THE INCLUSIVE SOCIAL-INTERACTIVE THEATER AS A TECHNOLOGY OF DESTIGMATIZATION OF PERSONS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

  • Михайло Євгенович Паламарчук

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15035

Keywords:

destigmatization, disability due to intellectual disabilities, inclusive socially-interactive theater, inclusive theater, stigma

Abstract

The article presents social stigma as a source of influence on the life of members of social communities, including the lives of people with disabilities due to intellectual disabilities. Research methods – logical-structural analysis to substantiate the presence of social stigma to people with intellectual disabilities, as well as the need to destigmatize this social group. The test method of the SANTa questionnaire was used, which reflects the respondents' ideas about the group of people with disabilities, as well as the peculiarities of observance of the rights of this social community. Respondents were representatives of student youth aged from 17 to 25 years old. Results. We considered the phenomenon of social destigmatization as a social development condition; we comprehend the significance of its implementation in work with social stigma. The method of inclusive social-interactive theater as a technology of changing perceptions of social communities is presented on the example of a social group of people with intellectual disabilities who were the actors, the method is represented as an educational technique to observe problems faced by social communities. We observed the perception of persons with an intellectual norm about the social group of people with intellectual disabilities. We analyzed the respondents' perceptions and assessments on ensuring the realization of their own rights, as well as perceptions and assessments on the specifics of the realization of the rights of people with disabilities as a result of individual entrepreneurship in Ukraine. We found the peculiarities of the dynamics of perceptions and psycho-emotional states of the studied in connection with their review of the play in the format of social-interactive theater, which provides information about the peculiarities of the rights of social groups of people with intellectual disabilities. It was concluded that the peculiarities of presenting information about the social community using the theatrical method create a favorable effect for changing respondents' perceptions, which also makes positive changes in the level of knowledge of respondents about the community regarding the possible characteristics of its representatives

References

Барканова, О. В. (2009). Методики диагностики эмоциональной сферы: психологический практикум (2 вып.) Красноярск: Литера-принт.

Власова, О. А. (2013). Теория стигматизации Томаса Шеффа: концепт «Остаточное отклонение» и социология эмоций. Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология», 1, 31-48.

Галецька, І., Влох, І., & Животовська, Л. (2007). Психологічні аспекти стигми психічних розладів. Психологічні аспекти стигматизації та реабілітації. Львів: Видавництво Романа Романка, URL: http://www.academia.edu/9291057

Гофман, И. (1969). Стигма: Заметки об управлении испорченной идентичностью. URL: http://ecsocman.hse.ru/text/17687311

Іванкова-Стецюк, О., & Селещук, Г. (Ред.). (2017). Долаючи розломи-2: розширення просторів миротвотворення в територіальних громадах України. Стрий: Укрпол.

Клайн, П., & Бурлачук, Л.Ф. (Ред.) (1994). Справочное руководство по конструированию тестов: Введение в психометрическое проектирование. Киев: ПАН ЛТД.

Кнуф, А., & Эпов, Л. Ю. (2006). Стигма: теория и практика. Знание. Понимание. Умение. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/stigma-teoriya-i-praktika

Комлев, Ю. Ю. (2016). Теория стигматизации: генезис, объяснительный потенциал, значение. Вестник Казанского юридического института МВД России, 2, 6-15.

Лейтц, Г., Лопухина, Е. В., & Холмогорова, А. Б. (Ред.). (1994). Психодрама: теория и практика. Классическая психодрама Я. Л. Морено. Москва: Прогресс-Универс.

Лукина, Н. П., & Слободская, А. В. (2014). Дестигматизационные программы: индивидуальный и семейный уровни. Актуальные вопросы общественных наук: социология, политология, философия, история. 37, 86-90.

Маркина, В. М. (2012). «Театр Простодушных»: потенциал социальной инклюзии и дестигматизации людей с синдромом Дауна. Власть Знания и общественные интересы. КС 3, 7965-7974.

Менделеевич, В. Д. (1997). Психиатрическая пропедевтика: Практическое руководство для врачей и студентов (2-е изд.) Москва: ТОО Техлит.

Милованов о словах Коломойского: "Я никогда не скрывал, что я дебил. Шучу, конечно". 2019. URL: https://112.ua/obshchestvo/milovanov-o-slovah-kolomoyskogo-ya-nikogda-ne-skryval-chto-ya-debil-shuchu-konechno-511970.html (дата звернення 16.06.2020).

Новгородський, Р. Г. (2014). Форум-театр як інтерактивна форма профілактики соціальних проблем. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 115, 168-171.

Синявський, В. В., Сергєєнкова, О. П., & Побірченко Н. А. (Ред.). (2007). Психологічний словник. Київ: Науковий світ, 2007.

Шадчин, И.В., & Сидоров, В.В. (2014). Гуманизация общества: задачи инклюзивного образования сегодня. Профессиональное образование и рынок труда, 9, 34–36.

Шульгіна, Т., & Сокур, Н. (2016). Сучасні проблеми соціальної політики в сфері захисту осіб з інвалідністю в Україні. Актуальні проблеми державного управління, 1, 88-91.

Koutsouradi, G., Dimitrakaki. C., Agapidaki, E., Tountas, Y., & Lagiou, A. (2016). A Theory-Based Intervention in Health Visiting Students in Order to Reduce Mental Illness Stigma: A Quasi-Experimental Study. Arch Community Med Public Health, 2(1), 37-43.

Murielle, V., & Viviane, К. (2017). Could a short training intervention modify opinions about mental illness? A case study on French health professionals. Masfety BMC Psychiatry, 17

Published

2020-12-01

Issue

Section

Статті