СИНТЕЗ ВІРТУАЛЬНИХ ВИМІРЮВАЧІВ ШТУЧНИХ ГРАВІТАЦІЙНИХ ПОЛІВ ДЛЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПОЛІКОНФЛІКТІВ В АЕРОНАВІГАЦІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Valery Chepizhenko Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2159

Ключові слова:

барицентрична система, віртуальний вимірювач, гравітаційні поля, концепція «Free Flight», середовище CNS/ATM

Анотація

 Розглянуто метод гарантованого розв’язання поліконфліктів в аеронавігаційному середовищі на основі використання властивостей  штучних гравітаційних полів. Досліджено вплив структури і схем побудови віртуальних вимірювачів штучних гравітаційних полів на якість синтезованих траєкторій руху повітряних судів.

Біографія автора

Valery Chepizhenko, Національний авіаційний університет

Sn. Researcher

Посилання

Agogino, A.K.; Tumer, K. 2008. Regulating Air Traffic Flow with Coupled Agents. − Proceedings of 7th International Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS 2008). Padgham, Parkes, Müller and Parsons (eds.), May 12-16, Estoril. Portugal: 535–542.

Duong, V.N. 1997. FREER: Free-Route Experimental Encounter Resolution. − 10th European Aerospace Conference on Free Flight, Session Systems & Concept. Amsterdam, October 20-21: 9-1 – 9-12.

Krozel, J. 2000. Free Flight research isssues and literature search. − Seagull Technology, inc., Los Gatos, CA. 96 p.

Hoekstra, J.M.; Ruigrok, R.C.J.; Visser, R.J.; Gijsbers, B., etc. 2000. Overview of NLR Free Flight Project 1997 – 1999. − National Aerospace Laboratory NLR, Amsterdam, Netherlands. 240 p.

James, K. Kuchar; Ann, C. Drumm. 2007. The Traffic Alert and Collision Avoidance System . – Lincoln Laboratory Journal. Vol. 16, N 2: 277−296.

Чепіженко, В.І.; Павлов, B.В.; Харченко, B.П. Енергетико-потенціальне управ-ління повітряним рухом в середовищі CNS/ATM // Вісник НАУ. − 2011. − № 4. − С. 10−19.[Chepizhenko, V.I.; Pavlov, V.V.; Kharchenko, V.P. 2011. Energetiko-potential air traffic control in the environment CNS/ATM. − Proceedings of the National Aviation University. N 4: 10−19.] (in Ukrainian).

Khatib, O. 1985. Real-time obstacle avoidance for manipulators and mobile robots. − IEEE International Conference Robotics and Automation: 500−505.

Howard, A.; Mataric, M.J.; Sukhatme, G.S. 2002. Mobile sensor network deployment using potential fields: a distributed, scalable solution to the area coverage. − Proceedings of the 6th International Symposium on Distributed Autonomous Robotics Systems (DARS02), Fukuoka, Japan, June 25-27.

Arkin, R.C. 1989. Motor schema-based mobile robot navigation. − The International Journal of Robotics Research. Vol 8: 92−112.

Платонов, А.К.; Кирильченко, А.А.; Колганов, М.А. Метод потенциалов в задаче выбора пути: история и перспективы. – Москва: ИПМ им. М.В. Келдыша РАН, 2001 [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://www.keldysh.ru/papers/2001/prep40/prep2001_40.html.[Platonov, А.К.; Kirilchenko, А.А.; Kolganov, М.А. 2001. Method of potentials in a problem of a way choice: history and prospects. – Moscow. IPM RАN. Available from Internet: <http://www.keldysh.ru/papers/2001/prep40/prep2001_40.html.>] (in Russian).

Eby, M.S. 1994. A Self-Organizational Approach for Resolving Air Traffic Conflicts. − The Lincoln Laboratory Journal. Vol. 7, N 2: 239–254.

Eby, M.; Kelly, W. 1999. Free Flight Separation Assurance Using Distributed Algorithms. − Proceedings of IEEE Aerospace Conference. Snowmass: 429−441.

Barraci, N; Klingauf, U. Effect of Protection Zone Geometry on Traffic Conflict Resolution based on Artificial Force Fields. Available from Interenet: http://tubiblio.ulb.tu-darmstadt.de/38719.

Балк, М.Б.; Болтянский, В.Г. Геометрия масс. − Москва: Наука. Главная редакция физико-математической литературы, 1987. – 160 с.[Balk, М.B.; Boltyansky, V.G. 1987. Geometry of masses. Мoscow. Science. The main edition of the physical and mathematical literature. 160 p.] (in Russian).

Павлова, С.В.; Павлов, В.В. Понятие «фаза дифференциального конуса включения» нелинейных динамических процессов // Кибернетика и вычислительная техника. – 2003. – Вып. 140. – С. 3–11. [Pavlova, S.V.; Pavlov, V.V. 2003. Concept “a phase of a differential inclusion cone” of nonlinear dynamic processes. − Cybernetics and computer facilities. Release 140: 3–11.] (in Russian).

Павлова, С.В. Модель конусів руху літального апаратa // Вісник НАУ. – 2003. – № 3-4. – С. 89–92.[Pavlova, S.V. Model of cones of an aircraft movement. − Proceedings of the National Aviation University. N 3-4: 89–92.] (in Ukrainian).

Kelly, W.E. 1999. Conflict Detection and Alerting for Separation Assurance Systems. − DRAFT for 18th Digital Avionics Systems Conference, St. Louis, Missouri, October 24-29: 1–8.

Avionics Supporting Automatic Dependent Surveillance – Broadcast (ADS-B) Aircraft Surveillance Applications (ASA). Technical Standard Order. − Department of Transportation Federal Aviation Administration Aircraft Certification Service, Washington, D.C., 2010. 65 p

Downloads

Як цитувати

Chepizhenko, V. (2012). СИНТЕЗ ВІРТУАЛЬНИХ ВИМІРЮВАЧІВ ШТУЧНИХ ГРАВІТАЦІЙНИХ ПОЛІВ ДЛЯ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПОЛІКОНФЛІКТІВ В АЕРОНАВІГАЦІЙНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Вісник Національного авіаційного університету, 51(2), 60–69. https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2159

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування