PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL POTENTIAL OF SYNERGETICS AS A BASIS FOR FORMATION OF PLANETARY THINKING OF FUTURE SPECIALISTS IN TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • Е. В. Лузік доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.5.10156

Keywords:

Postnonclassical science, synergetics, informatsionalizm, nonlinear medium, reflexive society, transdisciplinary thinking, bifurcational mechanism, psychical attractors, pattern of behavior

Abstract

The main task of the 21st century educational philosophy is to develop new conceptual frameworks of new, reflexive society, which is able to realize all the risks of the activity in fragile, unstable world of culture and nature, in awareness of responsibility for the world, focus on new priorities to contribute to the establishment of modern philosophy of technical education , the basis of which is synergetics as a system of knowledge about the world as a whole

References

International Encyclopedia of Systems and Cybernetics / hrsg. Von Charles Francois. – Munchen: K. G. Saur Verlag, 1997.

Аршинов В. И. Роль Синергетики в формировании новой картины мира / В.И. Аршинов, В.Г. Буданов // Вызов познанию: Стратегии развития науки в современном мире. / [отв. ред. Н. К. Удумян]. – М. : Наука, 2004. – 475 с.

Лутай В. С. Основной вопрос современной философии. Синергетический подход / В.С. Лутай. – К., 2004.

Лутай В. С. Синергетическое «универсальное послание» И. Пригожина и метод его реализации / В. С. Лутай. – К., 2010.

Николис Г. Познание сложного: Введение / Г. Николис, И. Пригожин; пер. с англ. – М. : Эдиторная УРСС, 2003. – 344 с.

Степин В. С. Теоретическое знания / В. С. Степин. – М. : Прогресс. – Традиция. 2000. – 636 с.

Тоффлер Э. Шок будущего/ Э. Тоффлер; пер. с англ. – М. : ООО «Изд-во АСТ», 2011. – 560 с.

Issue

Section

Статті