MODELS OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL TRAINING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINE

Authors

  • Марина Віталіївна Артюшина

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15018

Keywords:

model of professional and pedagogical training, continuous professional and pedagogical training, training of teachers of vocational training, professional and pedagogical education, professional and pedagogical training, degree of professional and pedago

Abstract

The article presents the results of theoretical analysis of the content of professional and pedagogical training at different levels of higher education. The purpose of the study is to substantiate the requirements for the modern content of professional and pedagogical training at different levels of educational activity. The analysis of the concepts "professional and pedagogical training" and "professional and pedagogical education" is carried out. It is shown that vocational education today should be understood not only as a special kind of pedagogical education aimed at training teachers for vocational education, but more broadly as preparation for vocational education in formal and non-formal vocational education. Engineering and pedagogical education is a component of professional and pedagogical education. The analysis of existing models of professional and pedagogical training is carried out. It is shown that holistic models of continuous professional and pedagogical training, which would provide a holistic, continuous process of formation of a modern innovative teacher, a subject of professional and pedagogical activity, are still missing. The existing models are characterized by locality, aimed at the development of certain professional competencies or training of teachers of vocational training in certain specializations. Levels of education are separated from each other. Most developments relate to pedagogical or engineering-pedagogical education, while the training of teachers of vocational training - the presented models of training are clearly insufficient. Definitely

General requirements for the content of vocational education should include a focus on broad training for vocational education in formal and non-formal vocational education, the implementation of vocational training on the basis of humanistic, personal, competence, technological and acmeological approaches, ensuring gradualness, flexibility , variability and practical orientation of training at different stages of educational activity.

References

Батечко, Н.Г. (2016). Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури. (дис. д-ра пед. наук). Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київ.

Від індустріального технікуму - до Київського професійно-педагогічного коледжу імені Антона Макаренка. ‒ Взято з http://kppk.com.ua/history.php?page=2

Вітвицька, С. С. (2011). Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки магістрів в умовах ступеневої освіти. (автореф. дис. д-ра пед. наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. К. : Либідь.

Гура, О. І. (2008). Теоретико-методологічні основи формування психолого-педагогічної компетентності викладача вищого навчального закладу в умовах магістратури. (дис. д-ра пед. наук). Класич. приват, ун-т, Запоріжжя.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. Офіційний вісник України від 10.09.2019 — 2019 р., № 69, стор. 189, стаття 2431, код акта 95856/2019.

Концепція розвитку педагогічної освіти (2018). Затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 1 липня 2018 р. № 776.

Олійник, В.В. (2003). Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : Монографія. К.: Міленіум.

Отич, О. М. (2014). Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи : підручник. Кіровоград: Імекс-ЛТД.

Потапчук, О. І. (2016). Формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності засобами інформаційно-комунікаційних технологій (дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль.

Про освіту. № 2145-VIII. (2017).

Про професійно-технічну освіту. № 103/98-ВР (1998).

Дубасенюк, О.А., Антонова, О.Є., Вітвицька, С.С., Сидорчук, Н.Г., Спірін, О.М., Якса, Н. В. & ін. (2006). Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку : Монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Гузій, Н. В. & ін. (2018). Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.

Титова, Н. М. (2019). Теоретичні і методичні засади психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. (дис. д-ра пед. наук). Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Київ.

Хоружа, Л. (2018) Модель педагогічної освіти сучасного університету. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Вип. 3-4. С. 7-13.

Шевчук, Л. І. (2001). Розвиток професійної компетентності викладачів спеціальних дисциплін закладів профтехосвіти у системі післядипломної освіти (дис. канд. пед. наук). Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України, Київ.

Щербак, О. І. (2007). Проблеми професійно-педагогічної освіти в сучасних умовах. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: збірник наукових праць Української інженерно-педагогічної академії. Харків, Вип. 18–19. С. 50–56.

Щербак, О.І. (2014). Теоретико-методичні засади підготовки і підвищення кваліфікації педагога професійного навчання для освіти дорослих: монографія К: КППК, 141 с. ‒ Взято з http://kppk.com.ua/Metod

Published

2020-12-01

Issue

Section

Статті