THE SOCIAL-PSYCHOLOGICAL SUPPORT FOR THE PROFESSIONALIZATION OF A SOCIAL WORK SPECIALIST IN THE PROCESS OF VOCATIONAL TRAINING

Authors

  • В. Балахтар

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13388

Keywords:

Social Work, socio-psychological peculiarities, social and psychological support, professionalization, a specialist

Abstract

The paper highlights the peculiarities of the socio-psychological support for the professionalization of a Social Work specialist at the stage of professional training in the higher education institutions. The necessity of creation of favorable conditions for the life self-determination and self-realization of each person, preparation of highly skilled, competitive, capable of constant self-improvement, successful development of both personality and professional, realization of creative potential, ensuring of harmonious professional formation of a specialist, support of his/her innovative activity and public activity in the process of the specialist’s professionalization is substantiated.

The author notes that the socio-psychological support for the professionalization of a Social Work specialist requires the use of different types, forms and methods of work that will contribute to the formation, development and self-development of the internal forces of the personality of a specialist, the activation of self-regulation mechanisms, the individual acceptance of the values of dialogical interaction by the Social Work specialists, the search of the own style of activity, improvement of professional culture, expansion of practical possibilities and professional competence, harmonization of its internal communication and in general his/her professional development in the field of social work.

It was found out that the socio-psychological support of professionalization as a process of socialization of specialists makes it possible to distinguish between primary and secondary professionalization, where primary professionalization involves the acquisition of the professional knowledge and skills necessary for successful acquisition of a specialty, the period of formation of a specialist as a subject of professional activity and professional relations , secondary - to facilitate the formation of a specialist as a professional, the achievement of "acme", that is, the direct support of the process of formation and development of professionalism in specialists, the formation of professional experience and skill, self-realization of the personality of a specialist in professional activities

References

Балахтар В. В. (2015). Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція. Черемош, 432 с.

Балахтар В. В. (2017). Педагогіка і психологія у соціальній роботі. К : Талком, 444 с.

Горішна Н. (2008). Супервізія у практиці соціальної роботи та підготовки соціальних працівників у США. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород, №15. С. 8-18.

Деркач А. А. Селезнева Е. В. (2006). Акмеологическая культура личности : содержание, закономерности, механизмы развития. М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 496 с.

Дуткевич Т. В. Савицька. О. В. (2010). Практична психологія : Вступ до спеціальності. К. : ЦУЛ, 256 с.

Залевский Г. В. (2008). Супервизия: практика в поисках теории. Сибирский психологический журнал. № 30, С. 7-13.

Зеер Э. Ф. (2005). Психология профессий. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Академический Проект, Фонд «Мир», 336 с.

Казакова Е. И. (2007). Толерантность – путь к развитию. СПб: Изд-во Ютас, С. 24-36.

Карагодіна О. Г.,Байдарова О. О. (2014). Запровадження супервізії у соціальній роботі: барєри та ресурси. Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія : збірник / Черніг. нац. технол. ун-т. Чернігів : ЧНТУ, №1(4). С. 29-36.

Кокун О. М. (2009). Методологічні засади та практичні заходи психофізіологічного забезпечення професійного становлення фахівця. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного ун-ту. ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України [за ред. С. Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої]. Вип. 5. Кам’янець-Подільський: Аксіома, С. 214-223.

Кривоконь Н. І. (2015). Роль соціально-психологічного забезпечення в контексті «Психологізації» соціальної роботи. Психологія і особистість. № 2(1). – С. 201-213 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2015_2%281%29__16 // C.204

Кривоконь Н. І. (2016). Супервізія як чинник вдосконалення соціальної роботи. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Психологія. Вип. 61. С. 64-68 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2016_61_14.

Лапшина В. Л. (2005). Професіоналізація: сутність та структура поняття. Український соціум. № 2/3. С. 54-58.

Лобанова Н. Н., Косарев В. В., Крючатов А. П. (1997). Профессиональная компетентность педагога. Самара – Санкт-Петербург, 106 с.

Панок В., Чепелева Н., Титаренко Т. (2001). Основи практичної психології. К. : Либідь, 536 с.

Проекти стандартів вищої освіти України: [Електронний ресурс] Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti 231-soczialna-robota-magistr-29.05.2017-1

Савка В. (2013). Супервізія в управлінні недержавними організаціями соціальної сфери: інституційний аналіз. Соціологічні студії. №2(3). С.34-36.

Титаренко Т. М., Кочубейник О. М., Черемних К. О. (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності: монографія; НАПН України, Інститут соціальної та політичної психології. К. : Міленіум, 206 с

Ткач Т. В. (2006). Образовательное пространство в развитии цивилизаций. Актуальні проблеми : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України ; за ред. С. Д. Максименка. К.: Логос, 2006. Т.7. Вип. 8. С. 454.

Фокин И. В. (2010). Потенциалы супервизии и их актуализация в практике социальной работы. Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. №2, Т. 16. С. 216-221.

Цвык В. А. (2003). Профессионализация как социальный процесс, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // ecsocman.edu.ru/images/pubs/2004/11/16/0000183539/Tsvyk.do

Шегда О. В. (2008). Психологічна служба як елемент освітнього простору ВНЗ. Актуальні проблеми психології : зб. Наук. Праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Т.7: Екологічна психологія, Вип. 15. Київ, С. 320-325.

Щукина Ю. В. (2004). Актуальные проблемы супервизорской практики (тезисы) Бюллетень Международной научно-практической конференцыии «Европейское качество профессионального высшего образования: критерии оценки и динамики развития». Рига, С.87-89.

Morales A., Sheafor B. (1990). Social Work: A profession of many faces. Boston, 325 p.

French B., Hancock D. and others. (2003). Standards for Clinical Supervision for Social Workers. The Newfoundland and Labrador Association of Social Workers, P. 1-9.

Supervision in Social Care (2009). Social Care Association, P. 1-6. – Retrieved from:http://www.socialcareassociation.co.uk/Portals/0/Public%20Docs/Supervision%20in%20Social%20Care.pdf. – Title from the screen.

Issue

Section

Статті