MODERN PSYCHOLOGICAL VIEWS ON THE PROBLEM OF STAFF LOYALITY
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14698Keywords:
оrganization, loyalty, psychological capital, spontaneous, corporate cultureAbstract
The relevance of the research lies in the fact that in the modern organizational psychology and methods of personnel management a very important place takes the study of employee loyalty to the company. The purpose of this study was to analyze contemporary literature on the issues of positive and organizational psychology and to analyze contemporary views on the problem of such phenomenon as organizational loyalty. Based on the methods of analysis of scientific sources and principles of positive psychology, models of such phenomenon as "organizational loyalty" were analyzed. The components of organizational loyalty such as socio-psychological (cultural factors, the situation on the regional labor market, the stability of the organization itself, its corporate culture and the perspective of career and professional growth of employees) and personal factors (motivation, orientation and career, beliefs about work, spontaneity and uncertainty tolerance) were distinguished. We have concluded that components of loyalty as a social and psychological setting can manifest themselves independently of one another. The emotional component can change from hate through calm to loving towards the organization; cognitive – from categorical disagreement over indifference to division (e.g., goals, values); intentional – from actions aimed at the detriment of the company through inaction to actions aimed at the interests of the company. Therefore, organizational loyalty can be assessed using a loyalty profile that includes an emotional, cognitive, and motivational component.References
Богоявленський, О. В. (2017). Формування лояльності персоналу в умовах концепції внутрішнього маркетингу. Менеджмент та маркетинг.
Горячківська, І. В. (2017). Особливості оцінювання лояльності персоналу вищого навчального закладу. Ефективна економіка № 3.
Карамушка, Л. М. & Худякова, Н. Ю. (2011). Мотивація підприємницької діяльності: монографія. Київ Львів: Сполом,. 208 с.
Ковров, А. В. (2014). Лояльность персонала. М.: Бератор, 212 с.
Креденцер, О. В. (2016). Підприємницька самоефективність персоналу освітніх організацій як чинник розвитку їх підприємницької активності. Організаційна психологія. Економічна психологія. –. – № 1(4). – C. 51-60.
Липатов, С. А. (2004). Проблема организационной приверженности и идентификации с точки зрения социальной психологии. Мир психологии. № 4, 142–148.
Максименко, С. Д. (2003). Про предмет економічної психології та її місце в системі підготовки фахівців в Україні. Актуальні проблеми психології. Том 1.: Економічна психологія. Організаційна психологія. Соціальна психологія : зб. наук. праць ВІСНИК №128 140 Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Вип. 11. С. 3–9.
Мігус, І.П. (2013). Оцінка лояльності персоналу в контексті забезпечення економічної безпеки підприємства. І. П. Мігус, С. А. Черненко. Агросвіт, 11, 24-27.
Москаленко, В. В. (2003). Підприємництво як предмет дослідження економічної психології. Актуальні проблеми психології. Том 1.: Економічна психологія. Організаційна психологія. Соціальна психологія : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Вип. 11. – С. 17–20.
Пачковський, Ю. Ф. (2006). Психологія підприємництва . К. : Каравела, 408 с.
Перфильева, М. Б. (2011). Система социальных факторов и условий, детерминирующих управление лояльностью персонала организаций. Санкт-Петербург.
Пилат, Н. І. (2010). Лояльність персоналу в умовах мотивації професійної діяльності. Проблеми сучасної психології: зб. наук. пр. К-ПНУ імені Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Вип. 10. С. 601–612.
Серафим, Н. В. (2010). Теоретико-методичні засади ідентифікування ризиків нелояльності персоналу. Вісник Хмельницького національного університету: Серія Економічні науки. №3. Т. 1. С. 199-202.
Alexander Newman, Deniz Ucbasaran, Fei Zhus & Giles Hirst (2014). Psychological capital: A review and synthesis. Journal of Organizational Behavior, J. Organiz. Behav. 35, S120–S138.
Desiderio Juan Garcia-Almeida, Margarita Fernandez-Monroy & Petra De Sa (2015). Dimensions of Employee Satisfaction as Determinants of Organizational Commitment in the Hotel Industry. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries. 25 (2) 153–165.
Huo-Tsan Chang, Hung-Ming Hsu1, Jia-Wen Liou & Chi-Tung Tsai (2013). Psychological contracts and innovative behavior: a moderated path analysis of work engagement and job resources. Journal of Applied Social Psychology, 43, pp. 2120–2135.
Nathan A. Bowling & Kevin J. (2010). A meta-analytic examination of the relationship between job satisfaction and subjective well-being. Journal of Occupational and Organizational Psychology 83, 915–934.
Nick Drydakis (2015). Effect of Sexual Orientation on Job Satisfaction. Industrial relations, vol. 54, no. 1 Regents of the University of California. Published by Wiley Periodicals.
Qihai Huang & Jos Gamble (2015). Social expectations, gender and job satisfaction: Front-line employees in China’s retail sector. Human resource management journal, vol 25 no 3.
Romina Gambacorta & Maria Iannario (2013). Measuring Job Satisfaction with CUB Models// LABOUR 27 (2) 198–224 DOI: 10.1111/labr.12008.
Sarah Dawkins, Angela Martin, Jenn Scott & Kristy Sanderson (2013). Building on the positives: A psychometric review and critical analysis of the construct of Psychological Capital. Journal of Occupational and Organizational Psychology 86, 348–370.