PSYCHO-PEDAGOGICAL FEATURES OF ADAPTATION OF FIRST-YEAR STUDENTS TO STUDY IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.8.12326Keywords:
psychological and pedagogical, social adaptation, personality, training activities, the subject of educational activityAbstract
Article is devoted to the successful adaptation of first-year students to study at a higher education institution. The significance and the role of successful adaptation in the development of students’ personality. The paper draws attention to the formation of the subject of educational activity as a condition of successful adaptation. The article defines the principles of academic disciplines for teaching first-year students: problem-based learning, individual approach to the students by the teacher control the organization of independent work of students, the use of group training forms of organization of learning activities of studentsReferences
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Бондаренко О. Ф. Психологічні особливості сучасного студента та проблеми професійної підготовки психологів-практиків // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 4. – С. 8–11.
Дусавицкий А. К. Развивающее образование : теория и практика. Статьи. – Харьков: 2002. – С. 83–85.
Дусавицкий А. К. Развитие личности в учебной деятельности. – М. : Дом педагогики, 1996. – С. 118–127.
Жигайло Н. Психологічні проблеми адаптації студентів-першокурсників і шляхи їх вирішення // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2004. – №4. – С. 107–112.
Кайданова Л. Г. Організація та контроль самостійної роботи студентів/ Л. Г. Кайдалова, Н. В. Шевченко // Проблеми освіти: наук.-метод.зб. К.: Науково-методичний центр вищої освіти, 2004. – Вип. 37. – С. 136–142.
Немов Р. С. Психология : Словарь-справочник : В 2 ч. – М. : Изд-во Владос-Пресс, 2007. – 4.1. – С. 70.