Інваріантна адаптація системи керування літаком при виникненні аварійної ситуації в польоті

Svitlana Pavlova, Mykola Komar

Анотація


Мета: Метою даної статті є розробка методу для компенсації наслідків відмов системи автоматичного керування літаком під час польоту. Методи: В статті розглянуто підхід, заснований на методах теорії абсолютної нелінійної інваріантності. Результати: Наведено приклад випадку компенсації відмови руля висоти за допомогою вирішення рівняння абсолютної інваріантності для кута тангажу літака. Представлено синтез пристрою автоматичного керування кутами орієнтації літального апарату на основі аналізу рівнянь абсолютної нелінійної інваріантності. Обговорення: Використання реконфігурації системи керування літаком для забезпечення його живучості у польоті є перспективним напрямком. При цьому, розвиток концепції управління рухом літального апарату з використанням теорії абсолютної інваріантності дозволить реалізувати ефективний метод керування польотом, який буде мати переваги в порівнянні з існуючими методами.


Ключові слова


абсолютна нелінійна інваріантність; система керування; відмова; реконфігурація системи керування; безпека польотів

Посилання


Rutkovskii V.Yu. (2009) Upravlenie ob"ektami kosmicheskoi i aviatsionnoi tekhniki [Objects control in space and aviation technique]. Problemy upravleniya, no. 3, pp. 87 – 93. (In Russian).

Shevchuk D.O. (2012) Kontseptsiya rekonfiguratsii upravleniya dlya vosstanovleniya upravlyaemosti i ustoichivosti samoleta v otkaznykh situatsiyakh [The concept of control reconfiguration to restore the controllability and stability of the aircraft in cases of failures]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», no. 744, pp. 204 – 208. (In Russian).

Kazak V.M. (2010) Systemni metody vidnovlennia zhyvuchosti litalnykh aparativ v osoblyvykh sytuatsiiakh u poloti [System methods for aircraft survivability recovery in special situations in flight]. Kyiv, Vydavnytstvo Natsionalnoho aviatsiinoho universytetutu «NAU-druk» Publ., 284 p. (in Ukrainian).

Zhivov Yu.G., Poedinok A.M. (2012) Adaptivnaya sistema upravleniya prodol'nym dvizheniem samoleta [Adaptive control system of the aircraft longitudinal motion]. Uchenye zapiski TsAGI, no. 5, pp. 91 – 104. (In Russian).

Fomin V.N. (1981) Adaptivnoe upravlenie dinamicheskimi ob"ektami [Adaptive control of dynamic objects]. Moscow, Nauka Publ., 546 p. (In Russian).

Blanke M., Kinnaert M., Staroswiecki M. (2003) Diagnosis and Fault-Tolerant Control. Berlin, Springer, 571 p.

Alwi H., Edwards C. (2011) Fault Detection and Fault-Tolerant Control Using Sliding Modes. Ibid, 340 p.

Bazovsky I. (2004) Reliability theory and practice. Mineola, NY, Dover Publications, 292 p.

Pavlov V.V. (1982) Konflikty v tekhnicheskikh sistemakh [Conflicts in technical systems]. Kiev, Vyshcha shkola Publ., 184 p. (In Russian).

Pavlov V.V. (1971) Invariantnost' i avtonomnost' nelineinykh sistem upravleniya [Invariance and autonomy of nonlinear control systems]. Kiev, Naukova dumka Publ., 271 p. (In Russian).

Byushgens G.S., Studnev R.V. (1979) Aerodinamika samoleta. Dinamika prodol'nogo i bokovogo dvizheniya [Aircraft Aerodynamics. The dynamics of the longitudinal and lateral movement]. Moscow, Mashinostroenie Publ., 372 p. (In Russian).


Повний текст: PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2306-1472 (Online), ISSN 1813-1166 (Print)

Передплатний індекс 86179

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Ulrich's Periodicals DirectoryIndex CopernicusDOAJSSMРИНЦWorldCatCASEBSCOCrossRefBASEDRIVERНаціональна бібліотека ім. ВернадськогоНауково-технічна бібліотека НАУ