The use of airspace: the organizational basis

Authors

  • Ольга Анатоліївна Гусар National Aviation University
  • Аліна Володимирівна Куліш National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.42.11505

Keywords:

airspace, аviation transportation, air traffic, flight permit, combined civil-military system

Abstract

The article defines the organization of airspace use in accordance with the norms of national and international legislation. The analysis of the current state of statistical indicators of the aviation industry associated with the use of airspace.

For aviation remains an important question of the organization of airspace use, which depends Air Transport.

However, be aware that the number and quality of air transport undertaken by aircraft depend on the balance between supply air traffic management of air traffic flow management and capacity at the optimum use of available resources and coordination on the part of aviation activity. During the flight the aircraft meant its movement in the air and hang. Moving aircraft carried out in the air and has a number of features: a) implementing air traffic in practice, it can not hold up on route for a long time and you can only stop landing aircraft; b) compared with other modes of transport aviation activity globally depends more on the understandings of international character and standards. Because of air traffic regulation requires organization and defining specific usage airspace.

Organizational principles of the use of airspace defined public policy in aviation and largely depend on the development of the air transportation in Ukraine. An important strategic area is the improvement of the legal framework in terms of bringing it into line with modern international requirements generated by the EU and international organizations. Today topical issue for Ukraine in the field of aviation is the signing of the Common Aviation Area (SAP - a bilateral agreement between the EU and third countries) to establish common standards of safety and liberalization of market relations in the field of aviation. In fact, the CAP - a free trade area for aircraft that subsequently provide mutual access to markets of the aviation industry, air transport market, production and maintenance of aviation equipment, training aviation specialists and so on equal terms to all member states of the CAP.

Given the international character of air traffic and decrease the number of flights served made aircraft and helicopters of foreign airlines, shows the need to improve service levels and increase safety in accordance with requirements of ICAO, Eurocontrol and the concept of CNS / ATM. Creating favorable conditions for attracting new airlines and introducing new technologies and international quality standards on the provision of air transport will increase the volume of passengers and cargo, including transit.

Author Biographies

Ольга Анатоліївна Гусар, National Aviation University

Associate Professor at the Department of Constitutional and Administrative Law, Ph.D.

Аліна Володимирівна Куліш, National Aviation University

student

References

Офіційний сайт Державної авіаційної служби України. Державна статистична звітність. Підсумки діяльності авіаційної галузі України за 2016 рік. – К.: Державіаслужба України, 2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.avia.gov.ua/uploads/documents/11308.pdf

Стратегічний план розвитку авіаційного транспорту на період до 2020 року: Наказ Міністерства інфраструктури України 21 грудня 2015 р. № 546 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mtu.gov.ua/files20546.pdf

Повітряний кодекс України від 19 травня 2011 р. № 3393-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada. gov. ua/ laws/ show/

Положення про використання повітряного простору України: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 p. № 401 (зі змінами та допов. станом на 06.05.2005) // Офіційний вісник України (ОВУ). – 2002. – № 14. – С. 85-113.

Правила польотів цивільних повітряних суден у повітряному просторі України: затв. наказом Міністерства інфраструктури України від 28 жовтня 2011 р. № 478 // ОВУ. – 2011. – № 95. – С. 129, Ст. 3471.

Правила польотів повітряних суден та обслуговування повітряного руху в класифікованому повітряному просторі України: затв. наказом Міністерства транспорту України від 16 квітня 2003 р. № 293 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства транспорту від 31 січня 2004 р. № 62 та наказом Міністерства інфраструктури від 28 жовтня 2011 р. № 478) // ОВУ. – 2003. – № 20. – С. 486.

Правила обслуговування повітряного руху на цивільних аеродромах України: затв. наказом Міністерства транспорту України від 23 червня 2010 р. № 383 // ОВУ. – 2010. – № 84. – С. 235-262.

Правила ешелонування під час обслуго-вування повітряного руху: затв. наказом Міністерства транспорту України від 29 вересня 2010 р. № 714 // ОВУ. – 2010. – № 89 – С. 38-103.

Правила обслуговування повітряного руху з використанням систем спостереження: затв. наказом Міністерства інфраструктури України від 7 листопада 2011 р. № 521 // ОВУ. – 2011. – № 96. – С. 194.

Про затвердження Авіаційних правил України «Правила організації потоків повітря-ного руху»: наказ Державної авіаційної служби України від 20 липня 2016 р. № 567 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1354-16

Doc 9750-AN/963. Глобальный aэронавигационный план на 2013-2028 гг. – Монреаль: ИКАО, 2013. – 147 с.

