Pension reform in Ukraine: realities and requirements of the present time
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.42.11518Keywords:
pension reform, pension fund, pension legislation, insurance contribution, insurance companies, pension schemesAbstract
The objective of this study was to consider the main legal and regulatory framework for the regulation of pension in Ukraine to make its analysis, and to characterize it. It has been emphasized the importance of insurance companies as innovators and recognized worldwide leaders in the field of planning of retirement and savings programs.
The process of pension reform in Ukraine has a complex and ambiguous character. Most experts agree on that the new reform of pension legislation cannot be regarded as a reform. Low pensions, high retirement age, the lack of means for payment of pensions do not constitute a complete list of problems facing the state and its citizens. One to protect himself and his family in case of unforeseen unpleasant situations and to have the ability to age with dignity is provided with a help from insurance companies that are recognized leaders worldwide in planning for retirement and savings programs.
On the basis of researched materials the task is to analyze legal and regulatory acts concerning the regulation on provisions of pensions in Ukraine, and to highlight possible alternative directions for further improvement of pension reform in Ukraine.
According to the State statistics service of Ukraine one-third of population of Ukraine are pensioners. So, for the first half of 2016 there were 12, 2 million retirees registered in the Pension Fund of Ukraine and the total expenditure of the Pension Fund is 92, 7 billion hrn., 44, 1 billion of which were financed at the expense of independent means.
The Minister of social policy Pavlo Rozenko has said that Ukraine needs both pension reform and accumulative pension system to be implemented in 2017. Pension reform, which the government plans to implement in 2017, will allow to pay pensions from three different sources: solidarity system, accumulated systems and private pension insurance.
There are legal organizations which the State has granted the right to deal with non-state pension insurance and they are the following: pension funds, banks, insurance companies, which are licensed for long-term savings and life insurance.
The first two organizations have government guarantees, hence in case of crises they may go bankrupt. According to the Law of Ukraine "Upon insurance" insurance companies are not to be declared as a bankrupt.
As foreign experience shows the leading role in this system belongs to the insurance companies, which provide financial protection for a person and his family in case of unforeseen unpleasant situations and the ability to age with dignity.
In conclusion, legislative framework of Ukraine concerning regulations of pension relations based on multi-level principle that is, the finance of pensions, on the basis of the distributive and cumulative approach is fully formed. However, the analysis of fundamentals of non-state pension provision system shows that the development of private pension funds is still in its infancy. Therefore, we should learn from foreign companies such as MetLife concerning the development of the domestic insurance companies, security for pension savings which results in a dignified old age. Based on above mentioned, there is the necessity to strengthen the role of funded principles in the finance of pensions in the future. This will allow to individualize the process of accumulation of pension's capital, to raise the standards of living of pensioners in the face of growing demographic burden on people of working age. It will also contribute to the development of financial and credit spheres of the country, to the improvement of social and labor relations, and to the formulation of the source for domestic investm.
References
Фінанси України: Пенсійний фонд назвав кількість пенсіонерів в Україні. – Дата публікації: 17.06.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://news.finance.ua/ua/news/-/378360/pf-nazvav-kilkist-pensioneriv-v-ukrayini
Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Закон України від 09.07.2003 № 1058-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 49-51. – Ст. 376.
Про недержавне пенсійне забезпечення: Закон України від 09.07.2003 № 1057-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 47-48. – Ст. 372.
Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи: Закон України від 08.07.2011 № 3668-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 12-13. – Ст. 82.
Черненок К. П. Вплив пенсійної реформи на економічну ситуацію в Україні / К. П. Черненок. – Тернопіль: Ефективна економіка. – 2015. – № 10 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com. ua/ ? op=1&z=4383
Воронович З. Н. Королевська каже, що пенсійна реформа неефективна? Хай скасовує / З. Воронович [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.wz.lviv.ua
Про Державний бюджет України на 2016 рік: Закон України від 25.12.2015 № 928-VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2016. – № 5. – Ст. 54.
Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році: Закон України від 24.12.2015 № 909-VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2016. – № 5. – Ст. 47.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку із прийняттям Закону України «Про Національну поліцію»: Закон України від 23.12.2015 № 901-VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2016. – № 4. – Ст. 44.
Про пенсійне забезпечення: Закон України від 05.11.1991 № 1788-XIІІ // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – № 3. – Ст. 10.
Економіка і політика: Українців чекає радикальна пенсійна реформа: кому доведеться платити більше і хто стане багатшим. – Дата публікації: 24.11.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ukr.media/politics/ 282812/
Міжнародний центр реформ: Розенко про пенсійну реформу: накопичувальну систему планують ввести з 1 січня 2017 року. – Дата публікації: 27.10.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://icrua.org/rozenko-pro-pensijnu-reformu-nakopichuvalnu-sistemu-planuyut-vvesti-z-1-sichnya-2017-roku/
Про страхування: Закон України від 07.03.1996 № 85/96 // Відомості Верховної Ради України. – 1996. – № 18. – Ст. 78.
Офіційний сайт страхової компанії «MetLife» [Електронний ресурс]. – Режим до-ступу: http://www.metlife.ua/uk/Individual/Who-We-Are/Locally/index.html
References
Finansy Ukrai’ny: Pensijnyj fond nazvav kil’kist’ pensioneriv v Ukrai’ni. – Data publikacii’: 17.06.2016 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://news. finance.ua/ua/news/-/378360/pf-nazvav-kilkist-pensioneriv-v-ukrayini
Pro zagal’noobov’jazkove derzhavne pensijne strahuvannja: Zakon Ukrai’ny vid 09.07.2003 № 1058-IV // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2003. – № 49-51. – St. 376.
Pro nederzhavne pensijne zabezpechennja: Zakon Ukrai’ny vid 09.07.2003 № 1057-IV // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2003. – № 47-48. – St. 372.
Pro zahody shhodo zakonodavchogo za-bezpechennja reformuvannja pensijnoi’ systemy: Zakon Ukrai’ny vid 08.07.2011 № 3668-VI // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2012. – № 12-13. – St. 82.
Chernenok K. P. Vplyv pensijnoi’ reformy na ekonomichnu sytuaciju v Ukrai’ni / K. P. Chernenok. – Ternopil’: Efektyvna ekonomika. – 2015. – № 10 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4383
Voronovych Z. N. Korolevs’ka kazhe, shho pensijna reforma neefektyvna? Haj skasovuje / Z. Voronovych [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.wz.lviv.ua
Pro Derzhavnyj bjudzhet Ukrai’ny na 2016 rik: Zakon Ukrai’ny vid 25.12.2015 № 928-VIII // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2016. – № 5. – St. 54.
Pro vnesennja zmin do Podatkovogo kodeksu Ukrai’ny ta dejakyh zakonodavchyh aktiv shhodo zabezpechennja zbalansovanosti bjudzhetnyh nadhodzhen’ u 2016 roci: Zakon Ukrai’ny vid 24.12.2015 № 909-VIII // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2016. – № 5. – St. 47.
Pro vnesennja zmin do dejakyh zakono-davchyh aktiv Ukrai’ny u zv’jazku iz pryjnjattjam Zakonu Ukrai’ny «Pro Nacional’nu policiju»: Zakon Ukrai’ny vid 23.12.2015 № 901-VIII // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 2016. – № 4. – St. 44.
Pro pensijne zabezpechennja: Zakon Ukrai’ny vid 05.11.1991 № 1788-XIII // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 1992. – № 3. – St. 10.
Ekonomika i polityka: Ukrai’nciv chekaje radykal’na pensijna reforma: komu dovedet’sja platyty bil’she i hto stane bagatshym. – Data publikacii’: 24.11.2016 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: https://ukr.media/politics/282812/
Mizhnarodnyj centr reform: Rozenko pro pensijnu reformu: nakopychuval’nu systemu planujut’ vvesty z 1 sichnja 2017 roku. – Data publikacii’: 27.10.2016 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://icrua.org/rozenko-pro-pensijnu-reformu-nakopichuvalnu-sistemu-planuyut-vvesti-z-1-sichnya-2017-roku/
Pro strahuvannja: Zakon Ukrai’ny vid 07.03.1996 № 85/96 // Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. – 1996. – № 18. – St. 78.
Oficijnyj sajt strahovoi’ kompanii’ «Me-tLife» [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.metlife.ua/uk/Individual/Who-We-Are/Locally/index.html