Моніторинг у вищій освіті: роль у формуванні державної кадрової політики України

Автор(и)

  • Valentyna Bobrytska National Pedagogical Dragomanov University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.64.9057

Ключові слова:

державна кадрова політика, забезпечення якості вищої освіти, моніторинг в освіті, моніторинг якості освіти, наукові працівники, науково-педагогічні працівники, педагогічні працівники, система вищої освіти

Анотація

Вихідним моментом дослідження автор визначає розуміння сутності моніторингу у вищій освіті як спеціальної системи збору, обробки, зберігання й поширення інформації про стан вищої освіти, прогнозування на цій підставі об’єктивних даних щодо динаміки й основних тенденцій її розвитку та розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно підвищення ефективності функціонування сфери вищої освіти.
Визначено, що головною метою застосування результатів моніторингу у вищій освіті є встановлення відповідності рівня надання освітніх послуг (а значить і забезпечення якості викладацького персоналу) потребам суспільства на сучасному етапі його розвитку. У статті схарактеризовано тенденції формування державної кадрової політики України у сфері вищої освіти, підґрунтям чого є інформація про якість вищої освіти, зокрема результати міжнародних рейтингів кращих університетів світу, об’єктивні дані щодо динаміки і стану підготовки фахівців з вищою освітою в Україні.
На основі моніторингових досліджень щодо можливостей вітчизняної системи підготовки наукових, науково-педагогічних, педагогічних кадрів для системи вищої освіти виокремлено групу чинників, що визначають умови ефективності реалізації державної кадрової політики в означеній сфері: 1) урахування демографічної ситуації; 2) створення дієвої системи багатоканального фінансування вищої освіти; 3) здійснення інвестиційної політики уряду в сфері вищої освіти; 4) удосконалення державної політики зайнятості; 5) розвиток цінової політики в освітній галузі; 6) урегулювання політико-правових чинників у підготовці кадрів для системи вищої освіти; 7) урахування національних особливостей системи вищої освіти в умовах розвитку суспільства знань, інтеграції в Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір.

Біографія автора

Valentyna Bobrytska, National Pedagogical Dragomanov University

Bobrytska Valentyna (1963). Doctor of Pedagogy. Professor.
Education Policy Department, Institute of Politology and Law, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv, Ukraine.
Education: Poltava VG Korolenko National Pedagogical University, Poltava, Ukraine (1985).
Research area: theory and methodology of professional education, education policy in the area of higher education.

Посилання

Encyclopedia of Education / Academy of Pedagogic Sciences of Ukraine. Ed. Kremen’ V.G. – K.: Jurikom Inter, 2008. – 1040 p. (In Ukrainian).

Strategy for Higher Education Reform in Ukraine till 2020 (draft). – URL: http://www.mon.gov.ua (In Ukrainian).

Luhovyi V.I. The quality of higher education in Ukraine: problems of provision and recognition / V.I. Luhovyi, Z.V. Talanova // Higher education Ukraine. – 2013. – # 3 (Ap. 2). – Thematic issue "European integration of higher education in

Ukraine in the context of Bologna process". – P. 6-10. (In Ukrainian).

Law of Ukraine "On Higher Education" // Bills of Verhovna Rada. – 2014. – Nr. 37–38. – P. 2004. (In Ukrainian).

National report on the status and prospects of development of education in Ukraine / Nat. Acad. ped. Sciences of Ukraine [auth.: V.P. Andruschenko, I.D. Bech, M.I. Burda, etc .; ed. col. V.G. Flint, V.I. Lugovyi, V.M. Madzihon, O. Savchenko]; ed.

V.G.Kremen. – K.: Ped. dumka, 2011. – 304 p. (In Ukrainian).

National manpower policy in Ukraine: state, problems and prospects of development [paper] – URL: www.academy.dov.ua /ogoloshennja/komentintekprezident/d1.pdf (In Ukrainian).

The strategy of manpower policy for the years 2012-2020 / Decree of the President of Ukraine on February 1, 2012 № 45/2012. – URL : http://zakon3.rada.gov.ua (In Ukrainian).

Research and Innovation in Ukraine. Statistical Yearbook. – K .: State Statistics Service of Ukraine, 2014. – 314 p. (In Ukrainian).

Bobrytska V.I. Modern state policy of Ukraine in the area of higher education: peculiarities of normative and legal regulation //Materials of X International Scientific-Practical Conference

"Modern European Science". – Publishing House "Education and Science" s.r.o. – 30.06-07.07.2014. – Р. 24–27.

National Qualifications Framework. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine, November 23, 2011. Nr. 1341. Information resource. – URL : http:// zakon3.rada.gov.ua (In Ukrainian).

Second Global Strategic Forum on Doctoral Education. Ireland, 20-22 March, 2013. – EUACDE. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.eua.be/cde/rneetings-and-events/2ndeua-

cde-global-strategic-forum-on-doc-ed. аspx.

Bobrytska V.I. National Qualifications Framework of Ukraine as a Mode of Higher Education Compatibility Promotion Within Bologna Process / V.I. Bobrytska, T.P.Golub /Zbiór raportów

naukowych. «Nauka I Utworzenie ХХІ Stulecia : Teoria, Praktyka, Innowacje». (29.11.2013 - 30.11.2013). – Opole: Wydawca: Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2013. – P.58–62.

Berlin Communique (2003). Realising the European Higher Education Area [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http J/www.bolognabergen2005.no/Cocs/00-main_doc/030919Berlin_Communique.pdf

Bologna seminar doctoral programmes for the european http://www.eua.be/Libraries/ CDE_

website/SalzburgjOonciusions.sfib.ashx

Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area Bucharest Communique. Final version.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bologna-bucharest2012.ehea.info/backgrounddocu-ments.html

Reheylo I. Problems of scientific and pedagogical staff, foreign and domestic experience / I.Y. Reheylo // Higher education of Ukraine. – 2013. – # 3 (Ap. 2). – Thematic issue of "European

integration of higher education in Ukraine in the context of Bologna process". – P. 44-53. (In Ukrainian).

Improving quality, enhancing creativity: Change processes in European higher education institutions final report of the quality assurance for the higher education change agenda (QAHECA)

PROJECT. – Euapublications, 2009. – 47 p. Available at. http://www.eua. be/eua-work-andpolicy-area/quality-assurance/qaheca. аspx.

Koval’chuk Ju. O. Theoretical and methodological principles of monitoring research in education based on the basis of measurements in interval scales / Ju.O. Koval’chuk, T.V. Lisova // Higher education of Ukraine. – 2013. # 3 (Ap. 2). – Thematic issue "European integration of higher education in Ukraine in the context of Bologna process". – P. 22–27. (In Ukrainian).

Опубліковано

29.09.2015

Як цитувати

Bobrytska, V. (2015). Моніторинг у вищій освіті: роль у формуванні державної кадрової політики України. Вісник Національного авіаційного університету, 64(3), 161–168. https://doi.org/10.18372/2306-1472.64.9057

Номер

Розділ

Професійна освіта