсу зв'язку ZigBee проведено дослідження електронної системи керування відповідно до заданого показника перехідного пакету та запропоновано використання розподіленої системи керування авіаційним двигуном. За допомогою моделювання виявлено залежності якості запиту пакета передачі від параметрів максимального потоку розподіленої мережі для закритих систем з пропускною здатністю комутації; виявлені залежності можна використовувати для формування математичної моделі заміни двостороннього потоку на односторонню передачу інформації із налаштуванням розподіленої системи газотурбінного двигуна за умови використання заданої смуги комутації.
Посилання
CIAM – Central Institute of Aviation Motors named after I. P. Baranov. Access mode: http://www.ciam.ru/.
O. S. Gurevich, “Automatic control systems of aviation gas turbine engines,” Toru Press, Мoscow, 2010, 264 p. (in Russian). ISBN: 978-5-94588-090-0
XBee OEM RF Modules-ZigBee. Access mode: http://www.farnell.com/datasheets/27606.pdf.
S. S. Tovkach and Ye. O. Shkvar, “Microelectronic systems as innovation management tool of complex technical systems and perspectives of its using,” Science and Technology of the Air Forces of Ukraine. 2015, 4(17), pp. 136–140. (in Ukrainian).
Access mode (URL):
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/16823
Kenneth P. Birman, “Guide to Reliable Sistributed Systems,” Springer, 2012, 730 p. ISBN-13: 978-1447124153
Laine Campbell, “Database Reliability Engineering: Designing and Operating Resilient Database Systems,” O'Reilly Media, 2017, 294 p. ISBN-13: 978-1491925942
Andrew S. Tanenbaum, “Distributed Systems: principles and paradigms,” CreateSpace Independent Publishing Platform, 2016, 702 p. ISBN-13: 978-1530281756
V. P. Zakharchenko, S. V. Yenchev, S. S. Tovkach, and S. S. Ilenko, “System efficiency of programmed operation of avionics,” Monograph, 2018, 192 p. (in Ukrainian). ISBN: 978-906-932-087-2.
S. S. Tovkach, “Power Fuzzy Approach For Decision Making Support in the Adaptive Control System of the Aviation Engine,” Proceedings of the IEEE 5th International Conference MSNMC-2018, pp. 242–246. DOI: 10.1109/MSNMC.2018.8576286
S. S. Tovkach, “Self-similarity of Operating Modes of Aviation Engine with the use of Wireless Data Transmission,” Advances in Science and Technology Research Journal, 2019, 13(2), pp. 176–185. DOI: 10.12913/22998624/105887.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).