SEMANTIC DIFFERENTIATION OF THE WORLD OF THE PROFESSION BY FUTURE PHILOLOGISTS

Authors

  • Анатолійович Сергій Пустовий

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15036

Keywords:

professional consciousness, professional image of the world, philologists, psychosemantics, semantic differential

Abstract

Аn empirical study was performed to reveal the essence of the image of the world of philology in the professional consciousness of students. A psychosemantic approach was selected as the methodological basis of the study, allowing to reconstruct several implicit structures of the image of the world of the philological profession in the consciousness of philology students. Specifics of professional consciousness of junior and senior bachelor's courses were compared using the results of the application of semantic differential. We created an 18-scale semantic differential, balanced according to the parameters of evaluation, strength and activity. By comparing the characteristics of the world of philology of undergraduate students of the first and fourth year of studies, we can state the following. Students generally perceive the world of philology as important, big, active and fast, joyful, safe, emotional, good, true, colorful and new. The characteristics of safety and softness, pleasantness and colorfulness, simplicity and relaxedness, activity and speed are closely related in content within semantic structure of the world of philology. For the fourth-year students, the professional world of philology is more defined, and at the same time, they are characterized by special connections: the bad and the false, ugliness, truth and simplicity. It was concluded that age-related dynamics of development of professional consciousness of students of philological specialties are present. The world of philology is interesting, fascinating, cheerful, necessary and bright for the freshmen, while senior students see curiosity, variety, greatness, responsibility and complexity in it. The observed trends are closely related to the age of the subjects

References

Артемьева, Е. Ю. (1999). Основы психологии субъективной психосемантики. Москва : Наука ; Смысл. 350 с.

Выготский, Л. С. (2019). Психология развития. Избранные работы. Москва : Юрайт, 281 с.

Дробот, О.В. (2007). Семантична диференціація візуальних аналогів Я та майбутньої професії. Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ: Логос. Т.7, Вип.12. 67-72.

Дробот, О.В. Психосемантичні особливості змісту професійної свідомості інженерів. Psycholinguistics. 2019. Vol. 25, Iss. 1. С. 72-89. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-72-89

Климов, Е.А. (1995). Образ мира в разнотипных профессиях: учебное пособие. Москва: Издательcтво Московского университета, 224 с.

Леонтьев, А. Н. (2004). Деятельность. Сознание. Личность. Москва: Академия, 352 с.

Лозова, О.М. (2013). Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії. Проблеми сучасної психології. вип. 21. Кам’янець-Подільський: Аксіома. С.338-348. https://doi.org

Мороховська, У. Л. (2011). Розвиток мотиваційних складових професійного самовизначення майбутніх психологів: автореф. дис. ... канд. психол. наук; Ун-т менедж. освіти. Київ, 19 с.

Петренко, В. Ф. (2009). Основи психосемантики. 3-е изд. доп. Москва: Эксмо, 480 с.

Рубинштейн, С. Л. (2015). Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер, 705 с.

Смирнов, С. Д. (1985). Психология образа: проблема активности психического отражения. Москва: Издательcтво Московского университета, 231 с.

Ханина, И.Б. (2009). Образ мира и профессиональный мир. Мир психологии: научно-методический журнал. №4 (60). 179-187.

Чуприкова, Н. И. (1999). Мозг, психика, сознание. Мир психологии. научно-методический журнал. №1 (17). 84-97.

Шевченко, Н.Ф. (2012). Професійна свідомість психолога: методологічний та прикладний аспекти. Проблеми сучасної психології. № 1. 16-23.

Drobot, O.V. Managerial Mentality: Scientific Paradigm of Research. Middle-East Journal of Scientific Research. 2013. Nr 13. 101-107.

Stoklasa, J., Talasek, T., & Stoklasova, J. (2018). Semantic differential for the twenty-first century: scale relevance and uncertainty entering the semantic space. Quality & Quantity, 35, P. 1–14. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-018-0762-1.

Velmans, M. A. (1993). Reflexive science of consciousness. Experimental and theoretical studies of consciousness: Ciba Foundation Symposium, 81-99

Published

2020-12-01

Issue

Section

Статті