UNIVERSITY EDUCATION INNOVATIVE MODELS IN UKRAINE: FOREIGN EXPERIENCE

Authors

  • Е. Лузік Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету
  • Л. Хоменко-Семенова Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету
  • А. Кокарєва Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету
  • О. Гурська Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13399

Keywords:

higher education institution, educational and information environment, university education models

Abstract

This study presents innovative models of developing higher education in Europe and the Black Sea region. The impact of innovative models on the effectiveness of the educational and information environment of higher education institutions in the represented countries is analyzed. The main trends in the university education development in terms of the transition to an innovative model of the "knowledge economy", due to the substitution of the dominant position of labour to knowledge, are considered. The main components of high-quality higher education are given, allowing to focus attention on the need to change the vector of developing the higher education in Ukraine, conditioned by the requirements of an innovative economy model to the educational system.

There was proved the dependence of higher education development on the existence of a close relationship in the system "higher education - the labour market - the needs of society - importance for the person"; successful implementation of an innovative model for the higher education development based on innovative methods and technologies (group work, project method, "brainstorming", communication training, "control text" method, case study method, moderation method; business simulation, Internet games (training ), etc.); the main external factors — the economic globalization, the formation of an innovative educational and information environment, and the improvement of the countries' integration all over the world, as well as internal factors — raising the status and quality of higher professional education with the obligatory forming a holistic primary education.

References

Бэлл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования. Взято з http://sov.opredelim.com/docs/89900/index-8997-1.html.

Колесова В. П., Жильцова Е. Н., Ломанова П. Н. (Ред.). (2007). Высшее образование: вызовы Болонского процесса и ВТО. Москва: ТЕИС.

Лузік Е. В., Хоменко-Семенова Л. О. (2018). Інноваційність розвитку вищої технічної освіти в Україні як основа формування планетарного мислення майбутнього фахівця. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 12(1), 73-80.

Лузік Е. В., Хоменко-Семенова Л. О. (2017). Модернізація вищої освіти України в контексті національної безпеки. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 10(1), 88-92.

Мільнер Б. (1999). Управление знаниями – вызов ХХI века. Вопросы економики, 9, 109.

Мохнатюк И. А. Особенности современного оразования: социокультурно-ценносное измерение. Взято з http://book.net/index.phpkp=achapter@bid=33688chapter=1.

Тоффлер О. (1986). Будущее труда. Новая технологическая волна на Западе. Москва.

The Global Competitivenness Report 2016-2017. Взято з http://www3.weforum.org/docs/GCR2016-2017/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2016-2017_FINAL.pdf

Issue

Section

Статті