Multicriteria motion optimization of automatically controlled aerostatic vehicle
DOI:
https://doi.org/10.18372/2073-4751.4.10332Keywords:
многокритериальная оптимизация, дифференциальные преобразования, аэростатические летательные аппараты, автоматизация полета, алгоритм управленияAbstract
An approach to the multicriteria motion optimization of multimode automatically controlled aerostaticvehicle is offered. The approach is based on the mathematical apparatus of differential transformationof functions and equations and scalar convolution of partial criteria under the nonlinear scheme ofcompromises. Simulation of ascent trajectory using synthesized thrust vector control algorithm andwith taking into account the minimization of energy consumption and achieving of maximumhorizontal velocity at the end of the vehicle ascent has been conductedReferences
Гусинін В.П. Кероване повітроплавання / В.П. Гусинін, А.В. Гусинін. – К.: Кафедра, 2012. – 362 с.
Zhao Y.J., Garrard W.L., Mueller J. Benefits of Trajectory Optimization in Airship Flights//AIAA 3rd “Unmanned Unlimited” Technical Conference, Workshop and Exhibit. – 20-23 September 2004. – Chicago (USA). – P. 1-14.
Liu Y., Zhang Y., Hu Y. Optimal path planning for autonomous airship based on clonal selection and direct collocation algorithm // IEEE International conference on networking, sensing and control. – April 6-8, 2008. – P. 25-40.
Mueller J., Zhao Y.J., Garrard W.L. Optimal Ascent Trajectories for Stratospheric Airships Using Wind Energy//J. of Guidance, Control and Dynamics. – 2009. – Vo. 32, No.4. – P. 1232-1245.
Lee S., Bang H. Three-dimensional ascent trajectory optimization for stratospheric airship platform in the jet stream // J. of guidance control and dynamics. – 2007. – Vo.30, No.5. – P. 1341- 1352.
Yong Xie, Ming Zhu, Xiao Guo, Wenjie Lou, Qinzhen Yang. Descent Trajectory Optimization for Stratospheric Airships with Thermal Effects// IEEE Chinese Guidance, Navigation and Control Conference. – August 8-10, 2014. – Yantai (China). – P. 612-617.
Blouin C. Trajectory optimization of a small airship //M.Sc. dissertation. - University of Ottawa, 2015. – 59 pp.
Титенко И.М. Некоторые аспекты оптимизации полета дирижабля // Вестник компьютерных и информационных технологий. – 2012. – №4. – С. 3-7
Жеребин А.Н., Попов В.А., Титенко И.М. Оценка предельной дальности горизонтального полета дирижабля с учетом ветра // Вестник компьютерных и информационных технологий. – 2015. - №9. – С. 3-8.
Пухов Г.Е. Дифференциальные спектры и модели / Г.Е. Пухов. – К.: Наукова думка, 1990. – 184 с.
Гусинін А.В. Багатокритеріальна оптимізація керування рухом багаторежимних літальних апаратів / А.В. Гусинін // Технологияприборостроения. – 2011. - №2. – С. 3-5.
Уруский О.С. Многокритериальный синтез управления процессом выведения авиационно-космических систем на орбиту / О.С. Уруский // Космічна наука і технологія. – 1997. – Т.3, № ½. – С. 75-77.
Воронин А.Н. Многокритериальный синтез динамических систем / А.Н. Воронин. – К.: Наукова Думка, 1992. – 160 с.
Збруцький О.В. Диференціальні Т-перетворення в задачах автоматичного керування рухом літальних апаратів / О.В. Збруцький, В.П.Гусинін, А.В.Гусинін. – К.: НТУУ КПІ, 2010. – 176 с.
Issue
Section
License
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).