PROFESSIONAL TRAINING OF HUMANITIES TEACHERS IN POSTGRADUATE EDUCATION: REFLEXIVE PARADIGM
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12570Keywords:
pedagogical reflection, postgraduate pedagogical education, reflexive didactic method, reflexive workshop, humanities teachersAbstract
The article is dedicated to revealing the essence of professional training of humanities teachers in conditions of postgraduate education to realize reflexive activity. As a result of the retrospective analysis of goals and objectives of the Ukrainian postgraduate teachers’ education, the shift of educational accents from cognitive to personal has been proved, and the need for implementing a reflexive approach in the educational process has been substantiated. Basic paradigmatic characteristics of modern postgraduate pedagogical education have been revealed (dominance of axiological and sense-making components in the content of education, consideration of teacher’s professionalism from the reflexive perspective, reliance on empirical professional and social experience of trainees). Pedagogical reflection is viewed as a complex psychological phenomenon, manifested in the teacher’s ability to take an analytical position in relation to his/her activities. It has been proved that the effective development of professional pedagogical reflection in postgraduate education is possible provided that reflexive mechanisms of activity are used in practice, presented in the form of reflexive techniques designed on the basis of the reflexive didactic method. Reflexive techniques in postgraduate education provide an optimal level of professional and personal development. A significant part of reflexive techniques is realized in group forms of activity, the most effective of them are reflexive workshopsReferences
Вульфов Б.З. Педагогика рефлексии. Взгляд на профессиональную подготовку учителя / Вульфов Б.З., Харькин В.Н. – М. : Просвещение, 1995. – 111 с.
Зязюн І.А. Педагогічна майстерність : підручник (2-е вид., допов. і переробл.) / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос. – К. : Вища школа, 2004. – 422 с.
Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина. – М. : Просвещение, 1990. – 119 с.
Метаева В.А. Развитие профессиональной рефлексии в последипломном образовании: методология, теория, практика : дис. … док. пед. наук : 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / В.А. Метаева; ГОУ ВНО «Росс. гос. проф.-пед. ун-т». – Екатеринбург, 2006. – 357 с.
Падерно В.В. Формування професійної ідентичності в майбутніх учителів гуманітарних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / В.В. Падерно; Миколаївськ. нац. ун-т ім. В.О. Сухомлинського. – Миколаїв, 2017. – 237 с.
Примакова В.В. Розвиток післядипломної освіти вчителів початкових класів в Україні
(1948 – 2012 рр.) : дис. … док. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / В.В. Примакова; КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». – Херсон, 2016. – 487 с.
Семенов И.Н. Психология рефлексии: проблемы исследования / Семенов И.Н., Степанов С.Ю. // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 31-41.
Стеценко И.А. Педагогическая рефлексия: теория и технология развития : дис. … док. пед. наук: 13.00.01 – Общая педагогика, история педагогики и образования / И.А. Стеценко; ГУ ВПО «Таганроск. гос. пед. ин-т» – Таганрог, 2006. – 381 с.