FORMATION OF TEACHER’ READINESS FOR WORK WITH SOMATICALLY WEAKENED PUPILS IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT SYSTEM

Authors

  • В. А. Сємічєнко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12569

Keywords:

somatic weakened children, elementary school pupil, theoretical model, readiness structure components, teacher readiness training program

Abstract

The article deals with the psychological problems with children who are often ill. Teachers turn out not to often realize it, and therefore do not provide the necessary help. The concept of teachers’ readiness for work with somatically weakened children is introduced, the corresponding theoretical model is proposed. Based on the results of empirical studies data on the formation of individual components of readiness is obtained. The program for increasing the level of primary school teachers’ readiness to interact with this category of pupils is offered, and the effectiveness of its implementation in the teachers professional development system is proved

Author Biography

В. А. Сємічєнко, Національний авіаційний університет

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

References

Альбицкий В. Ю. Часто болеющие дети. Клинико-социальные аспекты, пути оздоровления / В.Ю. Альбицкий, А.А. Баранов. – Пермь, 2006. – 86 с.

Арина Г. А. Часто болеющие дети. Какие они? / Г.А. Арина, Н.А. Коваленко // Школа здоровья, 1995. – № 3. – С. 116 – 124.

Бадьина Н. П. Часто болеющие дети. Психологическое сопровождение в начальной школе / Н.П. Бадьина. – М. : Генезис, 2007. – 152 с.

Безруков К. Ю. Часто и длительно болеющий ребенок / К.Ю. Безруков. – СПб. : ИнформМед, 2008. – 169 с.

Ершова И. Б. Часто болеющие дети: возможности комплексной реабилитации / И.Б. Ершова, А.А. Высоцкий, В.И. Ткаченко, И.А. Лашина, А.А. Мочалова // Дитячий лікар. – 2009, № 1. –

С. 58 – 62.

Иванова Н. А. Часто болеющие дети / Н.А. Иванова // РМЖ. – 2008, Т. 16, № 4. – С. 183 – 185.

Лешин В. В. Учебная деятельность учащихся с тяжелыми формами соматических заболеваний / В.В. Лешин // Вопросы психологии. – 2008. – № 6. – С. 65–75.

Михеева А. А. Психологические особенности часто болеющих детей : дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.13 / Михеева Анастасия Анатольевна. – М., 1999. – 168 с.

Моісеєнко Р. О. Частота та структура захворюваності дітей в Україні та шляхи її зниження / Р.О. Моісеєнко // Современная педиатрия. – № 2 (24). – 2009. – С. 10 – 14.

Моніторинг здоров’я учнів ЗНЗ: методичний посібник / за ред. В.І. Шахненка. – Дрогобич, 2008. – 24 с.

Мосина Н. А. Особенности развития самосознания часто болеющего младшего школьника / Н.А. Мосина. – Красноярск, 2007. – 144 с.

Світич С. А. Психологічна підготовка вчителів початкових класів до взаємодії з соматично послабленими учнями. – Автореф.дис. … канд. психол.н. –. 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія – Київ-Острог, 2015.– 19 с.

Світич С. А. Результати психологічного дослідження готовності вчителів початкової школи до роботи з соматично ослабленими школярами / С.А. Світич // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – № 37(61). – С. 112 – 116.

Семиченко В. А. Системно-структурне моделювання складних об’єктів у психолого-педагогічних дослідженнях її Післядипломна освіта в Україні. – № 3. – 2006.

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті