DETERMINATION OF REFLEXITY LEVELS AND PHYSICAL PREPAREDNESS OF THE FIRST-YEAR STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION DURING THE SEMESTER TEST IN PHYSICAL TRAINING

Authors

  • В. Г. Фотинюк Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12575

Keywords:

students, survey, tests, reflexivity, physical preparedness

Abstract

The article presents the results of the study of the reflexivity levels and physical preparedness of the first-year university students during the semester control. The task of this research was to study literary sources and conduct a survey to determine the reflexivity and test the physical fitness of the first-year students as well analyze the results of the study. First-year students showed low and below the average levels of reflexivity (79.88% of surveyed) and physial fitness (77.50% of surveyed). The results of the survey and testing confirm the low level of reflexivity and physical fitness of the first-year students to the full extent which does not meet the requirements of a modern specialist

Author Biography

В. Г. Фотинюк, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, майстер спорту, доцент кафедри фізичного виховання та спортивної підготовки Національного авіаційного університету

References

Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. – М., Харьков, Минск, СПб.: Питер, 2001. – 288 с.

Державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України / За ред.

М. Д. Зубалія. – 2-е вид., переробл. доп. – Київ, 1997. – 36 с.

Карпов А. В. Психология профессиональной деятельности // Психология труда : учеб. для студ. высш. учеб. заведений / А. В. Карпова. – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, – 2003. – С. 51 – 111.

Карпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А. В. Карпов. – М.:

ИП РАН, 2004. – 421 с.

Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. – 2003.– Т. 24.– № 5.– С. 45 – 57.

Навчальна програма. навчальної дисципліни «Фізичне виховання» (за кредитно-модульною системою) Індекс Н№ і-№ н/11-№ з/п СМЯ НАУ НП 12.01.12-01-2016. – 12 с.

Степанов, С. Ю. Психология рефлексии: проблемы и исследования / С.Ю. Степанов,

И.Н. Семенов // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 31 – 40.

Трифонова, И. С. Формирование профессионально-ценностного самоотношения как средство воспитания ценностного отношения к детям у будущих учителей : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Трифонова И. С. – Екатеринбург, 2002. – 242 с.

Фотинюк В. Г. Формування психофізичного потенціалу професійного розвитку студента /

В. Г. Фотинюк // Актуальні проблеми вищої професійної освіти України : Всеукраїнська наук.-практ. конф., 22 – 23 березня 2012 р.: тези доп. – К., 2012. – С. 64 – 65.

Фотинюк В. Г. Психофізичні особливості структури психофізичного потенціалу професійного розвитку студентів авіаційної галузі / В. Г Фотинюк // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. – Київ – Вінниця : 2012. – № 31 – С. 484 – 490.

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті