TRAINING OF COMMUNICATIVE COMPETENCE AS A FORM OF SOCIO-LINGUISTIC INTERACTION OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE PROCESS OF STUDY OF THE COURSE «BASIS OF COMMUNICATION IN SOCIAL WORK»

Authors

  • Н. Куб’як Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету
  • Т. Равлюк Кафедра педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13398

Keywords:

competence, communicative competence, social psychological training, training.

Abstract

In the process of qualitative training of creative specialists in higher education institutions, they are motivated to continuous professional development, the problem is the development and improvement of communicative competence, creative potential, and enhancement of the culture of oral and written speech. The implementation of these tasks is possible in the context of mastering the skills of future social workers by the skill of the word in the process of studying professionally oriented disciplines, in particular, "Fundamentals of communication in social work", "Training of the formation of communicative skills".The purpose of the article is to justify the importance of training work in forming the communicative competence of future social workers in the course of studying the course "Fundamentals of communication in social work".In the choice of forms, methods of work that contribute to the formation of communicative competence of students, the results of the survey of teachers of the Department of Pedagogy and Social Work of Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, social educators and social workers of Chernivtsi were taken into account. Analysis of the results of the study has showed that the most effective among them is the preparation and conducting of trainings (72.40%), non-standard social activities (54.94%), organization of meetings with social specialists (49.65%), preparation and conducting of business games (49,03%), round tables on actual social topics (44,38%), conversations with different categories of clients (41,18%), discussions (36,3%), press conferences (35,7 %).Examples of training exercises that form the skills of verbal and non-verbal communication of future social workers in the process of studying the course "Fundamentals of Communication in Social Work" ("Our Names", "Gift", "Gamer", "Strategies of Conduct in Conflict and ways to solve it") are given.

References

Євдокимова, Н. О. (2014). Соціально-психологічний тренінг як технологія розвитку особистості студента. Вісник Національного університету оборони України, (211-217).

Емельянов, Ю. Н., Жуков, Ю. М. (1985). Социально-психологический тренинг: проблемы и перспективы. Москва.

Ковалев, Г. А. (1998). Основные направления использования методов активного социального обучения в странах Запада. Психологический журнал, (127-136). Москва.

Куб'як, Н., Шоліна, Т. (2017). Тренінги в соціальній роботі: теорія, організаційні засади, методика проведення. Чернівці: Чернівецький національний університет.

Петровская, Л. А. (1982). Теоретические и методические вопросы социально-психологического тренинга. Москва.

Равлюк, Т. (2013). Теорія і практика педагогічної науки та освіти: досвід, інноватика, прогнозування. Формування комунікативної компетентності майбутніх соціальних працівників в умовах практичної підготовки, (371-377). Львів.

Issue

Section

Статті