THE PECULIARITIES OF MANAGEMENT OF INNOVATIVE ACTIVITY

Authors

  • О. А. Мандражи Харківський національний аграрний університет ім. В. В. Докучаєва

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12559

Keywords:

innovative competence, general educational school principal, personal qualities

Abstract

The article pays the teacher’s attention to the insufficient research of personal qualities of principals of a general educational school (GES) with an innovative focus. It highlights the opinion that even a high level of innovative competence of the GES principal does not provide his successful managing innovative activity without posessing certain personal qualities. Based of the analysed literature, practical and personal experience, the stages of managing innovative activity and the main functions of the GES principal are distinguished, which makes possible to outline some of his most important personal qualities: decency, sensitivity, humanity, dominance, stress tolerance, striving for success, emotional balance, self-confidence, creativity, diplomacy, responsibility, exactingness, independence. As all these qualities can be brought up, developed and improved, school principals can and should possess them for successful innovative activity

Author Biography

О. А. Мандражи, Харківський національний аграрний університет ім. В. В. Докучаєва

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізики та вищої математики Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва

References

Communication from the commission Europe 2020 A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, Brussels, 3.3.2010. / [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://ec.europa.eu/eu2020/pdf /COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version. pdf

Wilson, Easen P. “Teasher needs» and practice development: implications for in- classroom support // British journal of in-service education. – 1995. – Vol. 21, №3. – P. 273–284.

Моисеев А. М. Заместитель директора школы по научной работе : Новая должность в современной школе: предназначение, полномочия, технология деятельности: Методическое пособие для руководителей образовательных учреждений / А. М. Моисеев, О. М. Моисеева / [под ред.

М. М.Поташника]. – М.: Новая школа, 1996. – 144 с.

Рогова Т. В. Управління інноваційними процесами в закладах освіти / Т.В. Рогова // Педагогіка та психологія: зб. наук. пр. / За заг. ред. акад. І. Ф. Прокопенка, член-кор. В. І. Лозової. – Харків: ХДПУ, 2001. – Вип. 18. – Ч. 1. –С. 59-67.

Мармаза О. І. Проектний підхід до управління навчальним закладом / О. І. Мармаза. – Х.: Видав. гр. «Основа», 2003. – 80 с.

Украинский Советский Энциклопедический Словарь: В 3-х т. / Редкол.: А. В. Кудрицкий (ответ.ред.) и др. – К.: Глав.ред. УСЭ, 1989. – Т.3. – 772 с.

Даниленко Л. І. Умови забезпечення інноваційної діяльності в навчально-виховних закладах освіти / Л. І. Даниленко // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції 20-21 жовтня 1998р. / ред. кол.: В. М. Мадзігон, В. П. Корнєєв,

В. О. Цикін, Л. І. Даниленко та ін. – Суми: ВВП “Мрія-1» ЛТД, 1998. – С. 96–99.

Анисимов Н. Слагаемые инновационного потенциала / Н. Анисимов // ж. Директор шко-

лы. – 1997. – №3. – С. 67–70.

Волкова Н.П. Педагогіка: Посібник для студентів вищих навчальних закладів /

Н. П. Волкова. – К.: Видавничий центр “Академія», 2002. – 576 с. (Альма-матер).

Шамова Т. И. Управление образовательными системами: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Шамова Т. И., Третьяков П. И., Капустин Н. П.; под ред. Т. И. Шамовой. –

М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. – 320 с.

Лизинский В. М. О методической работе в школе / В. М. Лизинский – М.: Центр «Педагогический поиск», 2002. – 160 с.

Мандражи О. А. Підготовка вчителів до інноваційної діяльності в системі методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. А. Мандражи. – Київ, 2014. – 22 с.

Внутришкольное управление: теория и опыт педагогических и управленческих инноваций / [под ред. Н.В. Горбуновой]. – М.: Новая школа, 1995. – 112 с.

Конаржевский Ю. А. Внутришкольный менеджмент / Ю. А. Конаржевский. – Москва,

– 297 с.

Туаршева О. А. Стратегия инновационной деятельности: учебное пособие /

О. А. Туаршева. – СПб.: СПГУВК, 2000. – 100 с.

Селевко Г. К. Самосовершенствование личности: методическое пособие по преподаванию курса / Г. К. Селевко. – М.: Народное образование, 2000. – 175 с.

Немова Н. В. Школа достижений: начало пути к успеху / Н. В. Немова . – М.: Сентябрь, 2002. – 160 с.

Управление школой: теоретические основы и методы. Учебное пособие / [под ред. В.С.Лазарева]. – М: Центр социальных и экономических исследований, 1997. – 336 с.

Семашко О. В. Управління інноваціями в навчальному закладі / [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/method/43577/

Published

2017-07-01

Issue

Section

Статті