On the absence of grounds for liability for the death of the Ukrainian flight MN 17

Authors

  • Леонід Михайлович Бєлкін University of Human Development "Ukraine"

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.36.9631

Keywords:

flight MN 17, train to fly, acceptable risk, the Chicago Convention of 1944, Montreal Convention 1971, Manual ICAO Doc 9554-AN/932, anti-aircraft missile complex «Buk»

Abstract

On the basis of summarizing the positions of experts, and analysis of international aviation law, taking into account the «hybrid» tactics of the war of the Russian Federation against Ukraine, proved the adequacy actions of the Ukrainian aviation authorities regarding restrictions on flights of Civil Aviation of the Donetsk region in the period preceding the death of Flight MN17, and there were no grounds to establish responsibility for the deaths of Ukraine this flight.

In accordance with paragraph a) of Art. 9 Convention on international civil aviation, signed at Chicago, on 7 december 1944 (Chicago Convention), each contracting State may, for reasons of military necessity or public safety, restrict or prohibit uniformly the aircraft of other States from flying over certain areas of its territory, provided that no distinction in this respect is made between the aircraft of the State whose territory is involved, engaged in international scheduled airline services, and the aircraft of the other contracting States likewise engaged. Such prohibited areas shall be of reasonable extent and location so as not to interfere unnecessarily with air navigation.

Ukraine, on the basis of available information, the sequence increases the allowable minimum height of civil aviation in the skies over the Donetsk region. But Ukraine did not know and could not know about the plans of terrorists to transfer anti-aircraft missile complex «Buk».

According to claim. 1 Art. 10 Convention for the suppression of unlawful acts against the safety of civil aviation (Concluded at Montreal on 23 September 1971), contracting States shall, in accordance with international and national law, endeavour to take all practicable measure for the purpose of prevent ing the offences mentioned in Article 1(such crimes relates, in particular, and the destruction of aircraft in service, including in flight).

The authorities of the Russian Federation, aware of the preparation for the illegal firing of air targets with virtually controlled the territory of the Russian Federation, did nothing to prevent this crime. Mismatch Action Russian international aviation regulations created conditions that the Ukrainian side could not make an objective decision to close/not closing airspace in Donbas, because they do not know and could not know about the planned criminal use of powerful anti-aircraft missile complexes of illegal armed groups. On the basis of their actual jurisdiction over the pro-Russian militants controlled territories of the Russian Federation not only had to encourage the use of arms and right to prevent its use. Under these conditions, there are no legal grounds for the establishment of any liability for the death of the Ukrainian flight MN17.

Author Biography

Леонід Михайлович Бєлкін, University of Human Development "Ukraine"

Candidate of Technical Sciences (Ph.D.), applicant

References

Ровнер Дж. Три причины ядерной войны / Дж. Ровнер // Апостроф [Электронный ресурс]. – 27.08.2015. – Режим доступа: http:// apostrophe. com.ua/article/world/ex-ussr/2015-08-27/tri-prichi nyi-yadernoy-voynyi-na-zapade-rasskazali-o-para noye-putina-i-tom-kak-ego-ostanovit/2161

Бордунов В. Д. Международное воздушное право: учебное пособие. – М.: НОУВКШ «Авиабизнес»; изд-во «Научная книга», 2006. – 464 с.

Птичкин С. Чье небо – тот и виноват / С. Птичкин // Российская Газета RG.RU [Элек-тронный ресурс]. – 25.07.2014. – Режим доступа: http://www.rg.ru/ 2014/07/24/boing.html

В Киеве открыто признали вину Украины за сбитый Боинг / С. Дацюк // ПолитНавигатор-Киев [Электронный ресурс]. – 30.07.2015. – Режим доступа: http://www.politnavigator.net/v-kieve-otkryto-priznali-vinu-ukrainy-za-sbityjj-boing.html

Киев причастен к уничтожению Boeing МН-17 / С. Каплін // ПолитЭксперт [Электронный ресурс]. – 28.08.2015. – Режим доступа: http://politexpert.net/1499-nardep-ukrainy-kiev-prichasten-k-unichtozheniyu-boeing-mn-17.html

Лукашевич В. Как и почему погиб рейс МН17. – Ч. 4. Роковая ошибка / В. Лукашевич // Буран.РУ [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www. buran.ru/htm/mh17_4.htm

Известны фамилии 6 человек, причастных к крушению Боинга МН-17 / В. Вовк // INFORESIST [Электронный ресурс]. – 27.08.2015. – Режим доступа: http://inforesist.org/vovk-izvestny-familii-6-chelovek-prichastnyx-k-krusheniyu-boinga-mn-17/

Латынина Ю. «Бук» и обезъяны / Ю. Латынина // След.net.ua [Электронный ресурс]. – 22.07.2014. – Режим доступа: http://sled.net.ua/buk/i/obezyani/latinina/ blog/2014/22/07

Самошкайте Э. Гибель 298 пассажиров: почему самолет летел над востоком Украины? / Э. Самошкайте // RU.DELFI [Электронный ресурс]. – 24.07.2014. – Режим доступа: http://ru. delfi.lt/news/live/gibel-298-passazhirov-pochemu-samolet-letel-nad-vostokom-ukrainy.d?id=6537355

Детали корпуса российского «Бук- М1-2» идентичны с фрагментами ракеты, извлеченными из корпуса сбитого малайзийского «Боинга» / Ю. Бутусов // ЦЕНЗОР.НЕТ [Электронный ресурс]. – 07.08.2015. – Режим доступа: http:// censor.net.ua/news/346911/detali_korpusa_rossiyiskogo_buk_m12_identichny_s_fragmentami_rakety _izvlechennymi_iz_korpusa_sbitogo

Доспехова Е. Как защитить пассажирские самолеты от обстрелов в зонах боевых действий? / Е. Доспехова // Деловая столица [Электронный ресурс]. – 23.07.2014. – Режим доступа: http://www.dsnews.ua/world/kak-zashchitit-passazhirskie-samolety-ot-obstrelov-v-zonah-23072014123200

Кацило Д. Опасное небо: гражданские самолеты облетают Донбасс стороной / Д. Кацило // ЛIГАБiзнесIнформ [Электронный ресурс]. – 02.07.2014. – Режим доступа: http:// biz.liga.net/all/transport/stati/2781787-opasnoe-nebo-grazhdanskie-samolety-obletayut-donbass-storonoy.htm

Надежность технических систем и техногенный риск: Учебное пособие / В. А. Акимов, В. Л. Лапин, В. М. Попов и др. – М.: ЗАО ФИД «Деловой экспресс», 2002. – 368 с.

Руководство РФ знало, что с 14 июля они будут сбивать самолеты / Ю. Бутусов // ЦЕН-ЗОР.НЕТ [Электронный ресурс]. – 12.08.2015. – Режим доступа: http://censor.net.ua/ news/347483/rukovodstvo_rf_znalo_chto_s_14_iyulya_oni_budut_sbivat_samolety_rassledovanie

Бєлкін Л. М. Проблеми соціальних виплат на Донбасі у контексті рішення Європейського Суду з прав людини / Л. М. Бєлкін // Юридична газета. – 09.12.2014. – № 42-43 (436-437). – С. 36-37.

Краткое изложение решений, консультативных заключений и постановлений Международного Суда 1997-2002 годы. – Нью-Йорк: ООН, 2006. – 300 с.

ВС Украины не совершали действий по поражению целей в воздухе / ТАСС [Электронный ресурс]. – 17.07.2014. – Режим доступа: http://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/1325208

Published

2015-09-30

How to Cite

Бєлкін, Л. М. (2015). On the absence of grounds for liability for the death of the Ukrainian flight MN 17. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 3(36), 10–16. https://doi.org/10.18372/2307-9061.36.9631

Issue

Section

AIR, SPACE, ENVIRONMENTAL AND TRANSPORT LAW