МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ-ОПЕРАТОРА АЕРОНАВІГАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ В ОСОБЛИВИХ ВИПАДКАХ У ПОЛЬОТІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2150Ключові слова:
інформаційна підтримка, логіко-детерміновані моделі, нейросіткова модель, соціотехнічна система, стохастичні моделі, теорія рефлексіїАнотація
Аеронавігаційну систему подано як складну соціотехнічну систему. Розглянуто вплив професійних факторів та факторів непрофесійного характеру на прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи. На основі проведеного мережевого аналізу дій екіпажа повітряного корабля та авіадиспетчера розроблено логіко-детерміновані моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в особливих випадках у польоті. Визначено кількісні показники очікуваного ризику в стохастичних моделях прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в умовах стохастичної та нестохастичної невизначеності. Отримано сценарії розвитку польотної ситуації при виборі позитивного або негативного полюсу під тиском зовнішнього середовища, попереднього досвіду людини-оператора та вольового вибору відповідно до теорії рефлексії. Для інформаційної підтримки людини-оператора аеронавігаційної системи в позаштатних ситуаціях побудовано спеціалізований програмний комплекс «Підказування», в якому використовується нейросіткова модель оцінки ефективності альтернативних варіантів завершення польоту.
Посилання
Human Factors Guidelines for Safety Audits Manual. – First Edition. – Doc. 9806-AN/763. – Canada. Montreal. International Civil Aviation Organization, 2002. – 138 p.
Кросскультурные факторы и безопасность полетов: сборник материалов по человеческому фактору. – № 16 // Сirc. ІСАО 302-AN/175. – Канада, Монреаль: ICAO, 2004. – 52 с.[Cross-Cultural Factors in Аviation: circular Human Factors Digest. N 16. Сirc. ІСАО 302-AN/175. Canada. Montreal. ICAO. 2004. 52 p.] (in Russian).
Bertsch, V.; Treitz, M.; Geldermann, J.; Rentz O. 2007. Sensitivity Analyses in Multi-Attribute Decision Support for Off-Site Nuclear Emergency and Recovery Management. International Journal of Energy Sector Management. Vol. 1. Iss. 4: 342365.
Flueler, T. 2006. Decision Making for Complex Socio-Technical Systems: Robustness from Lessons Learned in Long-Term Radioactive Waste Governance (Environment & Policy). Flueler. Springer. 392 p.
Кулик, Н.С.; Харченко, В.П.; Луцкий М.Г. и др. Энциклопедия безопасности авиации / под ред. Н.С. Кулика. – Киев: Техніка, 2008. – 1000 с. [Kylik, N.S.; Kharchenko, V.P.; Lytsky, M.G. etc. 2008. Encyclopedia of aviation safety. Edited by N.S. Kylik. Kyiv. Technology. 1000 p.] (in Russian).
Лейченко, С.Д.; Малышевский, А.В.; Михайлик, Н.Ф. Человеческий фактор в авиации: монография. – Кировоград: ИМЕКС, 2006. – 512 с.[Leychenko, S.D.; Malishevskiy, A.V.; Mikhalic, N.F. 2006. Human Factors in Аviation. Kirovograd. YMEKS. 512 p.] (in Russian).
Keating, C.B.; Fernandez, A.A.; Jacobs, D.A.; Kauffmann, P. 2001. A Methodology for Analysis of Complex Sociotechnical Processes. Business Process Management Journal. Vol. 7. Iss. 1: 3350.
Макаров, Р.Н.; Нидзий, Н.А.; Шишкин, Ж.К. Психологические основы дидактики летного обучения. – Москва: МАПЧАК, 2000. – 534 с.[Makarov, R.N.; Nidziy, N.A.; Shishkin, G.K. 2000. Psychological Foundations of Didactics in Flight Education. Moscow. MAPCHAK. 534 p.] (in Russian).
Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Графоаналітичні моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи // Вісник Національного авіаційного університету. – 2011. – №1. – С. 5−17.[Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. The Human Operator's Decision-Making graphic analytical models. − Proceedings of the National Aviation University. N 1: 5−17.] (in Ukrainian).
Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Аналіз розвитку польотних ситуацій в авіаційній соціотехнічній системі // Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних cил. – 2011. – Вип. 2 (28). – С. 59−64. [Shmelova T.F.; Sikirda; Y.V. 2011. Analisis of the Flight Situation Development in Aviation Socio-technical System. − Proceedings of Kharkiv Air Force University. N 2 (28): 59−64.] (in Ukrainian).
Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. Methodology for Analysis of Decision Making in Air Navigation System. Proceedings of the National Aviation University. N 3: 8594.
Лефебвр, В.А.; Адамс-Вебер, Дж. Функции быстрой рефлексии в биполярном выборе // Рефлексивные процессы и управление. – 2001. – № 1. Июль-декабрь. Том 1. – С. 34−46.[Lefebvre, В.А.; Adams-Webber, J. 2001. Functions of Fast Reflexion in Bipolar Choice. − Reflexion processes and operations. N 1. July-December. Vol. 1: 3446.] (in Russian).
Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П.; Якуніна, І.Л. Мережевий аналіз особливого випадку в польоті // Техніка в сільсько-господарському виробництві, галузеве машино-будування, автоматизація: збірник наукових праць Кіровоградського технічного університету. – Кіровоград: КНТУ, 2011. − Вип. 24. Ч. ІІ. − С. 214−218.[Shmelova, T.F.; Bondar, O.P.; Yakunina, I.L. 2011. Network Analysis of the Flight Emergency. Technology in agricultural production, industrial engineering, automation. Kirovograd. КNTU. N 24. P. ІІ: 214218.] (in Ukrainian).
Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П.; Якуніна, І.Л. Аналіз особливого випадку в польоті за допомогою мережевого графіка // Вісник Національного авіаційного університету. – 2011. – № 2 (47). – С. 50−54.[Shmelova, T.F.; Bondar, O.P.; Yakunina, I.L. 2011. Analysis of the Flight Emergency using a Network Graph. Proceedings of the National Aviation University. N 2 (47): 5054.] (in Ukrainian).
Якуніна, І.Л.; Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П. Експертний метод визначення часових характеристик при виникненні особливого випадку в польоті // Системи озброєння і військова техніка. – 2011. – № 1(25). – С. 175−179.[Yakunina, I.L.; Shmelova T.F.; Bondar, O.P. 2011. Expert Method of Determining the Temporal Characteristics in Flight Emergencies. Weapons systems and military equipment. N 1 (25): 175179.] (in Ukrainian).
Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Стохастичний мережевий аналіз розвитку польотних ситуацій // Матеріали Х міжнародної науково-технічної конференції «АВІА-2011». 19-21 квітня 2011 р. – Київ: НАУ, 2011. – Том 2. – С. 7.28−7.31.[Kharchenko, V.P.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. Stochastic Network Analysis of Flight Situations. − The Tenth International Conference of Science and Technology “АVІА-2011”. 19-21 April 2011. Кyiv. NAU. Vol. 2: 7.28−7.31.] (in Ukrainian).
Шмелева, Т.Ф.; Сикирда, Ю.В. Формали-зация деятельности человека-оператора авиа-ционной эргатической системы во внештатных ситуациях // Радіоелектронні і комп’ютерні системи. – 2010. – № 5 (46). – С. 296−300.[Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2010. The Formalization of the Aviation Man-Machine System’s Human Operator in Flight Emergencies. − Electronic and computer systems. N 5 (46): 296300.] (in Russian).
Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В.; Герасименко, О.В. Комп’ютерна програма оптимізації вибору альтернативного варіанта завершення польоту повітряного корабля в позаштатних ситуаціях «Підказка»: Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №37872, видане Державним департаментом інтелектуальної власності МОНУ від 11.04.2011 р. – 1 с.[Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V.; Gerasimenko, О.V. Computer Program for Optimizing the Choice of Alternative Variant of Aircraft Flight Completion in Unusual Situations “Prompt”: Certificate of registration of copyright in the product №37872, issued by the State Department of Intellectual Property of MESU at 11.04.2011. 1 p.] (in Ukrainian).
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).