MODEL OF PROFESSIONAL PREPARATION FOR MARKETING FACILITIES IN COLLAGES

Authors

  • А. Селезень Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13418

Keywords:

marketing specialist, professional education, professional training, pedagogical conditions, model

Abstract

This article is devoted to the problem of professional education. The author develops a model of professional training of future marketing specialist in colleges which involves the implementation of (diagnostic-motivational, procedural-activity, reflective-correctional) purposeful work with the applying complex of certain pedagogical conditions. The developed model consists of methodological-objective, technological-procedural, diagnostic-productive blocks, which were consistently implemented at each stage. The methodological-objective unit provided definition of strategic and tactical goals reflected the normative base (standards, educational programs), approaches and principles, which serve as the basis for training of future marketing specialist in colleges. The technological-procedural unit of the model was aimed at forming the readiness of future marketing specialist to professional activity and was carried out within the pedagogical process by various forms and methods of training. The diagnostic-productive block of the model provided a system of criteria that ensure the ability to determine the levels of marketing specialist training. The process of professional training formation provided for the full and effective implementation of the integral components of the created educational-professional-activity environment. During the creation of the model of professional training, the author aimed to reflecttheholistic educational process. This process is the basis of the shaping experiment to verify the effectiveness of professional training formation of future marketing specialist in colleges

References

Б. М. Андрушків & О.Е. Кузьмін. (1995) Основи менеджменту Львів : “Світ”

Балабанова Л. & В. О. В. Сардак. (2004) Організація праці менеджера. Київ: ВД “Професіонал”

Беспалько В. П. (2007). Качество образовательного процесса. ШКОЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ. НИИ школ. технологий при участии ред. «Нар. Образование»,. -№ 3, 164-177.

С. У. Гончаренко, Н. Г. Ничкало & Ю. Ф. Зіньковський (2002). Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика. Н. Г. Ничкало (Ред.) Хмельницький : ТУП.

Зязюн І. А. (2003) Освітня парадигма – тип культурно-історичного мислення і творчої дії суб’єктів освіти. І. А. Зязюн & Н. Г. Ничкало (Ред) Педагогіка і психологія професійної освіти : результати досліджень і перспективи : зб. наук. пр. Київ, 15–30.

Костюк Д. А. (2011) Структура фахової компетентності майбутніх інженерів енергетиків сільськогосподарського виробництва. Нові технології навчання. 7(1), 170–175.

Лузік Е. В. (2010) Інтегративний навчальний курс як теоретико-методологічна основа професійного становлення творчої особистості фахівця в системі вищої технічної освіти. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. пр. Київ.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк».3, 4–12.

Ничкало Н. Г. (1997) Теоретико-методологічні проблеми реформування професійно-технічної освіти. Педагогіка і психологія. №3, 105-110.

Пікельна В. С. (1993) Теория и методика моделирования управленческой деятельности (школоведческий аспект). (Дис. доктора пед. наук: 13.00.01). Криворожский пед. институт. Київ.

Решетнікова І. (2010) Маркетингове забезпечення конкурентоспроможності вищих навчальних закладів. Маркетинг в Україні. № 4, 67–70.

Смирнова Е. А. (2007) Формирование коммуникативной компетентности студентов в условиях непрерывного образования. (автореф. дис. доктора. пед. наук: 13.00.01) Москва.

Теловата М. Т. (2011) Компетентнісний підхід та його впровадження в освіті. Управління в освіті : збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти [та інші]. – Львів : Видавництво Львівської політехніки. 303–305.

Чухрай Н. (2009) Маркетингові компетенції і проблеми підготовки фахівців з маркетингу. Маркетинг в Україні. №2, 53–58.

Ягупов В. В. (2012) Провідні методологічні характеристики основних видів компетентності майбутніх фахівців, що формуються в системі професійно-технічної освіти. Модернізація професійної освіти і навчання : зб. наук. праць – Київ: ІПТО НАПН України. 2, 45–59.

Katz R. N. (2010) The Towerand the Cloud: Higher Education in the Age of Cloud Computing. USA : EDUCAUSE

Issue

Section

Статті