ENVIRONMENTAL POTENTIAL OF HIGHER EDUCATION, IN PARTICULAR OF HIGHER TECHNICAL SCHOOL

Authors

  • Т. В. Саєнко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12566

Keywords:

information society, higher school, higher technical education, environmental education, ecological culture, ecological thinking, new special courses «Environmental Management», «Fundamentals of Ecological Culture for Sustainable Development»

Abstract

The information society has accelerated socio-economic processes, technological cycles are not 20-30 years, but only 3-5, which radically changes the tasks of professional training of personnel at all levels and specialties. The problem of environmental education went beyond the national framework and gained international significance. The HDI (human development index) in Ukraine occupies a more or less worthy place among other countries due to the high rating of the educational component. National pedagogy should more actively introduce scientific developments and achievements into educational practice, in particular, through new special courses, technologies of formation of ecological thinking, consciousness, culture of high schools students, using modern psychological and pedagogical approaches

Author Biography

Т. В. Саєнко, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри екології Національного авіаційного університету

References

Аносов І. П. Сучасний освітній процес: антропологічний аспект. К.: Твім інтер, 2003. 390 с.

Білявський Г.О., Ракша Л.В., Нагорнюк О.М., Боголюбов В.М. Нові тенденції вдосконалення екологічної освіти як важливого фактора гармонійного розвитку // Екологія і ресурси. – 2003. № 8. – С. 80 – 91.

Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием: Учебное пособие. 2-е изд. – К.: Оріяни. 2006. 528 с.

Козлакова Г. О. Модернізація змісту вищої природничої та інженерної освіти в умовах інтернаціоналізації: монографія / кол. авторів: Г.О. Козлакова, О.М. Коваленко, Т.В. Саєнко,

Н.Б. Самойленко та інші; наук. ред.: проф. Г.О. Козлакова, проф. М.Ф. Степко. – К.: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, 2015. 152 с. (англ. мовою).

Маркович Д. Ж. Социальная екология. М.: Изд-во РУДН, 1997. – 129 с.

Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М.: Смисл, 1999. – 487 с.

Майор Ф. Воспитание сверхзадача человечества. Обращение к Глобальному форуму по защите окружающей среды и развитию. М.,1990.

Менкур Ослон. Логіка колективної дії: Суспільні блага і теорія груп. – К.: Літера. 2004. – 271 с.

Михайлюк Л. Феномени гуманізму у сфері освіти в межах різних культур // Горизонты образования. 2003. № 4. С. 33–41.

Образование в Японки // НИИППОНИЯ, 2001. № 16. – 124 с.

Освіта у США. Суспільство та цінності. – 2000. 77 с.

Сталий розвиток суспільства: роль освіти. К., 2005. – 82 с.

Саєнко Т. В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи. Монографія. – К.: Освіта України. – 2008. – С. 233.

Скребец В. А. Экологическая психология: Учебное пособие. – К.: МАУП, 1998. – 143 с.

Shell J. Fatum of the Earth. London, 1992. 348 р.

Шевчук В. Я. Ноосферогенез і гармонійний розвиток / В.Я. Шевчук, Г.О. Білявський,

Ю.М. Саталкін, В.М. Навроцький. – К.: 2002. – 130 с.

Штейнер Р. Духовные основы воспитания. – Рига, 1922. – 118 с.

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті