Вибір оптимального продовження польоту з використанням активної відмовостійкої системи

Автор(и)

  • Vasily Kazak Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680
  • Dmitriy Shevchuk Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680
  • Sergiy Bugryk Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680
  • Yuri Smerechynskyy Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.54.3863

Ключові слова:

активна відмовостійка система, відмова, втрата керованості, керованість та стійкість, літак, несправність, несприятливі умови польоту, реконфігурація, система керування

Анотація

 Запропоновано метод вибору оптимального продовження польоту літака в умовах раптового виникнення особливої ситуації в польоті з використанням інтелектуальних технологій. Обґрунтовано алгоритми продовження польоту, що спрямовані на запобігання наслідків особливої ситуації.

Біографії авторів

Vasily Kazak, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Doctor of Engineering. Professor.
Aerospace Automation and Energy Management Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.
Education: Kyiv Higher Military Aviation Engineering School, Kyiv, Ukraine.
Research area: technical cybernetics and systemic method of saving the aircraft survivability in special situations in flight.
Publications: 250.

Dmitriy Shevchuk, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Candidate of Engineering. Associate Professor.
Aerospace Automation and Energy Management Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.
Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine.
Research area: methods of restoring the aircraft controllability in special situations in flight.
Publications: 68.

Sergiy Bugryk, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Student of the National Aviation University Kyiv, Ukraine.
Research area: methods of restoring the aircraft controllability in special situations in flight.
Publications: 2.

Yuri Smerechynskyy, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Student of the National Aviation University Kyiv, Ukraine.
Research area: methods of restoring the aircraft controllability in special situations in flight.
Publications: 2.

Посилання

Boškovic, J.D.; Mehra, R.K. 2002. Fault Diagnosis and Fault Tolerance for Mechatronic Systems. Recent Advances, chapter Failure Detection, Identification and Reconfiguration in Flight Control. Springer-Verlag.

Burcham, F.W.; Fullertron, C.G.; Maine, T.A. 2004. Manual manipulaton of engine throttles for emergency flight control. Technical Report NASA/TM-2004-212045, NASA, 2004.

Chang, Bor-Chin; Kwatny, Harry G.; Belcastro, Christine; Belcastro, Celeste. 2004. Aircraft Loss-of-Control Accident Prevention. Switching Control of the GTM Aircraft with Elevator Jam Failures. Proceedings of the 2004 American Control Conference, Boston: 18231829.

Ducard, C.J.J. 2009. Fault-tolerant flight control and guidance systems practical methods for unmanned aerial vehicles. Hardcover. 266 p.

Gero, D. 2006. Aviation disasters: the world’s major civil airliner crashes since 1950. Sparkford, Patrick Stephens.

Halim Alwi B. Eng. Fault tolerant sliding mode control schemes with aerospace applications 2006. Leicester Control and Instrumentation Research Group Department of Engineering University of Leicester.

Isermann, F.D. 2006. Fault-Diagnosis Systems, An Introduction from Fault Detection to Fault Tolerance. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.

Kazak, V.M. 2010. System recovery methods survivability aircraft in special situations in flight. Monograph. Kyiv, Published by the National Aviation University “NAU-printing”. 284 p. (in Ukrainian).

[Казак В.М. Системні методи відновлення живучості літальних апаратів в особливих ситуаціях у польоті: монографія / В.М. Казак. – Київ: Видавництво Національного авіаційного університету «НАУ-друк», 2010. – 284 с.]

Lebedev, M.V. 1999. Choosing a flight strategy for the integrated control of the aircraft and power-unit using neural network. Neuroinformatics ’99. Part 3: 285–290 (in Russian).

[Лебедев М.В. Выбор стратегии полета при интегрированном управлении летательным аппаратом и его силовой установкой с использованием нейронной сети / М.В. Лебедев // Нейроинформатика 99. – 1999. – Часть 3. – С. 285–290.]

NTSB. Aviation Accidents from the past 10 years. 2007.

Patton, R.J. 1997. Fault tolerant control: the 1997 situation. Proceedings of the IFAC Symposium  SAFEPROCESS ’97, Washington: 1035–1055

Ranter. Airliner Accident Statistics 2006. Aviation Safety Network, 2007.

Smaili, M.H.; Mulder, J.A. 2000. Flight data reconstruction and simulation of EL AL Flight 1862. AIAA Modeling and Simulation Technologies Conference and Exhibit, Denver (CO), AIAA-2000-4586.

Zhang, Y.; Jiang, J. 2003. Bibliographical review on reconfigurable fault tolerant control systems. Proceedings of the IFAC Symposium SAFEPROCESS ’03, Washington: 265–276.

Downloads

Як цитувати

Kazak, V., Shevchuk, D., Bugryk, S., & Smerechynskyy, Y. (2013). Вибір оптимального продовження польоту з використанням активної відмовостійкої системи. Вісник Національного авіаційного університету, 54(1), 48–54. https://doi.org/10.18372/2306-1472.54.3863

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування