Оцінка злітної маси повітряного судна в процесі розслідування авіаційної події

Автор(и)

  • Sergiy Ishchenko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.61.7593

Ключові слова:

авіаційна подія, апріорна інформація, бортові засоби реєстрації параметрів руху, злітна маса, повітряне судно, оцінка злітної маси, оцінка зсуву часу, похибки параметричної інформації, приладова швидкість

Анотація

Розглянуто проблему достовірного оцінювання злітної маси повітряного судна за допомогою інформації відбортових систем реєстрації параметрів руху для проведення розслідування причини авіаційної події. Сучасніметоди вирішення такої задачі базуються на попередньому спотворенні отриманої інформації шляхом їїфільтрації. Розроблено методику яка для оцінювання злітної маси використовує зареєстрований масивприладової швидкості розбігу без попереднього його опрацювання. Оцінено вплив похибок необхідної длярозрахунків апріорної інформації на зсув оцінки злітної маси ПС та початкового часу. Наведений прикладоцінювання злітної маси в процесі розслідування конкретної авіаційної події. Цим прикладом доведеноефективність розробленої методики.

Біографія автора

Sergiy Ishchenko, National Aviation University

Ishchenko Sergiy.Doctor of Engineering, Professor, Head of the Aerodynamics and Flight Safety of Aircraft Department, NationalAviation University, Kyiv, Ukraine.Education: Mechanical engineer. Kiev Institute of Civil Aviation Engineers, UkraineResearch area: Flight testing of aircraft, flight simulators, accident investigation, safety of flights

Посилання

Aerodynamic calculation of the airplane An-24 with two turboprop engines A24./Redaction III in three volumes/. – Kiev. Kiev mechanical plant, 1962. – 231 p. (In Russian).

Blahut R., Fast Algorithms for Digital Signal Processing. Translation from English. – M. : World, 1989. – 448 p. (In Russian).

Flight manual of the airplane An-24 (An-24PB). Crucial executor Kislov. V. I. – M. : Air transport, 1995. – 520 p.

Ishchenko S.A. Method of the estimation of the available thrust of the civil aviation aircraft on take off regime in the service conditions. – In book: Simulation of the flight and identification performances of the aircraft. – Kiev: KIECA, 1992. – p. 90–99. (In Russian).

Kotik M.G. Dynamics of take off and landing. M: Machine-building, 1984. – 256 p. (In Russian).

Lifshece G.L., Gugel A.A. Method of the estimation of the take off performances with using flight recorder dada. – Proceeding of State SIICA. Edition 227. – P. 32-36.

Makarov N.V. Technical reference “Functional analysis of the influence of the inlet information on the error of calculation of the real mass of the aircraft using flight recorder information

about running velocity against time“. – M. : State SIICA. 1997. – 45 p.

Mathews John H., Fink Kurtis. D. Numerical Methods: Using MATLAB. 3-d edition. Translation from English. – M. : Publishing House “William”, 2001. – 215 p.

Rizhik I.M. Tables of integrals, sums, series and products. – M. : State Publishing House of technicaltheoretical literature. 1948. – 400 p. (In Russian).

Tihonov A.N., Arsenin V.J. Methods of solution un-correct problems. – M. : Science, 1986. – 288 p. (In Russian).

Опубліковано

10.12.2014

Як цитувати

Ishchenko, S. (2014). Оцінка злітної маси повітряного судна в процесі розслідування авіаційної події. Вісник Національного авіаційного університету, 61(4), 92–99. https://doi.org/10.18372/2306-1472.61.7593

Номер

Розділ

Сучасні авіаційно-космічні технології

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають