АНАЛІЗ ЛЮДСЬКОГО ФАКТОРА ПІД ЧАС КЕРУВАННЯ СУЧАСНИМ ПОВІТРЯНИМ КОРАБЛЕМ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.53.3480Ключові слова:
диспетчер, ергатична система, людина-оператор, пілот, повітряний корабельАнотація
Розглянуто особливості функціональної взаємодії людини-оператора зі складною системою керування літаком. Показано необхідність розроблення векторної моделі людини-оператора як невід’ємної частини складної системи.Посилання
Энциклопедия безопасности авиации / Н.С. Кулик, В.П. Харченко, М.Г. Луцкий и др.; под ред. Н.С. Кулика. – К.: Техніка, 2008. – 1000 с.
DOC 2750. Глобальный аэронавигацион-ный план применительно к системам CNS/ATM // ИКАО 9750 – AN/963. Международная организация гражданской авиации. – 3-е изд. - Монреаль: ICAO, 2007. – 142 с.
DOC 4444. Организация воздушного движения // ИКАО 4444 – AТМ/501. Междуна-родная организация гражданской авиации. – 15-е изд. - Монреаль: ICAO, 2007. – 468 с.
ESSAR 1. Safety oversight in ATM. – Brussels: Eurocontrol, 2004. – 24 p.
ESSAR 2. Reporting and assessment of safety occurences in ATM. – Brussels: Eurocontrol, 2000. – 17 p.
ESSAR 3. Use of safety management systems by ATM service providers. – Brussels: Eurocontrol, 2000. – 17 p.
ESSAR 4. Risk assessment and migration in ATM. – Brussels: Eurocontrol, 2001. – 22 p.
ESSAR 5. ATM services´ personnel. – Brussels: Eurocontrol, 2002. – 24 p.
Национальный план для систем CNS/ATM: инструкт. матеріал // Циркуляр 278-АN164. – Монреаль, 2000. – 174 с.
Технические эргатические системы (синтез эргаматов) / под ред. В.В. Павлова. – К.: Вища школа, 1977. – 344 с.
Павлов В.В. Эргономические вопросы создания и эксплуатации авиационных электрифицированных и пилотажно-навигационных комплексов воздушных судов: учеб. пособие / В.В. Павлов, А.В. Скрипец. – К.: КМУГА, 2000. – 460 с.
Циркуляр ИКАО №234-АN/142. Человеческий фактор // Эксплуатационные последствия автоматизации в оборудованных передовой техникой кабинах экипажа: сб. – Монреаль, 1992. – № 5. – 54 с.
Бюшгенс Г.С. Полная автоматизация управления самолётами к XXI веку / Г.С. Бюш-генс // Техника воздушного флота. – 1993. – № 1 (608). - С. 1.
Циркуляр ИКАО №238-АN/143. Человеческий фактор // Эргономика: сб. – Монреаль, 1992. – № 6. – 56 с.
Венда В.Ф. Инженерная психология и син-тез систем отображения информации / В.Ф. Вен-да. – М.: Наука, 1970. – 320 с.
Венда В.Ф. Видеотерминалы в информаци-онном взаимодействии (инженерно-психологичес-кие аспекты) / В.Ф. Венда. – М.: Наука, 1980. – 200 с.
Пономаренко В.А. Некоторые эргоно-мические аспекты построения интегральных автоматизированных систем индикации и управления в современной авиации / В.А. Пономаренко, И.Д. Малинин // Проблемы безопасности полетов. – 1985. – № 12. – С. 35–38.
Завалова Н.Д. Принцип активного оператора в инженерной психологии / Н.Д. Завалова, В.А. Пономаренко, Б.Ф. Ломов // Инженерная психология. – М.: Наука, 1977. – С. 119–133.
Пономаренко В.А. Профессия – летчик: Психологические аспекты / В.А. Пономаренко, В.В. Лапа; под ред. Ю.П. Доброленского. – М.: Воениздат, 1985. – 136 с.
Давидсон Б.Х. Управление самолётом в перспективной системе аэронавигации / Б.Х. Давидсон, В.Л. Суханов, С.А. Трофимов // Российско-европейский семинар ASTEC’07 «Концепции и технологии ОрВД». – М.: ЦАГИ, 2007. – С. 6.
Perr T.S. In Search of the Future of Air Traffic Control / T.S. Perr // IEEE Spectrum. – 1997. – Vol. 34, N 8. – P. 18–35.
Серегин Г.Н. Авиационные тренажеры – реальный путь к повышению безопасности полетов / Г.Н. Серегин // Право и безопасность: журн. – 2006. – № 3–4 (20–21), дек. - С. 94-98.
www.ato.ru/content/pilotazhnyy-trenazher-samoleta-ssj-100-gotov-k-obucheniyu-rossiyskih- pilotov
Павлова С.В. Аналіз сучасного рівня розвитку систем керування літальними апаратами / С.В. Павлова, А.В. Скрипець, В.І. Чепіженко // Автошляховик України. – 2001. – № 4. – С. 58–60.
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).