YOUNG TEACHERS AND STUDENTS – INTELLECTUAL POTENTIAL OF MODERN LEGAL SCIENCE

Authors

  • Ірина Миколаївна Сопілко Національний авіаційний університет
  • Вікторія Богданівна Череватюк Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.51.13798

Keywords:

young scientists, students, intellectual potential, legal science, scientific activity, scientific researches on improvement of legislation, faculty, university, forum

Abstract

Purpose: the purpose of the scientific article is to synthesize the results of the 2nd International Scientific and Practical Conference «Youth Science Forum», dedicated to the Day of Science and to clarify the role of young scientists and students as the intellectual potential of modern legal science. Methods: general and special scientific (special) methods were used to achieve the stated purpose. The use of these methods allowed to outline the problems of the formation and development of the intellectual potential of modern legal science. Results: despite numerous studies on this subject, modern conditions dictate the need for continuous improvement of scientific research, which is possible only with the continuous search for new ways and areas of intellectual potential and requires an in-depth theoretical study of this inexhaustible resource that can provide long-term innovative development of modern science, including legal ones. The conference participants recommend increasing the level of financing of science, which will increase the prestige of scientific work, the attractiveness of scientific activity for youth, increase the salary for young scientists, create favorable conditions for scientific creativity (financing, equipment, scientific environment, information, etc.). Discussion: assistance of young scientists who are just starting their research path, under the guidance of recognized professionals in the field of law, and forming of their ideas in very real scientific projects.

An important precondition for the development of national legal education and science in a competitive environment is to ensure its innovative development as a way not only to stay afloat in the complex realities of the modern globalized world, but also to give an result that will provide an independent and decent place in the construction of a fair world law and order.

The turbulence processes associated with rapid, often unpredictable changes in the external and internal environment, encourage scientists and law practitioners to improve innovation activity, based on finding effective ways to use intellectual potential, which is an inexhaustible source of continuous development and the ability to adapt to the modern requirements.

A lot of research has been written about problems in modern legal science. At the same time, the main one is the lack of practice in modern legal education. However, it should be noted that considering legal science from the point of view of its practical result is not entirely correct, since lack of practice does not mean deprivation of cognitive and scientific status. The problem of reduced need in existing legal science achievements is, first of all, the impossibility of influencing modern legal realities. Here you can agree with the existing statement that real life  and legal science are in different directions. For example, if we take the influence of domestic legal science on legislative activity, then it is minimal, since lobbyism and political decisions prevail here.

Therefore, the problem of efficiency increasing of intellectual potential as an effective factor in the innovative development of legal science requires  further scientific research.

Author Biographies

Ірина Миколаївна Сопілко, Національний авіаційний університет

доктор юридичних наук, професор, Заслужений юрист України, декан Юридичного факультету

Вікторія Богданівна Череватюк, Національний авіаційний університет

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права Юридичного факультету

References

Про наукову і науково-технічну діяльність: Закон України № 848-VIII, редакція від 7 берез. 2018 р. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 3. Ст. 25. URL: https://zakon.rada. gov. ua/ laws. (Дата звернення: 01.06.2019).

Сучасні виклики юридичної освіти в університетському просторі: монографія / І.М. Сопілко, М.О. Дей та ін. Тернопіль: Вектор, 2018. 334 с. С. 35.

Концепція вдосконалення правничої (юридичної) освіти для фахової підготовки правника відповідно до європейських стандартів вищої освіти та правничої професії. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ NT2731.html. (Дата звернення: 01.06.2019). https://doi.org/10.11603/me.v0i4.2282

Про юридичну правничу освіту і загальний доступ до правничої професії: Проект закону № 7147 від 28 верес. 2017 р. URL: http://w1.c1. rada. gov.ua/ pls/zweb2/webproc4_1? pf3511= 62613. (Дата звернення: 01.06.2019).

Про вищу освіту: Закон України від 1 лип. 2014 р. № 1556-VII, станом на 01.08.2018. (Дата звернення: 01.06.2019). Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37-38. Ст. 2004.

Череватюк В.Б., Бондаренко Д.В. Соціалізація студентської молоді: небайдужий погляд на проблему. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». Зб. наук. пр. Київ: НАУ, 2015. № 3(36). С. 163-168. https://doi.org/10.18372/9862

Шуст Н.Б., Філик Н.В. Інновації в освіті: соціокультурний вимір. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 144-149.

References

Pro naukovu i naukovo-tehnichnu dijal'nist': Zakon Ukrai'ny № 848-VIII, redakcija vid 7 berez. 2018 r. Vidomosti Verhovnoi' Rady Ukrai'ny. 2016. № 3. St. 25. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws. (Data zvernennja: 01.06.2019).

Suchasni vyklyky jurydychnoi' osvity v universytets'komu prostori: monografija / I.M. Sopilko, M.O. Dej ta in. Ternopil': Vektor, 2018. 334 s. S. 35.

Koncepcija vdoskonalennja pravnychoi' (jurydychnoi') osvity dlja fahovoi' pidgotovky pravnyka vidpovidno do jevropejs'kyh standartiv vyshhoi' osvity ta pravnychoi' profesii'. URL: http://search.ligazakon. ua/l_doc2.nsf/link1/ NT2731.html. (Data zvernennja: 01.06.2019).

Pro jurydychnu pravnychu osvitu i zagal'nyj dostup do pravnychoi' profesii': Proekt zakonu № 7147 vid 28 veres. 2017 r. URL: http://w1.c1. rada. gov.ua/ pls/ zweb2/ webproc4_1? pf3511=62613. (Data zvernennja: 01.06.2019).

Pro vyshhu osvitu: Zakon Ukrai'ny vid 1 lyp. 2014 r. № 1556-VII, stanom na 01.08.2018. (Data zvernennja: 01.06.2019). Vidomosti Verhovnoi' Rady Ukrai'ny. 2014. № 37-38. St. 2004.

Cherevatjuk V.B., Bondarenko D.V. Socializacija students'koi' molodi: nebajduzhyj pogljad na problemu. Naukovi praci Nacional'nogo aviacijnogo universytetu. Serija: Jurydychnyj visnyk «Povitrjane i kosmichne pravo». Zb. nauk. pr. Kyi'v: NAU, 2015. № 3(36). S. 163-168.

Shust N.B., Filyk N.V. Innovacii' v osviti: sociokul'turnyj vymir. Visnyk Nacional'noi' akademii' kerivnyh kadriv kul'tury i mystectv. 2019.

№ 1. S. 144-149.

Published

2019-06-26

How to Cite

Сопілко, І. М., & Череватюк, В. Б. (2019). YOUNG TEACHERS AND STUDENTS – INTELLECTUAL POTENTIAL OF MODERN LEGAL SCIENCE. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 2(51), 188–194. https://doi.org/10.18372/2307-9061.51.13798

Issue

Section

LEGAL EDUCATION