PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR IMPROVING THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE ENGINEERS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE INSTITUTION OF HIGHER TECHNOLOGY

Authors

  • Анжеліка Миколаївна Кокарєва

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15019

Keywords:

institution of higher technical education, training of future engineers, educational and professional program, system of professional competencies, contradictions of the educational process, psychological and pedagogical conditions

Abstract

The author of the article proves the importance of taking into account the psychological and pedagogical conditions for the quality professional training of future engineers in higher education institutions. Based on the coverage of certain principles and contradictions, the psychological and pedagogical conditions for improving the training of engineering students in technical universities are considered. The main trends in the training of engineers in the technical university are the defining social guidelines, due to modern processes of globalization and informatization. In preparing educational programs, Ukrainian universities can take into account the "marketing complex" of K. Kalyanam and others, the structure is presented by the author of the article. Internal and external contradictions in the training of future engineers are defined. The impact of inconsistencies in the process of providing quality education services to future engineers can be traced throughout the period of education.

The author of the article analyzes the main psychological and pedagogical conditions for improving the process of training engineers in higher technical education, in particular: 1) psychological and pedagogical readiness of participants in the educational process of the university to carry out quality activities; 2) activation of the dual system of education and creative interaction of students and teachers, focused on the development of a positive professional orientation of the future specialist; 3) formation of students motivational readiness for engineering specialty; 4) positive assessment of the student and teacher of their own activities; emotional attitude to the professional activity of a university teacher; 5) self-sufficiency, reflection, ability to regulate the psychological state, belief in their own abilities, optimism of the student in the right choice of profession and active education.

References

Андрусь, О. (2011). Сучасні аспекти професійної підготовки студентів у технічних університетах. Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 4 (Ч. 2), 283-294.

Волошко, Л. Б. (2006). Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2006, 204.

Галян, І. М. (2009). Психодіагностика. Київ : Академвидав, 464.

Глазкова, І. (2013). Роль і місце педагогічного бар’єру у навчальному процесі ВНЗ. Гірська школа Українських Карпат. № 8-9, 46-49.

Гнатюк, С. (2014). Пріоритетні напрями підготовки в Україні фахівців з інформаційних технологій. Стратегічні пріоритети : науково-аналітичний щоквартальний збірник. К., № 4 (33), 119-123.

Горбатюк, Р. М. (2011). Теоретико-методичні засади професійної підготовки 6.майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 502.

Гормин, А.С. (2005). Обучение и воспитание одаренный подростков в парадигме барьерной педагогики: дис. . д-ра пед. наук: 13.00.01. Великий Новгород, 429.

Дьяченко, М.И., & Кандыбович, Л.А. (1996). Психологические проблемы готовности студентов к педагогической деятельности. Минск, 175.

Кокарєва, А. М. Особливості професійної підготовки майбутніх фахівців у системі інженерно-технічної освіти України. URL: http:// jrnl.nau.edu.ua

Кокарєва, А. М. Методологічні засади професійної підготовки інженерів в технічних університетах. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php

Кокарєва, А. М. (2016). Формування професійно значущих якостей майбутніх інженерів у процесі фахової підготовки в технічному університеті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”. Вип. 2(9), 77-84.

Кокарєва, А. (2019). Реалізація технологічно орієнтованого підходу в системі професійної підготовки інженерів у технічному університеті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія; Педагогіка. Психологія. К.: НАУ. Вип. 15. С. 130-132.

Kokarieva, A., Khomenko-Semenova, L., Glushanytsia, N., Ievtushenko, I., & Odarchenko, R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019), Lviv, Ukraine, 29 November, CEUR-WS.org, online.

Карамова, К.Х. (2010). Педагогические условия и барьеры творческой самореализации студентов в обучении на художественно-графических факультетах: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Казань. 212 с.

Ковальчук, В.Ю. (2004). Професійна та світоглядно-методологічна підготовка сучасного майбутнього вчителя: модернізаційний аналіз. Київ – Дрогобич: Коло. 264 с.

Міністерство освіти і науки України. Дуальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita

Сайт Міністерства освіти і науки України. Дуальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita

Шарата, Н. Г. (2016). Теорія і методика управління інноваційно-педагогічною діяльністю у вищих навчальних закладах: дис. на здобуття наук. ступ. док. пед. наук : 13.00.06 – тeopiя і мeтoдикa упpaвлiння ocвiтoю; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ. 596 с.

Ярославська, Л.І. (2010). Дидактичні умови подолання педагогічних бар’єрів у процесі навчального співробітництва викладачів і студентів: дис. … канд. пед. наук. Харків. 178 с.

EUR-ACE (EURopean ACcredited Engineer). URL: http://www.feani.org/EUR_ACE/EUR_ACE_Main_Page.htm

Kalyanam, K., & McIntyre, S. (2002). The E–marketing Mix: a Contribution of the E–Tailing Wars. Academy of Marketing Science Journal, 30 (4): 487–499.

Published

2020-12-01

Issue

Section

Статті