VISION OF INTEGRATIVE APPROACH TO TEACHING STUDENTS OF PHILOLOGY IN HIGHER TECHNICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • М. Рудіна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.15.14408

Keywords:

asset of student’s knowledge, educational curriculum, higher technical educational institution, integrative approach, integrative courses, transferable abilities

Abstract

Vision of integrative approach in higher education as the methodological basis of teaching students at universities has been carried out. It was highlighted that to learn foreign languages technical higher institutions are chosen by applicants. Based on domestic and foreign science’s investigations educational perspective to integrative approach in education has been described. It was summarized that integrative approach fixed in time and place in the context of scientific redefinition and revival of theoretical multiplicity of pedagogy assimilates traditional content of modern education, provides the quality of modernized education. It has been highlighted that integrative approach is the basis of the unity of sectoral knowledge and foreign language competence as the asset of student’s knowledge. It is emphasized that integrative approach is the conceptual element of universal theoretical model of higher education that regulate: educational curricula within the specialty; integrative training courses; textbooks and training manuals in translation. All these factors further to get transferable abilities. It has been proved that there is a great number of components integrate in teaching students of philology: great deal of content (foreign language, sectoral vocabulary, translation, methods of teaching English in higher and secondary education, psychological and pedagogical knowledge); innovative methods and techniques of providing foreign and translation competence; informative content; legal and legislative support etc. These components denote the perspectives of integrative approach as an object of scientific investigation. It has been investigated that young people, choosing philological education in higher technical educational institutions, evaluate advantages of transferable abilities, which strengthen the competitiveness of professional, expand the sphere of demand for the professional, assist to fulfil the ambitions

References

Биков, В. (2009). Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія: Київ: Атака.

Большой энциклопедический словарь: философия, социология, религия, эзотеризм, политэкономия (2002). Минск: МФЦП.

Бордовская, Н. (2001). Диалектика педагогического исследования: Логико-методологические проблемы. Санкт-Петербург: РХГИ.

Вознюк, О. & Дубасенюк, О. (2009) Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід: монографія. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка.

Вступ. Освіта. UA. Рейтинг спеціальностей за кількістю поданих заяв (2019). Взято з http://osvita.ua/consultations/bachelor/65128/

Енциклопедія освіти (2008). Київ: Юрінком Інтер.

Зверев, И. & Максимова, В. (1986). Межпредметные связи в современной школе. Москва: Просвещение.

Коць, Т. (2019) Інтегративний-інтеграційний-інтегрований. Взято з http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine70-15.pdf

Лук’янець, В. & Кравченко, О. (2000). Сучасний науковий дискурс: оновлення методологічної культури : монографія. Київ: ВІПОЛ.

Місія Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (2019). Взято з https://naqa.gov.ua/

Освітні програми і спеціальності: що вибрати? (2019). Взято з https://osvita.ua/consultations/55671/

Пентилюк, М. (2011). Інтегративний характер професійної підготовки майбутнього вчителя-словесника. Взято з http://www.ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_58_2/58.pdf

Сітарська, Б. (2005). Теоретичні і методологічні засади дидактичних завдань з педагогіки у процесі підготовки та вдосконалення вчителів. Київ: Основа.

Сова, М. (2005). Інтеграція художньо-культурологічних знань у системі професійної підготовки вчителя гуманітарних дисциплін. (Дис. докт. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. Драгоманова, Київ.

Онкович, Г. (Ред.). (2012). Теоретико-методологічні засади інтеграції змісту гуманітарної освіти у вищих навчальних закладах негуманітарного профілю: монографія. Київ: Пед. думка.

Токарєва, А. (2014). Інтегративне навчання як один з перспективних напрямів розвитку сучасної вищої освіти. Вісн. Дніпропетровськ. ун-ту імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки, 2(8). 184-187.

Философский энциклопедический словарь. (2002). Киев: Абрис.

Філософський енциклопедичний словник (2002). Взято з http://shron1.chtyvo.org.ua/Shynkaruk_Volodymyr/Filosofskyi_entsyklopedychnyi_slovnyk.pdf

Bennett, N., Dunne, Е. & Carré, С. (2005) Patterns of core and generic skill provision in higher education. Higher Education, 1. Vol. 37. р. 71-93.

Bridges, D. (1993). Transferable skills: A philosophical perspective. Studies in Higher Education, 8. p. 43-51.

Brooks, J. (2007). Transferable Academic Skills Kit. Garnet, 2007.

Fallows, S. & Steven, С. (2000). Integrating Key Skills in Higher Education: Employability, Transferable Skills and Learning for Life. Взято з https://www.researchgate.net/publication/225084011_Integrating_key_skills_in_higher_education_employability_transferable_skills_and_learning_for_life

Huber, M. & Hutchings, Р. (2004). Integrative Learning: Mapping the Terrain. Washington: Association of American Colleges and Universities.

Rhodes, T. (2010). Assessing Outcomes and Improving Achievement: Tips and Tools for Using Rubrics. Washington: Association of American Colleges and Universities.

Published

2019-12-01

Issue

Section

Статті