Положення про Український центр планування використання повітряного простору України та регулювання повітряного руху: затв. наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства оборони України від 7 липня 2016 р. № 232/348 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://minjust. gov.ua/ ua/ 48565

Аналіз порушень порядку використання повітряного простору України у 2013-2016 рр. (НБРЦА) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/PPVPP_2013-2016.pdf

References

Oficijnyj sajt Derzhavnoi’ aviacijnoi’ sluzhby Ukrai’ny. Derzhavna statystychna zvitnist’. Pidsumky dijal’nosti aviacijnoi’ galuzi Ukrai’ny za 2016 rik. – K.: Derzhaviasluzhba Ukrai’ny, 2017 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.avia.gov.ua/uploads/documents/11308.pdf

Strategichnyj plan rozvytku aviacijnogo transportu na period do 2020 roku: Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrai’ny 21 grudnja 2015 r. № 546 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://mtu.gov.ua/files20546.pdf

Povitrjanyj kodeks Ukrai’ny vid 19 travnja 2011 r. № 3393-VI [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/

Polozhennja pro vykorystannja povitrjanogo prostoru Ukrai’ny: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai’ny vid 29 bereznja 2002 p. № 401 (zi zmin. ta dopov. na 06.05.2005) // Oficijnyj visnyk Ukrai’ny (OVU). – 2002. – № 14. – S. 85-113.

Pravyla pol’otiv cyvil’nyh povitrjanyh suden u povitrjanomu prostori Ukrai’ny: zatv. nakazom Ministerstva infrastruktury Ukrai’ny vid 28 zhovtnja 2011 r. № 478 // OVU. – 2011. – № 95. – S. 129, St. 3471.

Pravyla pol’otiv povitrjanyh suden ta obslugovuvannja povitrjanogo ruhu v klasyfikovanomu povitrjanomu prostori Ukrai’ny: zatv. nakazom Ministerstva transportu Ukrai’ny vid 16 kvitnja 2003 r. № 293 (zi zmin., vnes. zgidno z nakazom Ministerstva transportu vid 31 sichnja 2004 r. № 62 ta nakazom Ministerstva infrastruktury vid 28 zhovtnja 2011 r. № 478) // OVU. – 2003. – № 20. – S. 486.

Pravyla obslugovuvannja povitrjanogo ruhu na cyvil’nyh aerodromah Ukrai’ny: zatv. nakazom Ministerstva transportu Ukrai’ny vid 23 chervnja 2010 r. № 383 // OVU. – 2010. – № 84. – S. 235-262.

Pravyla eshelonuvannja pid chas obslugovuvannja povitrjanogo ruhu: zatv. nakazom Ministerstva transportu Ukrai’ny vid 29 veresnja 2010 r. № 714 // OVU. – 2010. – № 89 – S. 38-103.

Pravyla obslugovuvannja povitrjanogo ruhu z vykorystannjam system sposterezhennja: zatv. nakazom Ministerstva infrastruktury Ukrai’ny vid 7 lystopada 2011 r. № 521 // OVU. – 2011. – № 96. – S. 194.

Pro zatverdzhennja Aviacijnyh pravyl Ukrai’ny «Pravyla organizacii’ potokiv povitrjanogo ruhu»: nakaz Derzhavnoi’ aviacijnoi’ sluzhby Ukrai’ny vid 20 lypnja 2016 r. № 567 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http:// zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1354-16

Doc 9750-AN/963. Global’nyj aeronavigacionnyj plan na 2013-2028 gg. – Monreal’: IKAO, 2013. – 147 s.

Polozhennja pro Ukrai’ns’kyj centr planuvannja vykorystannja povitrjanogo prostoru Ukrai’ny ta reguljuvannja povitrjanogo ruhu: zatv. nakazom Ministerstva infrastruktury Ukrai’ny, Ministerstva oborony Ukrai’ny vid 7 lypnja 2016 r. № 232/348 [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: https://minjust.gov.ua/ua/48565

Analiz porushen’ porjadku vykorystannja povitrjanogo prostoru Ukrai’ny u 2013-2016 rr. (NBRCA) [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/PPVPP_ 2013-2016.pdf

Published

2017-03-30

How to Cite

Гусар, О. А., & Куліш, А. В. (2017). The use of airspace: the organizational basis. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 1(42), 13–20. https://doi.org/10.18372/2307-9061.42.11505

Issue

Section

AIR, SPACE, ENVIRONMENTAL LAW